Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer minne ger gladare fläkt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-10-15 16:01

Om jag uppgraderar minnet i min MacBook från 1GB till 2GB, kommer det medföra att fläkten inte gnäller lika ofta när jag kör Safari? Fläkten verkar vara en känslig typ som jobbar lite väl hårt ibland, särskilt när Safari är inblandat...(i övrigt verkar det inte vara något fel, båda fläktarna går som dom ska)

Va gör du i safari? kollar film? min macbook brukar bli lite galen med fläkt då iaf. jag använder smc fan control med så jag kan kontrollera mina fläktar lite för annars är det ju typ, lägsta, högsta, lägsta, högsta osv. men jag upplever ofta att firefox drar mer än safari. Så därför kör jag ofta safari, jag har 2gb ram o har inga problem med fläkten i safari när man endast surfar, typ läser lite o sånt, skriver här... osv. så 2gb borde ju lösa det lilla problemet! (ps. två fläktar? bara en här... :(, haha)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-19 23:18

Om du har problem med Safari så kan det va all flash-baserad reklam på sidorna som suger massa processorkraft och då blir processorn varm och fläkten drar igång. Ladda hem Safariblock så spärras den mesta reklamen och datorn blir förhoppningsvis lite tystare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-27 00:18

Jag har 4 gb ram i min Macbook, och fläkten drar igång titt som tätt, ofta på Aftonbladet... Mycket reklam, kanske är därför?

minne kostar ju såpass lite pengar att 2x2gb (4gb) är det bästa i en bärbar.
Fruns förra bärbara slutade låta på aftonbladet efter den fått 4gb.

min erfarenhet är att sedan jag uppgraderade min macbook från först 1gb till 2 gb, och senare till 3gb så har medeltemperaturen ökat med minst 10 grader. Ingen fläktminskning tyvärr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-03 23:45

Knasigt, jag har både bytt hårddisk till en 320 gb och 4 gb ram, men fläkten går igång väldigt ofta ändå...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-04 00:16

Uhm.......lite elementär fysik kanske vore på sin plats.

Mer minne = mer komponenter

Mer komponenter = mer värme.

WT

1
Bevaka tråden