Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluray utan Bluray-spelare

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-16 21:18

Kanske korkad fråga, men jag vill ändå ställa den för att veta säkert

Om jag har en Bluray-skiva. Kan jag på nått vänster spela upp den utan att ha en Bluray-spelare? Typ som i en vanlig DVD-spelare (som i min MBP15 CD 2,0) och spela upp den med VLC eller liknande..? Kort och gott - måste jag ha en BR-spelare för att över huvud taget komma åt informationen på BR-skivan?

Jag råkar ha en schyst BR-rulle här och stör mig nått förbaskat på att jag inte kan kolla på den

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-10-16 21:20

Japp du måste ha en Blu ray spelare. Samma sätt som en ren CD spelare inte kan läsa DVD skivor.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-16 21:40

Ganska självklart. Men jag ville verkligen se den filmen..
Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 09:17

tejpa runt kanten... så ska den fungera i en vanlig vhsspelare nej skämt och sido. Blueray använder en annan typ av laser som ingen annan spelare kör med. Köp en extern läsare, ps3 eller det går faktiskt stoppa i en bluerayspelare externt eller internt i mac pro osv. Dock vet jag inte om codecs för att spela upp filmen osv fungerar eller finns.

Ursprungligen av 20hz:

Dock vet jag inte om codecs för att spela upp filmen osv fungerar eller finns.

Tyvärr inte. För att det skall gå att spela upp Blu-Ray krävs det att det byggs in stöd för Blu-Rays DRM i OS Xs kärna, så inte förrän Apple ändrar om i OS X kommer det att fungera.

Att bränna Blu-Ray skivor fungerar ju dock, med mjukvara som klarar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 03:03
Ursprungligen av Capeman:

Tyvärr inte. För att det skall gå att spela upp Blu-Ray krävs det att det byggs in stöd för Blu-Rays DRM i OS Xs kärna, så inte förrän Apple ändrar om i OS X kommer det att fungera.

Att bränna Blu-Ray skivor fungerar ju dock, med mjukvara som klarar det.

Se där... trist!

  • Oregistrerad
  • 2008-10-18 17:16

Även om det hade gått på något sätt så klarar inte din mac av att spela Blueray. Formatet är inte knäckt så VLC klarar ändå inte av att spela det.

Köp en vanlig BT spelare istället, kostar ju bara 2000 pix idag.

Om du har Parallels Desktop eller VMWare Fusion och Windows Vista kan du använda Anydvd HD och konvertera Blu-ray-skivan till något lämpligt QuickTime-format.

Självklart krävs det att du har en blu-ray-spelare ansluten till eller eller i datorn.

1
Bevaka tråden