Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken MacBook Pro? 15 eller 17?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Nu är det dags för mig att skaffa en egen ny bärbar.

Nu är jag också riktigt splittrad när det gäller valet ..

Vilken är bäst ..

Den Nya MacBook Pro 15" eller
Apple - MacBook Pro

den "nya" MacBook Pro 17"
Apple - MacBook Pro - 17 inch

Alla argument är väldigt varmt välkommna ...

Jag står också mellan valet av SSD eller 7000rpm HDD ...
Vilken är snabbast ?

Senast redigerat 2008-10-15 13:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 12:48

Beror heeeelt på vad du ska göra. Berätta lite vad du ska anända din dator till? Jag kör senaste versionen av macbook pro 17" highres och har aldrig varit så nöjd med en dator tidigare. Dock rekommenderar jag dig vänta om du nu köper 17" tills den nya släpps med designen. Lite märkligt att vi inte såg en update på 17" igår redan.

Grejen är den att 17 tummaren är uppdaterad ... men inte på det sättet vi förväntar oss. Detta får mig att tänka att vi inte kommer få se en riktigd uppdaterad 17 tummare tills WWDC 2009

Apple - MacBook Pro - 17 inch

Jag arbetar med reklam så det är Adobe CS3/CS4 när det gäller print och Coda + Parallels när det gäller webdesign ...

Även en del Cinema 4d och after effects ... och lite Logic Pro samt Final Cut Studio ..

Privat så kommer min festmö och barnen nog att spela lite Sims och andra spel ..

Det var nog det hela ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 14:00
Ursprungligen av gotfredsen:

Grejen är den att 17 tummaren är uppdaterad ... men inte på det sättet vi förväntar oss. Detta får mig att tänka att vi inte kommer få se en riktigd uppdaterad 17 tummare tills WWDC 2009

Apple - MacBook Pro - 17 inch

Jag arbetar med reklam så det är Adobe CS3/CS4 när det gäller print och Coda + Parallels när det gäller webdesign ...

Även en del Cinema 4d och after effects ... och lite Logic Pro samt Final Cut Studio ..

Privat så kommer min festmö och barnen nog att spela lite Sims och andra spel ..

Det var nog det hela ...

Nopes inte alls uppdaterad.. eller ok.. du får 50 gb mer hårddiskspace Ingen speedbump och inget alls med grafikkortet dvs de har inte uppdaterat denna alls i mina ögon. Dock har det kommit fram att även denna skall uppdateras.

Ursprungligen av 20hz:

Dock har det kommit fram att även denna skall uppdateras.

Källa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 14:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Källa?

Fixar källa sen.. läst det på lite olika forum. Dessutom så tror jag att någon gång i framtiden så kommer vi se en update Att låta den vara kvar på den gamla designen och dessutom ha gamla logickortet och grafikkortet låter lite väl korkat.

Eller vad vet jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 14:02

Sedan kan jag endast svara för mig själv .. då jag själv sitter i samma program som dig så tyckte jag att 15" med dess upplösning var för litet för mitt användande så det var att köpa en extern skärm eller välja 17" highres och jag ångrar inte en sekund av mitt val gjorde

Bästa dator jag någonsin ägt (haft imac, powerbook, mac pro macbook pro m.f innan)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 14:25

Live from Apple's "spotlight turns to notebooks" event - Engadget

10:57AM Q: What's up with the 17-inch?
A: Tim: It's being refreshed today as well.

Tydligen så var detta refresh en ny HD. Jaja. Jag är glad att jag inte väntade mer i somras då jag beställde min burk. Kanske senare in mot vintern. Även Cinemadisplay bör uppdatas också. Även minin och mac pro bör få displayport.

OT: Bara jag som tycker denna uppdatering känns lite "vi måste leverera detta för att folk vill se nytt". Känns som det vore ett steg närmare att presentera en ny 20", 24" 30" och macbook pron även som 17" för att flytta fram hela rangen. Istället som nu delvis frammåt. Känns som allt tappar sin röda tråd som apple annars brukar vara duktiga att hålla.

Jag är övertygad om att det kommer en ny MBP 17" och även fler nya Cinema Displays än den nyss presenterade 24", men troligen inte förrän i början av nästa år. Varför? Därför att de inte har hunnit med mer.

