Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM i MacBook Pro (Santa Rosa eller senare)

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt den här tråden på MacRumors går det utmärkt att köra 6 eller 8 GB i en MacBook Pro om den är Santa Rosa (juni 2007) eller senare:

Okay, I'm going to clear up some of the questions for this since it appears there is SOOOO many threads being created about this.

YES 8GB WORKS IN THE MACBOOK PRO EVEN IF APPLE SAYS THEY DON'T OFFICIALLY SUPPORT IT.

You have 2 options above 4GB:

6GB (1x2GB/1x4GB)
8GB (2x4GB)

Nu är inte 4 GB-minnen så billiga, om jag inte tar fel (rätta mig i så fall) så skulle detta minne kunna fungera men det kostar därefter. Och nyttan av 8 GB är nog inte självklar för alla, om man inte kör många virtuella miljöer. Men det är lite kul att det verkar fungera iaf.

Det finns även en liten FAQ i tråden:

FAQ:

Will my MacBook Pro support 8GB?
- Only the Santa Rosa and Penryn (MacBook Pro 3,1 and 4,1) can support this much memory. The MacBook Pro 2,1 only supports upto 3.25GB ram accessible so adding in 8GB wouldn't matter since you can only access >4GB. Currently, OSX Leopard (10.5.x) seems to have trouble accessing above 4GB of ram. It is unclear if this will effect users attempting to use 6/8GB in their MacBook Pro.

How do I know when my MacBook Pro was purchased?
- Read this: MacBook Pro - Mac Guides
If you fall into Rev D or Rev E specs, you can support 8GB.

If I add 1x4GB and 1x2GB, totaling 6GB; or just using 1x4GB; do I lose dual channel?
- Yes, you do lose dual channel.

Is losing Dual Channel a huge performance hit?
- Not really. It all depends on what you use it for. If you're doing a lot of modeling/rendering, dual channel might be a great help. For an average user or someone who runs memory hungry apps such as Virtual Machines, it is not much of an hit.

Isn't Leopard (10.5.x) 32-bit?
- Yes and No. Leopard uses both 32 and 64-bit framework. It is not entirely just 32-bit therefore it can access and use all the 4+GB ram. Unlike Windows XP (for example) it is completely 32-bit and cannot read/write/access anything above 4GB. If you don't believe me, its on Leopard's page on apple.com.

- Currently, there is some problems with OSX Leopard (10.5.x) to allocate more then 4GB ram without going into swap. Initial tests shows OSX Snow Leopard (10.6) to not have this problem. Further testing is being done in Page 4 of this thread.

Will 6/8GB be supported on systems other then MacBook Pro and Mac Pro?
- In theory, the Santa Rosa and Penryn MacBook and current versions of the iMac should be able to use the 6/8GB extra ram. However, until we have a guinea pig to test it, it is just a theory. If anyone does test it, please tell me and I can update this FAQ.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-09 02:12

Antagligen samma för iMac med santa rosa då minnen går ju alltid ner i pris så det kan bli skönt med 2x4gb i framtiden!

Hur tar man reda på om ens iMac är Santa Rosa?

Ursprungligen av Csoft:

Antagligen samma för iMac med santa rosa då minnen går ju alltid ner i pris så det kan bli skönt med 2x4gb i framtiden!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 20:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Hur tar man reda på om ens iMac är Santa Rosa?

Det är väll Alu iMac som gäller

Min är från september 07 och där står 800MHz busshastighet...

Modellnamn:	iMac
  Modellidentifierare:	iMac7,1
  Processornamn:	Intel Core 2 Duo
  Processorhastighet:	2.4 GHz
  Antal processorer:	1
  Totalt antal kärnor:	2
  L2-cache:	4 MB
  Minne:	3 GB
  Busshastighet:	800 MHz

Äldre hade väll bara 533MHz?

