Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunnet startljud

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

De trådar jag hittar som handlar om startljudet verkar handla om motsatsen till mitt problem. Mitt problem är att mitt startljud har försvunnit utan att jag vill det. Det är alltså helt tyst när jag startar min dator. Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

Jag har en iMac C2D 2,4 GHz 24" med 4 GB minne. Mac OS X 10.5.5.

Du är helt säker på att du inte dumpat volym-nivån /mute:at innan omstart/avstängning?
Kanske fånig fråga men måste ställas

Självklart ska den ställas. Jag önskar det vore så enkelt. Jag har provat med maxvolym inställt och alla övriga lägen. Jag har provat med ett program som heter Startup Sound som lägger sig i systeminställningarna men utan resultat. Jag vet inte vad mer som går att prova.

Problemet är löst. Min sista utväg (vilket kanske borde varit den första med facit i hand) var att kolla om de inbyggda högtalarna hade gått sönder. Jag satte igång iTunes och drog ur kontakten till de externa högtalarna. Inget ljud kom, men när jag ökade volymen sprakade det till ordentligt och högtalarna kom igång. Jag kopplade in de externa högtalarna igen och startade om och då kom startljudet igen.

Jag är glad igen!

Ursprungligen av dofflan:

Problemet är löst. Min sista utväg (vilket kanske borde varit den första med facit i hand) var att kolla om de inbyggda högtalarna hade gått sönder. Jag satte igång iTunes och drog ur kontakten till de externa högtalarna. Inget ljud kom, men när jag ökade volymen sprakade det till ordentligt och högtalarna kom igång. Jag kopplade in de externa högtalarna igen och startade om och då kom startljudet igen.

Jag är glad igen!

Sitter en liten kontakt inne i hörlursuttaget som kopplar om till optiska signaler.
Denna är känd för att hänga sig. Lite mecklande med en hörlursplugg i hålet brukar fixa det hela.

Härligt

1
Bevaka tråden