Kanske lägger Apple ner 17-tummaren...har en magkänsla...Någon som vet hur dom säljer egentligen? Mycket? Lite? (i förhållande till 15")

Trenden går mot mindre bärbara. Kanske tänker Apple att 15" är som störst och vill man ha större skärm så har dom den nya - speciellt gjorda för MacBook - skärmen.
Magkänsla...jag tror inte det finns någon 17" om ett år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 15:20
Ursprungligen av Zimmerman:

Kanske lägger Apple ner 17-tummaren...har en magkänsla...Någon som vet hur dom säljer egentligen? Mycket? Lite? (i förhållande till 15")

Trenden går mot mindre bärbara. Kanske tänker Apple att 15" är som störst och vill man ha större skärm så har dom den nya - speciellt gjorda för MacBook - skärmen.
Magkänsla...jag tror inte det finns någon 17" om ett år.

Beror på vilken målgrupp du pratar om. Jag vet flertalet reklambyråer som kör just 17" för att 15" inte klarar speciellt hög upplösning.

Tror själv att deras 17" säljer rätt bra för just PRO användare. Det är Mac Pro som stationär och 17" fulmatad för bärbart.

För mig börjar det nog luta mot en "ny" 17 tummare med Hi-res på 1920 x 1200 .

Jag jobbar varje dag med en 30" ACD och har redan en 24" ACD skärm hemma

Så nu är det nog en fråga om jag skall köra med SSD eller HDD .. vilket är snabbast ..
och hur snabbt är snabbt när det gäller Apples SSD diskar ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 15:22
Ursprungligen av gotfredsen:

För mig börjar det nog luta mot en "ny" 17 tummare med Hi-res på 1920 x 1200 .

Jag jobbar varje dag med en 30" ACD och har redan en 24" ACD skärm hemma

Så nu är det nog en fråga om jag skall köra med SSD eller HDD .. vilket är snabbast ..
och hur snabbt är snabbt när det gäller Apples SSD diskar ..

För det vi sitter med så klart att SSD är klar fördel. Dock kostar det därefter och jag tycker själv att 128 gb är för lite för en disk till en bärbar. Tycker att de 250 jag har nu är redan för litet. Kör 250gb med 7200v.

Ursprungligen av 20hz:

För det vi sitter med så klart att SSD är klar fördel. Dock kostar det därefter och jag tycker själv att 128 gb är för lite för en disk till en bärbar. Tycker att de 250 jag har nu är redan för litet. Kör 250gb med 7200v.

Då blir det SSD. Har nu kollat en del jämförelser och SSD kommer ge mig vad jag behöver .. De flesta projekt jag jobbar med och tar med mig hem går oftast plats på ett usb minne.

Har ändå också en Mac Pro med ett par TB utrymme så där lagrar jag de större sakerna .

ser ut att jag kommer köra med 2,5 Ghz, SDD 128 GB och ej glossy såklart ..

satt och jämförde lite och 1920 x 1200 pixlar är stor skillnad mot 1440 x 900 pixlar ..

Om du är nöjd tror jag säkert att jag blir nöjd också .. handen på hjärtat så tycker jag att de "nya" MacBook stilen med svart skärm känns för mycket PC och glossy kommer störra mig så .. ja det är väll inget att tänka på ..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-15 16:22

SSD är dyrt och som vissa test har visat inte alls lika snabba eller strömsparande som man skulle tro. Personligen tycker jag att teknologin är fortfarande för ny och måste utvecklas några år först för att det ska vara värt priset som det kostar.

Vad gäller 17tums så tror jag nog inte att det försvinner. Kanske kommer det en ny i januari/februari.

//Rob

"Ny" 17" kommer i början av 2009 enligt AppleInsider.

AppleInsider | Apple's next-gen 17-inch MacBook Pro due in a few months

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 18:20
Ursprungligen av Capeman:

"Ny" 17" kommer i början av 2009 enligt AppleInsider.

AppleInsider | Apple's next-gen 17-inch MacBook Pro due in a few months

Tjenis Capeman!

Du räddade min dag och mitt år! Tack!

Ursprungligen av Ricard:

Tjenis Capeman!

Du räddade min dag och mitt år! Tack!

Ricard,

Roligt att kunna göra dig glad.

Xbench på nya MBP 15" 2,4GHz

har just kört Xbench på nya MBP 2,4 GHz
kolla länken och jämför själva med andra MBP
och det nya styrplattan

Xbench: Comparison

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-15 18:17

Trenden inom bärbart är BREDDEN i utbudet - allt ifrån ultrabärbara 10" (eller vad det kan vara) till superfeta 19". Klart en 17" från Apple har sin plats.

Fast det där är ju helt irrelevant. Skärmen är ju släckt... Fast du kanske gillar att sitta utomhus och stirra in i en släckt skärms kompakta mörker...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 21:40
Ursprungligen av Capeman:

Fast det där är ju helt irrelevant. Skärmen är ju släckt... Fast du kanske gillar att sitta utomhus och stirra in i en släckt skärms kompakta mörker...?