Aha...då kan man klämma in 8 GB när priserna sjunkit till mänsklig nivå :-). Jag tillhör sedan urminnes tider kategorin "RAM-paranojiker" - anser att man ALDRIG kan ha för mycket RAM - att enorma mängder RAM förbättrar livskvaliteten - att en dator i princip aldrig ska behöva RAM-cacha till disk. Trams? troligtvis...men en psykos är en psykos och jag har rätt till min som alla andra

Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac7,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.8 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 4 GB
Busshastighet: 800 MHz

Ursprungligen av Csoft:

Det är väll Alu iMac som gäller

Min är från september 07 och där står 800MHz busshastighet...

Modellnamn:	iMac
  Modellidentifierare:	iMac7,1
  Processornamn:	Intel Core 2 Duo
  Processorhastighet:	2.4 GHz
  Antal processorer:	1
  Totalt antal kärnor:	2
  L2-cache:	4 MB
  Minne:	3 GB
  Busshastighet:	800 MHz

Äldre hade väll bara 533MHz?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 23:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Aha...då kan man klämma in 8 GB när priserna sjunkit till mänsklig nivå :-). Jag tillhör sedan urminnes tider kategorin "RAM-paranojiker" - anser att man ALDRIG kan ha för mycket RAM - att enorma mängder RAM förbättrar livskvaliteten - att en dator i princip aldrig ska behöva RAM-cacha till disk. Trams? troligtvis...men en psykos är en psykos och jag har rätt till min som alla andra

Jag instämmer med föregående talare jag har visserligen bara 3gb för tillfället men det känns bra att kunna peta in 2x4gb i framtiden

Jag hoppas jag inte lurat dig (och mig själv) angående SantaRosa bara.

Tråkiga nyheter:

Det verkar som om det INTE kommer att gå att ha med än 4 GB i de nya MacBook och MacBook Pro-modellerna (oktober 2008), såhär skriver AppleInsider (min markering):

There are no 4GB parts available yet in the 1066 MHz, "PC-8500" specification, but the MacBooks only support a total of 4GB of RAM anyway. It appears, but is not definitely confirmed, that the new machines will not ever be able to support 4GB parts for a total of 8GB. In the past, Apple has sometimes listed maximum RAM limits that were later extended as newer RAM densities became available. As post Santa Rosa-style architectures, the new MacBooks can fully address all 4GB of RAM, but there is no reason for believing that they could address more than 4GB.

Det står i och för sig att det inte är definitivt bekräftat, men det ser mörkt ut...

Ursprungligen av Adrian B:

Tråkiga nyheter:

Det verkar som om det INTE kommer att gå att ha med än 4 GB i de nya MacBook och MacBook Pro-modellerna (oktober 2008), såhär skriver AppleInsider (min markering):

Well, det kanske inte är så illa ändå, nu har det kommit fram andra uppgifter:

Finally, NVIDIA confirms another interesting tidbit that had been circulating already. These new chipsets officially support 8GB of RAM. Prior to this, it appears MacBook Pros were limited to 4GB of RAM. This would be a welcome change for those who use their MacBook Pros for memory intensive tasks. This being said, we haven't yet heard of anyone who has successfully installed 8GB of RAM in their new MacBook Pro.

Ursprungligen av Adrian B:

Well, det kanske inte är så illa ändå, nu har det kommit fram andra uppgifter:

...eller så kanske det ändå är så illa:

New MacBook Pro Does Not Support 8GB RAM (for now) - Mac Rumors

Vad som händer är att datorn känner igen 8 GB, men kan ändå bara använda 4 av dessa 8. Om det är en mjukvaruspärr som kan ändras i framtiden eller inte återstår att se. Men i dagsläget är det alltså lönlöst att stoppa in 8 GB i den nya MacBook Pro-modellen (oktober 2008).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 01:01

jag kommer köpa så fort priserna börjar rasa kommer bli nice med snow leopard oxå !

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-10-13 01:11

kostpris hos kingston ligger på runt 500 lappen/sticka för återförsäljarna lägg på moms och lite marginal så hamnar man väl på ca 1300-1400 kr ink om ett slag.

nu skummade jag bara macrumorstråden lite hastigt, men var det någon som verkligen kunde visa att minnet fungerar i en mer konkret mening än att maskinen inte självdestruerar vid boot...?

