Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen mer matt skärm ...

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa.

Nu när de nya MacBook Pro är lanserade är jag lite bekymrad. Det verkar bara vara glossy som gäller. Som tur är sitter jag med en MBP av förra generationen med matt skärm. Jag har en extern skärm som är glossy, men alltså ... jag kan se mig själv i den

Valfriheten att kunna välja glossy eller matte kändes ju väldigt trevligt och det kändes proffsigt, något jag gärna påpekade till mina kollegor, som inte använder Mac ... än. Nu känns det plötsligt lite fattigare.

Extremt i-landsproblem, jag vet. Men jag gillar verkligen Apples matta MBP-skärmar.

Är det bara jag som ser detta som ett stort steg bakåt på skärmfronten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 14:29

Jag kan nog bara instämma och kalla detta i-landsproblem tycker jag är lite fel. Jag kan inte arbeta på en glossy skärm för det jag gör. Bildskärmen visar totalt missvisande färger och kontrast vilket gör mitt arbete helt fel då kunder/användare inte alls ser det som jag själv ser på en glossy.

Kanske vanesak men jag måste säga att även jag är glad att jag köpte sista rev:en av macbook pro 17" med matt skärm.

Jag har också 17-tummaren. Den är sjukt trevlig. Jag tror det är första gången Apple släpper nya burkar då jag inte fått pryl-ångest över att jag inte har den senaste burken. Förra versionen knäcker på en del punkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 14:35

Håller med dig. Kör du också highres? UNDERBAR dator! Enda nu är ju grafikkortet ..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-15 14:36

Grejen är att alla (ALLA) design-nissar har svart polotröja så det blir ingen reflektion av dig själv i skärmen.

DÄRFÖR är det inget problem med att gå över till glossy har Apple tänkt...

20hz: Yes. Highres dominerar. Ja grafikkortet hade jag gärna tagit från den nya. Och LED som jag har på min hem-MBP (15-tummaren). LED är också underbart.

planB: Aha. Då får jag åka och inhandla en bunt svarta polosar, så jag äntligen blir tagen på allvar.

Riktiga proffs har målat både väggar och möblemang i 18% grått och kör med indirekt belysning med lampor vars färgtemperatur är mellan varmt och kallt för att ge så neutral upplevelse som möjligt. Självfallet har man färgkalibrerat sin egen klädsel också för att inte förstöra färgseendet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 15:24

Hehe jo.. så är det ju. Dock är jag inte nog självgod för att vilja se mig konstant i reflektionerna i skärmen, ser gärna 100% av det jag arbetar med istället. Men det är då jag

Raphael: Ja, haha! MyPantone-programmet envisas med att fråga om jag kalibrerat min skärm princip varje gång jag startar eländet. Snart kommer väl en uppdatering: "Have you calibrated your outfit?" Yes/No/WTF.

Du postade detta i en annan tråd, så jag skriver här också. Bilderna säger ju inget alls eftersom skärmen eller datorn är avstängd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 21:37
Ursprungligen av Capeman:

Du postade detta i en annan tråd, så jag skriver här också. Bilderna säger ju inget alls eftersom skärmen eller datorn är avstängd...

Nähä? Och om man visar en bild med mycket svart i (skärmen har ju sån underbar svärta eller hur), vad ser man då? Sig själv skulle jag tro. Och då hjälper det nog inte ens att skruva upp skärmens ljusstyrka.

Även om man skulle visa en ljus bild så har vi ju den feta svarta ramen runt displayen som speglar dig själv och allt som händer bakom din rygg.

Ursprungligen av pesc:

Nähä? Och om man visar en bild med mycket svart i (skärmen har ju sån underbar svärta eller hur), vad ser man då? Sig själv skulle jag tro. Och då hjälper det nog inte ens att skruva upp skärmens ljusstyrka.

Även om man skulle visa en ljus bild så har vi ju den feta svarta ramen runt displayen som speglar dig själv och allt som händer bakom din rygg.

Menar ändå att bilderna är totalt orealistiska.

Sen är det ju en smaksak. Jag tycker inte att man ser ett dugg på matta skärmar när man har dem i solljus. Visst, det blir inte samma reflektioner, men å andra sidan blir allting så ljust att det är oanvändbart ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 22:53
Ursprungligen av Capeman:

Jag tycker inte att man ser ett dugg på matta skärmar när man har dem i solljus.