Reflektionerna försvinner inte då den är igång De finns där hela tiden och ibland finns det svärta i bilderna. Ledsen jag kan inte arbeta professionelt på en glossyskärm. Lacie, Eizo mf. varför har ingen av deras pro-modeller glossy? Jo, för det går inte sitta och arbeta på dem. Sitter du och skriver lite mail, surfar, spela lite spel och så.. absolut.

Ursprungligen av 20hz:

Reflektionerna försvinner inte då den är igång De finns där hela tiden och ibland finns det svärta i bilderna. Ledsen jag kan inte arbeta professionelt på en glossyskärm. Lacie, Eizo mf. varför har ingen av deras pro-modeller glossy? Jo, för det går inte sitta och arbeta på dem. Sitter du och skriver lite mail, surfar, spela lite spel och så.. absolut.

Nu handlade ju inte vad jag skrev någonting om att jobba professionellt med en blank skärm. Jag kommenterade bara bilderna som likväl är helt värdelösa eftersom reflektionerna inte alls syns på samma sätt när skärmen är igång.

Du kan ju ändå inte mena att du kan sitta och jobba professionellt med en matt skärm i det solljuset, eller hur? Då blir ju belysningen så svag att du inte ser något alls. Utsmetat, som någon skrev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 09:14
Ursprungligen av Capeman:

Nu handlade ju inte vad jag skrev någonting om att jobba professionellt med en blank skärm. Jag kommenterade bara bilderna som likväl är helt värdelösa eftersom reflektionerna inte alls syns på samma sätt när skärmen är igång.

Du kan ju ändå inte mena att du kan sitta och jobba professionellt med en matt skärm i det solljuset, eller hur? Då blir ju belysningen så svag att du inte ser något alls. Utsmetat, som någon skrev.

Nej, jag har aldrig pratat om att arbeta i direkt solljus heller. Men oftast till 99% om du arbetar dagtid och just arbetar inom det grafiska yrket så är glossy faktiskt riktigt störande! matta skärmar fungerar så mycket bättre. Även om man inte bör arbeta med apples skärmar direkt med saker som ska in i tryck då dessa inte heller är perfekta. Men sitter du på en bärbar burk och är ute i "fällt" så tycker jag inte att glossyn passar för mitt arbete då den ger en missvisande bild av färger och kontrast. Då jag själv programmerar så absolut. Skönt med hög kontrast men fortfarande missvisade för webbsiter osv. Köper man en highres 17" med LED och matt så tror jag faktiskt att man oftast köper den för arbete och inte så mycket för nöje.

Men vad vet jag?

Ursprungligen av 20hz:

Nej, jag har aldrig pratat om att arbeta i direkt solljus heller. Men oftast till 99% om du arbetar dagtid och just arbetar inom det grafiska yrket så är glossy faktiskt riktigt störande! matta skärmar fungerar så mycket bättre. Även om man inte bör arbeta med apples skärmar direkt med saker som ska in i tryck då dessa inte heller är perfekta. Men sitter du på en bärbar burk och är ute i "fällt" så tycker jag inte att glossyn passar för mitt arbete då den ger en missvisande bild av färger och kontrast. Då jag själv programmerar så absolut. Skönt med hög kontrast men fortfarande missvisade för webbsiter osv. Köper man en highres 17" med LED och matt så tror jag faktiskt att man oftast köper den för arbete och inte så mycket för nöje.

Men vad vet jag?

Tja, du motsäger ju inte mig och jag motsäger ju inte dig. Jag kan inte bry mig mindre om du har en dator med blank eller matt skärm, jag har själv båda delarna. Tycker båda fungerar ungefär lika kasst i solljus, matt kanske lite sämre. Vad jag störde mig på, och som jag redan poängterat, var att bilderna du postade var helt irrelevanta i sammanhanget, och det är de fortfarande. Det hade ju varit mer intressant att posta bilder av två datorer, med matta och blanka skärmar, som var påslagna, utomhus när solen skiner. Då hade man kunnat jämföra hur det verkligen är

Men vad vet jag?.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 14:08

Jag gillar inte spegeleffekten Trevlig helg!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-18 07:21

Något man bör ta med i beräkningen är att de nya Mackarna har betydligt högre busshastighet och snabbare minnen. Busshastigheten är numera 1066MHz i stället för 800 och minneshastigheten 1066 i stället för 667. Borde göra ganska stor skillnad i vissa situationer.

1
Bevaka tråden