Vet någon om 4BG-minne fungerar även på nya MB?

Ursprungligen av zkirtap:

Vet någon om 4BG-minne fungerar även på nya MB?

Jag har inte sett något om det ännu, men det vore konstigt om det blivit en försämring på den punkten. Det är nog bäst att vänta på bekräftelse ändå.

Edit: Tyvärr ser det mörkt ut, se mitt inlägg längre ner.

Senast redigerat 2008-10-16 01:15
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-16 07:39

Bör den som köper macbook nu vara orolig, med avseende på lanseringen av Snow Leopard i vinter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 09:19
Ursprungligen av gabra:

Bör den som köper macbook nu vara orolig, med avseende på lanseringen av Snow Leopard i vinter?

Lite fel del av forumet tror jag. Men svar på din fråga. Nej varför skulle man PPC försvinner dock ur systemet dvs så länge du har en Intelburk så är det bara dunka in den.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-16 10:19
Ursprungligen av 20hz:

Lite fel del av forumet tror jag.

Det tror jag inte.

Jag tänkte på

Ursprungligen av Adrian B:

Det verkar som om det INTE kommer att gå att ha med än 4 GB i de nya MacBook och MacBook Pro-modellerna (oktober 2008)

Det vill säga att när vi till nyår får ett 64-bitarssystem fullt ut så försvinner den minnesbegränsning som 32-bitars system ger.
Att då sitta på en dator som maximalt ta 4GB ram i en värld som saknar övre gräns kanske kommer att kännas trist.

Jag har inte riktigt råd att köpa en ny burk varje år men trots det skulle det vara kul att inte halka efter i utvecklingen. Att om ett åt kunna peta in mycket mer internminne skulle nog vara trevligt eftersom Snow Leopard klarar mången ram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 10:39
Ursprungligen av gabra:

Det tror jag inte.

Jag tänkte på

Det vill säga att när vi till nyår får ett 64-bitarssystem fullt ut så försvinner den minnesbegränsning som 32-bitars system ger.
Att då sitta på en dator som maximalt ta 4GB ram i en värld som saknar övre gräns kanske kommer att kännas trist.

Jag har inte riktigt råd att köpa en ny burk varje år men trots det skulle det vara kul att inte halka efter i utvecklingen. Att om ett åt kunna peta in mycket mer internminne skulle nog vara trevligt eftersom Snow Leopard klarar mången ram.

Fast denna tråd handlar om det går eller inte att mata in 8 gb ram i santa rosa eller senare som endast är 64-bit cpu så tycker jag att denna fråga inte fungerar i denna tråd

Men absolut, dock om jag inte minns fel så går de inte över till 64 helt denna gång utan endast tar bort PPC stödet.Dessutom är det inte mycket nytt som vi kommer se i 10.6 mer än prestandafixar och optimering (vad vi ännu sett dock).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-16 12:17
Ursprungligen av gabra:

Det tror jag inte.

Jag tänkte på

Det vill säga att när vi till nyår får ett 64-bitarssystem fullt ut så försvinner den minnesbegränsning som 32-bitars system ger.
Att då sitta på en dator som maximalt ta 4GB ram i en värld som saknar övre gräns kanske kommer att kännas trist.

Jag har inte riktigt råd att köpa en ny burk varje år men trots det skulle det vara kul att inte halka efter i utvecklingen. Att om ett åt kunna peta in mycket mer internminne skulle nog vara trevligt eftersom Snow Leopard klarar mången ram.

Om det finns en begränsning på 4 GB så sitter den inte i operativsystemet, Mac Pro klarar ju 32 GB med leopard.

Ok. Är det någon skillnad mellan sannolikheten att det fungerar i en MB jämfört med MBP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 22:41

hur är det med föregående macbook pro modellen? om jag stoppar i så jag har säg 6gb, kommer OS X kunna adressera och använda 6gb??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 22:42

Skulle precis posta den länken Vilka turer det varit, första 4 GB, sen 8 GB, sen 4 GB och nu verkar det landa på 6 GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 23:33
Ursprungligen av Adrian B:

Skulle precis posta den länken Vilka turer det varit, första 4 GB, sen 8 GB, sen 4 GB och nu verkar det landa på 6 GB.

