Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Workgroup Manager - Rättigheter i mapp

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har fått problem angående mapp rättigheter. Vem som får kasta osv. Här kommer ett exempel:

Eleven loggar in mot servern med sitt personliga användarnamn + lösen. Skapar en mapp i en redan skapa mapp för redovisningsfiler. Redovisningsmappen har en undervisande lärare skapat. Problemet som har uppståt är att läraren inte kan kasta elevens mapp, eller göra något alls med mappen.

Kontorna är uppbyggda enligt denna mall. Lärare ingår i gruppen: staff. Elever ingår i gruppen elever. Lärargruppen har mer befogenhet än eleverna. Men det verkar inte funka. Någon som har några tips?

Mvh, Fredrik

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-10 15:55

Kör dom AFP eller SMB mot servern?
SMB har en allvarlig bugg i sig.

Ursprungligen av Creops:

Kör dom AFP eller SMB mot servern?
SMB har en allvarlig bugg i sig.

Vad exakt är det för bugg du hänvisar till? Om du pratar 10.5 server så måste du sätta Posix rättigheter för SMB volymer och ACL för Mac om det ska fungera bra. Fungerar ypperligt sedan 10.5.3 Kör i blandade miljöer från 10 anv upp till 200 användare.

Senast redigerat 2008-10-11 09:22
Ursprungligen av mrfredriknilsson:

Hej!

Har fått problem angående mapp rättigheter. Vem som får kasta osv. Här kommer ett exempel:

Eleven loggar in mot servern med sitt personliga användarnamn + lösen. Skapar en mapp i en redan skapa mapp för redovisningsfiler. Redovisningsmappen har en undervisande lärare skapat. Problemet som har uppståt är att läraren inte kan kasta elevens mapp, eller göra något alls med mappen.

Kontorna är uppbyggda enligt denna mall. Lärare ingår i gruppen: staff. Elever ingår i gruppen elever. Lärargruppen har mer befogenhet än eleverna. Men det verkar inte funka. Någon som har några tips

Mvh, Fredrik

Sorry, svarade inte på ditt inägg i mitt första svar. Spontant låter det som att "inherit permissions" inte är på för den volymen som är fildelad. Kör du 10.5.3 server eller senare så finns den inte längre i "AFP permissions". Du måste då ställa det med ACL:er.

ACL:er överskrider alltid Posix rättigheter. Du skriver inte vilken version av server OS du kör men om du kör 10.5 så kolla att gruppen staff har rättigheter till "this folder, Child files, Child folders, All descendants" Som sagt kör mer än gärna med ACL rättigheter på din fildelade volym. Tänk bara på att Windows klienter inte tar någon som helst hänsyn till ACL rättigheter då Apple avaktiverat detta i smb.conf filen sedan 10.5.3.

Annars skulle jag säga att Windows är bättre på att hantera ACL då det är ett gammalt beprövat system. Som kuriosa alltså.

Hej!
Servern är en 10.4.
Hur kan jag fixa ett konto som har befogenheter över andra konton, typ admin?

Mvh, Fredrik

Sånt konto skapar man när servern installeras, typ admin eller diradmin.. Är det inte du som sköter om servern så hör med människan som gör.

Servern har en diradmin = jag.
Via Workgroup Manager har jag delat in personkonton i olika grupper. Lärare och elever. Problemet är att lärarna inte kan kasta elevmappar som eleven har gjort. Ligger inte inställningen på Workgroup Manager eller har jag missat något?

Rättigheter i mappar! Xserver 10.4

Hej!
Fattar inte att fixa problemet med rättigheter till mappar på xserver 10.4. Exempel: Lärare och elev konton. Eleven gör en mapp på servern. Läraren vill kasta mappen men får inte det! Hur ställer jag om detta? Någon som kan ge en förklaring.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-16 13:31

Det borde lösa sig om du väljer "inherit permissions from parent" i Sharepoints/Protocols.

Spännande! Vart gör jag det?

Jag använder Workgroup Manager. Kan jag göra något liknande där?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-16 13:38

Det gör du i Workgroup Manager. Välj Sharing och peka på den Share point det gäller. Klicka på fliken Protocols.

Kollar

Shit! Jag hittar inte det:) Kan man få be om en guidad tur dit.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-16 14:04

Titta på bilden, som jag skrev ovan.

Perfekt bild. Jag ser allt det du ser men jag har inte knappen sharing. Jag skojar inte. Hur får jag fram den?

Bifogar bild:

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-10-16 14:58

Uh, det där ser inte ut som 10.4.

Är det möjligt att du har en gammal version av Workgroup Manager?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-16 15:06

Ser ut att vara 10.5

Opps! Har för många datorer.

Workgroup Manager är version OS 10.5.3. Var hittar jag share?

Vill passa på och tackar för era tips

Varför gjorde du en ny tråd om samma sak??

Jag slog ihopa dom.

Johan S, kan bara säga att man är lite ivrig. Bra att du fixade. Har du något tips hur jag får fram share i 10.5?

I 10.5 Server sköter man shares i Server Admin.

Inherit permissons from parent - OS 10.4.4

Hej!
I Workgroup manager vill jag välja inherit permisson from parent men den är grå markerad och inte valbar. Några tips?

En kurs med Kurt?

1
Bevaka tråden