Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Effekter i InDesign följer ej med i PDF:en!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Se de två bifogade bilderna. Den utan vitt är originalet skapat i InDesign CS3. Den med vitt visar hur PDF:en ser ut. Varför följer inte Effekterna från InDesign med? Det ska alltså se ut som på den undre, utan vitt. Det måste ju vara möjligt? Snälla, hjälp!

Jag skulle tror att du har någon form av övertrycksinställningar och att du betraktar din PDF i Förhandsvisning, eller i Acrobat utan förhandsvisning av övertryck aktiverat. Kan det stämma?

Kan du lägga upp InDesign-filen på en server där vi kan ladda ner den ifrånså det går att titta på hur du gjort den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 19:46

För att skarva på Richards inlägg.

Har du provat att slå på InDesigns "Förhandsvisa Övertryck" under visa menyn. Hur ser det ut då?

Gör en samma kommando i Acrobat.

Hur är det exporterat?

Janne

Tack för att ni svarar!

Men hjälp - det ser likadant ut i både InDesign och Acrobat när jag väljer "Föhandsvisa övertryck".'

Hittar inget om Övertryck i InDesigns inställningar. Herregud, måste få iväg detta på tryck imorgon...

Vet tyvärr inte var eller hur jag skulle kunna lägga upp InDesign-filen för granskning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 22:08

vilken pdf inställning gör du i indesign?

Ursprungligen av Tangen:

vilken pdf inställning gör du i indesign?

Svår fråga. Finns ju många att välja bland.

"Synliga och utskrivbara lager" är t.ex. markerad. Ändrade till "Alla lager" men ingen skillnad.

Detta måste ju vara piece of cake för många här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 23:49

enklast nu när det är kort om tid är att ringa tryckaren och be att få leverera e zippad preflight på hela dokumentet.

Är illustationen gjord i illustrator, eller är det bara effekter i indesign?

Ursprungligen av Tangen:

enklast nu när det är kort om tid är att ringa tryckaren och be att få leverera e zippad preflight på hela dokumentet.

Är illustationen gjord i illustrator, eller är det bara effekter i indesign?

Bara effekter i InDesign.

"Zippad preflight på hela dokumentet" - ???????

(känner mig som värsta idioten...)

[nödlösning] Dra in pdf-en i Photoshop i (tillräckligt) hög upplösning, Välj CMYK eller RGB beroende på vad du vill ha i slutänden. Häll i rätt färg i det vita. Spara som PSD eller PDF.Skicka till tryckarn. [/nödlösning]

Jobbar du med dekorfärger?

Möjligheterna att jobba med transparens och dekorfärger är starkt begränsade.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jobbar du med dekorfärger?

Möjligheterna att jobba med transparens och dekorfärger är starkt begränsade.

Siluetterna är alla 100% Magenta som blir till andra färger när jag tillämpar Luminiscens och Färgskugga. Det är så jag har gjort. Bakgrunden är en CMYK-blandning bestående av Cyan och Gul som jag har döpt till Turkos.

Nu drar det ihop sig. Måste skicka en tryckbar fil under dagen...
Paniken tätnar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 09:37

Johan eller RR borde kunna lösa det.

Men ta kontakt med tryckaren.

Preflight ligger under arkiv i indesign, skapar en mapp med alla typsnitt, alla bilder och länkar. Egentligen en samling om man vill att någon annan ska ta över.

Men prata med tryckaren - dom är inte så läskiga - och frågor, det kan jag lova dig att dom får.

Testa med inställningen PDF-X1a/2001 (eller vad den nu heter). Den avslöjar det mesta som inte blir rätt vid tryck men som kanske ser bra ut på skärmen. Annars kör på tipset i inlägg #9 ovan (jpeg-/psd-/png-bilden kan ju återimporteras in i InDesign och läggas som bakgrund om det nu är så den är tänkt).

Ursprungligen av johan_tanying:

Testa med inställningen PDF-X1a/2001 (eller vad den nu heter). Den avslöjar det mesta som inte blir rätt vid tryck men som kanske ser bra ut på skärmen. Annars kör på tipset i inlägg #9 ovan (jpeg-/psd-/png-bilden kan ju återimporteras in i InDesign och läggas som bakgrund om det nu är så den är tänkt).

Löst!

Jag ändrade till PDF/X-1:a2001 och vips så ser PDF:en riktig ut. Hurra!

Något som kan gå snett om jag väljer denna äldre variant av PDF?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 09:50

Denna äldre variant, är den mest använda i trycksvängen

så - nej

Ursprungligen av Tangen:

Denna äldre variant, är den mest använda i trycksvängen

så - nej

Vad härligt. Dagen är räddad!

Kul att det funkar. Kom sedan ihåg att PDF-inställningen "print quality" _icke_ avser tryck... Logiskt? Icke. Antagligen menar Adobe högkvalitativ utskrift på bläckstråleskrivare (som ju ofta blir bäst med RGB-bilder).

Ursprungligen av johan_tanying:

Kul att det funkar. Kom sedan ihåg att PDF-inställningen "print quality" _icke_ avser tryck... Logiskt? Icke. Antagligen menar Adobe högkvalitativ utskrift på bläckstråleskrivare (som ju ofta blir bäst med RGB-bilder).

Jaha...

Så vilken inställning gäller för tryck?!

"Komprimering: Nedsampla inte"

och

"Bildkvalitet: Maximal"?

Återigen myror i huvudet...

PDF/X-1a:2001 har jag använt både till fyrfärgstryck och "digitaltryck".

Jag brukar göra en bicubic downsampling to 300 dpi above 450 dpi (standardinställningen) samt maximal bildkvalitet. Om jag inte måste snåla med utrymmet för att exvis skicka med epost. I det fallet kan man ganska lugnt dra ner till "300 dpi above 300 dpi" och bildkvalitet medium om inte kraven är extremt höga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 14:26

PDF/X-1a 2001 är en ISO standard för att skicka tryckbara PDF-filer. Årtalet hänvisar till när ISO antog standarden.

Det är den inställning man i första hand ska använda för tryckbara PDF-filer till tryckerier. Rensar bort allt onödigt och färghanterar på rätt sätt.

Bra att det ordnade sig.

Janne

Tack för värdefulla råd. Lägger dem på minnet!

1
Bevaka tråden