Hehe Vet du Adrian B, eller någon annan en bra och billig hemsida där man kan beställa 4gb moduler? Newegg.com säljer ju för ca $200 dollar och det är ett bra pris som jag kan tänka mig. Dock så skeppar de inte utanför USA (om man inte är med i US Army )

För att fortsätta på OT-spåret om de nya MacBook Pro:

Barefeats har testat 6 GB i MacBook Pro och skriver bland annat följande:

CONCLUSION
The 6GB configuration produced essentially identical benchmark results to the 4GB configuration in our 2.8GHz MacBook Pro. The difference ranged from -.5% to +1.7% or an average difference of +.28% or less than 1/3 of one percent. I call that negligible. Or, in other words, you should have no worries about a speed penalty imposed by non-matching memory modules and loss of interleaving.

And when you consider the 6GB configuration potentially means less virtual memory swaps, then the only consideration is the cost. Maybe instead of ordering your MBP with the $500 128GB SSD, you should save your money for a 4GB memory module.

Looks like a winning combination to me. You can never be too thin, too rich, or have too much memory.

När det gäller 8 GB så instämmer dom med tidigare rapporter om att systemet känner igen alla 8 GB men kan inte använda det och det blir instabilt:

NO, 8GB WON'T WORK
Just for fun we tried the 8GB configuration (2 x 4GB). Though the MacBook Pro will boot and Activity Monitor sees all 8GB, there are serious operational issues. For starters, if you use anything beyond 4GB of real memory, the MBP goes into "molasses" mode. And if you manage to quit out of the memory hungry app, the reported amount of real memory in use does not recede. At a certain point, our operation was so crippled that we had to push and hold the power button to force a shutdown.

Ursprungligen av crayzee:

Hehe Vet du Adrian B, eller någon annan en bra och billig hemsida där man kan beställa 4gb moduler? Newegg.com säljer ju för ca $200 dollar och det är ett bra pris som jag kan tänka mig. Dock så skeppar de inte utanför USA (om man inte är med i US Army )

Nej, känner tyvärr inte till någon sådan sida, har bara köpt minnen inrikes.

200$... kostar 300 KR idag! haha

Ursprungligen av wilhelmsson:

200$... kostar 300 KR idag! haha

Inte riktigt sant. Minnet till Santa Rosa-modellen från 2007 (som tråden handlar om) är 200-pin SODIMM, DDR2 PC2-5300 och kostar ungefär 2 papp om man ska ha 8 GB i dagsläget. Däremot kostar det nyare 204-pin SODIMM, DDR3 PC3-8500 mycket mindre.

Vilken miss Sorry

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-19 00:56

Ok... Tiden går, uppgraderingar består...
Så nu är det såhär att det skall uppgraderas här.

Jag har MBP 15" Late 2008, just nu med 4GB - och enligt MacTracker så: Maximum RAM 8.0 GB (Actual) 4.0 GB (Apple)
I hushållet finns även MB 13" late 2008, just nu med 2GB - 8.0 GB (Actual) 4.0 GB (Apple)

Jag borde kunna slänga i 8 i dom båda va?!
Kanske dessa minnen från webhallen???
Alternativt, ta mina 4GB från 15" och glädja 13" med domsamma?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-19 01:07
Ursprungligen av younis:

Ok... Tiden går, uppgraderingar består...
Så nu är det såhär att det skall uppgraderas här.

Jag har MBP 15" Late 2008, just nu med 4GB - och enligt MacTracker så: Maximum RAM 8.0 GB (Actual) 4.0 GB (Apple)
I hushållet finns även MB 13" late 2008, just nu med 2GB - 8.0 GB (Actual) 4.0 GB (Apple)

Jag borde kunna slänga i 8 i dom båda va?!
Kanske dessa minnen från webhallen???
Alternativt, ta mina 4GB från 15" och glädja 13" med domsamma?

Föresten, domhära minnena verkar billigare... Tror ni att dom funkar?

1
Bevaka tråden