Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya bärbara och ny Cinema Display

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 10:18

Datorernas ljudkort kan väl knappast vara anslutna till DisplayPorten? Det vore annars en väldigt snygg kompromiss (bortsett från nuvarande priset på adaptrar)! Både FULL kompatibilitet med 30" ACD med Dual-Link OCH hdmi som så många efterlyst. Fast det är väl för bra för att vara sant?

Ursprungligen av sodemus:

Datorernas ljudkort kan väl knappast vara anslutna till DisplayPorten? Det vore annars en väldigt snygg kompromiss (bortsett från nuvarande priset på adaptrar)! Både FULL kompatibilitet med 30" ACD med Dual-Link OCH hdmi som så många efterlyst. Fast det är väl för bra för att vara sant?

Jag vet inte exakt hur Apple har gjort, men i DisplayPort-standarden ingår stöd för ljud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 10:32
Ursprungligen av Marcus K:

Jag vet inte exakt hur Apple har gjort, men i DisplayPort-standarden ingår stöd för ljud.

Jo, jag vet men så vitt jag har förstått så har inte alla datorer med HDMI, stöd för både ljud och bild genom den porten trots att HDMI-standarden har det. Det verkar dock som att DisplayPorten har stöd för mer generell dataöverföring också, typ USB, etc. Innebär inte det att man med mjukvara kan ta ljud ur porten, hur som helst? Jag tänker t.ex. på de externa USB-headset jag haft. Fast de kanske ändå hade något slags externt ljudkort inbyggt då?

Vill man läsa mer om DisplayPort vs HDMI kan man kolla in den här artikeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 11:57
Ursprungligen av Adrian B:

Vill man läsa mer om DisplayPort vs HDMI kan man kolla in den här artikeln.

Tack, det var en intressant artikel.

Då kanske vi får se touch-screen ACD om nån månad då?

Nej men allvarligt. Det klart att utvecklingskostnader måste täckas men jag tycker ändå att HDTV apparaterna kom för tidigt, när fortfarande ingen (i Europa i alla fall) hade användning för dom och när de egentligen inte var färdiga för lansering (inte heller vad gäller bildkvaliteten). Eftersom HDMI var den enda då tillgängliga porten för högupplöst video (som kunde ersätta SCART) blev den standard utan egentligt syfte. Hade HDTV-apparater kommit senare (och DisplayPorten lite tidigare ) så hade man nog övervägt att använda DisplayPort som standard istället, på grund av större flexibilitet och expansionsmöjligheter. Nu kommer vi återigen få 2 standarder att dras med (lagomt till att Blu-Ray utgick som segrare i en annan standardkonflikt) även om kompatibiliteten är lite högre och lite enklare än HD-DVD vs. Blu-Ray (adaptrar istället för 2 skilda tekniker).

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-15 15:07

Snyggt och praktiskt med Cinema 24 + MBP-combon, men BARA GLOSSY - bläääh!! Funkar enligt min mening riktigt dåligt om man tänker använda combon för fotografi. Har skickat in en protest till Apple.

Hakan
www.hakanaldrin.com

Senast redigerat 2008-10-16 01:09
  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-10-16 11:20

Cinema med MBP kontakter va ju en bra idé.... Men varför inte göra en dockningsstation eller kontakt?

Finns det bara mini DVi till nya cinema skärmen? Verkar ju helt vrickat!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-16 11:28
Ursprungligen av Swordh:

Finns det bara mini DVi till nya cinema skärmen? Verkar ju helt vrickat!

Den har mini Displayport. Mini DVI är gammalt och förlegat nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 02:00

Så JÄVULSKT tragiskt att inte den här kan levereras med OSX:

VAIO : VGN-Z11XN/B : Sverige

USB2, Firewire, XpressCard, 1600x900 (!) på 13,1". 1,5kg. Jäääklar vad jag köpt den om den kommit med OSX!!! Finns ju ingen mac-laptop som kommer i närheten av den där över huvud taget.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-17 08:12
Ursprungligen av rydan:

Så JÄVULSKT tragiskt att inte den här kan levereras med OSX:

VAIO : VGN-Z11XN/B : Sverige

USB2, Firewire, XpressCard, 1600x900 (!) på 13,1". 1,5kg. Jäääklar vad jag köpt den om den kommit med OSX!!! Finns ju ingen mac-laptop som kommer i närheten av den där över huvud taget.

Fina specifikationer på teckenfönstret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 11:07

Nvidia informerar om SLI och dubbla grafikkort.
Answer

sitter med min i soffan och leker. den är grymm.

Ursprungligen av darre666:

sitter med min i soffan och leker. den är grymm.

Din Cinema Display? Eller kanske en kroppsdel?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-10-19 14:23

steflund, det kortet gör ej så mycket nytta på en macbook som ej har pc express slot, dessutom va det inte så vackert

Ursprungligen av Fv02:

steflund, det kortet gör ej så mycket nytta på en macbook som ej har pc express slot, dessutom va det inte så vackert

Ajajaj, det var inte bra, att jag missade det, då har jag själv inga val, måste köpa MBP.

Bevaka tråden