Det där tror jag helt enkelt beror på hur ljusstark skärmen är. De nya glossy-skärmarna är ju väldigt ljusstarka (LED) och det gör att de kan synas utomhus.

Jag vill ha en matte skärm som är lika ljusstark.

Mitt problem med glossy-skärmarna är reflektionerna. Och de kommer om något (t.ex. du själv) är belyst framför skärmen och/eller om skärmen visar något med sin underbara svärta.

20hz: Tack för dessa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 09:10

Det ÄR ett allmänt känt probem Capeman, även om du inte vill erkänna det
Min 17" highres med LED är bästa skärm jag haft och nej, direkt solljus ska man nog inte direkt sitta och jobba med färger till tryck osv... men det tror jag ingen skärm klarar av.

Som sagt konsumentdatorer ... absolut glossy, mer kontrast och mer svärta, MEN för oss pro users anser jag att det är direkt korkat att göra såhär som nu Apple gjort. Tyvärr.

Ursprungligen av 20hz:

Det ÄR ett allmänt känt probem Capeman, även om du inte vill erkänna det
Min 17" highres med LED är bästa skärm jag haft och nej, direkt solljus ska man nog inte direkt sitta och jobba med färger till tryck osv... men det tror jag ingen skärm klarar av.

Jag har inte sagt att ingen skall få föredra matt framför blank. Skall det vara så svårt att förstå att bilderna (det enda jag kommenterade från början) var totalt irrelevanta? Du säger själv att ingen skärm klarar av direkt solljus och jag säger samma sak... Bilderna försöker påvisa att skärmen är värdelös eftersom den ser ut som en spegel i solljus när datorn är avstängd. Vari ligger relevansen? Ingen skärm är bra i solljus och ingen sitter och glor på datorn när den är avstängd.

Jag tror egentligen inte att vi har olika uppfattningar om huvudsyftet med tråden, men du verkar inte vilja förstå vad jag menar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 14:07
Ursprungligen av Capeman:

Jag har inte sagt att ingen skall få föredra matt framför blank. Skall det vara så svårt att förstå att bilderna (det enda jag kommenterade från början) var totalt irrelevanta? Du säger själv att ingen skärm klarar av direkt solljus och jag säger samma sak... Bilderna försöker påvisa att skärmen är värdelös eftersom den ser ut som en spegel i solljus när datorn är avstängd. Vari ligger relevansen? Ingen skärm är bra i solljus och ingen sitter och glor på datorn när den är avstängd.

Jag tror egentligen inte att vi har olika uppfattningar om huvudsyftet med tråden, men du verkar inte vilja förstå vad jag menar.

Ok jag ger mig Det är ju fredag och allt!
Jag är bara bitter för att de tog bort tillvalet och Apple inte släppte 17" direkt

Ursprungligen av 20hz:

Ok jag ger mig Det är ju fredag och allt!
Jag är bara bitter för att de tog bort tillvalet och Apple inte släppte 17" direkt

Hehe, skall du ge dig nu när det börjar bli roligt? Nä men jag förstår precis hur du känner. Jag känner samma sak för att FireWire försvann från MacBook.

Trevlig fredag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 19:51
Ursprungligen av Capeman:

Hehe, skall du ge dig nu när det börjar bli roligt? Nä men jag förstår precis hur du känner. Jag känner samma sak för att FireWire försvann från MacBook.

Trevlig fredag!

Hehe, jag hade en deadline som jag behövde klara .. så jag gav mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 10:59

Debatten är inte ny... Här skrev John Siracusa om glossy då förra MacBook introducerades.

And we all shine on

Jag tycker att glossy är displayteknikens svar på "The loudness war". Man ska låta högre och glänsa värre än konkurrenterna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 11:20

Var inte alla CRT skärmar glossy?

En lösning kanske kan vara att krossa glaset framför skärmen.;)

Jag föredrar också matt skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 12:28
Ursprungligen av Fred!:

Var inte alla CRT skärmar glossy?

En lösning kanske kan vara att krossa glaset framför skärmen.;)

Jag föredrar också matt skärm.

Hehe.. jo absolut, men nu bygger ju crt på en annan teknik och crt hade långt ifrån samma glossy som lcd glossyn har. Minns att det fanns en crt med extra glossy precis innan lcd blev så stort. Det var en plan yta på den och jag minns att det enda jag störde mig på var just att det var som en spegel.

Vet inte om denna fungerar, men det verkar ju funka

Macfeber - Matt film tar bort blnket

1
Bevaka tråden