Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya bärbara och ny Cinema Display

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har ikväll svensk tid haft en pressträff där de presenterade nya version av alla de tre bärbara datorerna; MacBook, MacBook Pro och MacBook Air. Apple presenterade också en helt nya Cinema Display.

Massor av bilder och text finns redan nu hos de sajter som rapporterat live från kvällens event, här är två exempel:
Live from Apple's "spotlight turns to notebooks" event - Engadget
Live Ars Technica coverage of Apple's 2008 notebook event

MacBook
Tråd: Tråden om nya MacBook (oktober 2008)
Hemsida: Apple - MacBook
Apple Store: Apple Store (Sverige) - MacBook

MacBook Pro
Tråd: Tråden om nya MacBook Pro (oktober 2008)
Hemsida: Apple - MacBook Pro
Apple Store: http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro

MacBook Air
Tråd: Tråden om nya MacBook Air (oktober 2008)
Hemsida: Apple - MacBook Air
Apple Store: http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook_air

Cinema Display
Tråden om nya Cinema Display (oktober 2008)
Hemsida: Apple - LED Cinema Display

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 20:29

Sjukt snygga!

Nån mer än jag som är fundersam över nedtrappningen på portar på MBP? bara två usb och en FW800...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 21:02

Blir den dyrare varianten av MBP. Frågan är om man ska välja till SSD eller köpa en själv och slänga i och om det verkligen värt att betala drygt 2500 extra för 2,8GHz processorn i stället för 2,53an... Åsikter?

Fula..

Enda positiva med detta för mig är att priserna på nuvarande 15" MBP kommer att sjunka fint!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 21:12

Klar besvikelse. MacBook gjordes oanvändbar för musik i o m att FW-porten försvann. Dessvärre dök det inte upp någon MacBook Pro för att fylla luckan (13,3"). Upplösningarna på 15" MBP är ett skämt! 1440x900 skulle vara OK på 13,3, men absolut inte på 15,4". Ska man släpa runt ett sånt åbäke ska det minst vara 1680x1050, 1920x1200 vore att föredra. Åsså ingen egen FW400. SUCK!

rydan: FW800 är såvitt jag vet bakåtkompatibelt med FW400. Det enda som behövs är en kabel med 800-kontakt i ena änden och 400-kontakt i andra.

Ursprungligen av irrelogical:

rydan: FW800 är såvitt jag vet bakåtkompatibelt med FW400. Det enda som behövs är en kabel med 800-kontakt i ena änden och 400-kontakt i andra.

Fast det tråkiga är att Apple mer och mer ger sken av att FireWire är den nya SCSI, men till skillnad från då innebar skiftet ett byte till bättre teknik. Det ska mycket till innan USB 3 är ett ordentligt alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 22:43
Ursprungligen av irrelogical:

rydan: FW800 är såvitt jag vet bakåtkompatibelt med FW400. Det enda som behövs är en kabel med 800-kontakt i ena änden och 400-kontakt i andra.

Visst, men det krånglar enligt uppgift med en del ljudkort, oavsett hur kompatibelt det "ska" vara. Dessutom vill jag minnas att FW800- och FW400bussen på gamla MBP var två separata firewirebussar (men jag kan ha fel här).

Hur som helst, släpa runt på en 15,4" laptop känns inte skoj (särskilt inte när den fortfarande har lägre upplösning än en binge PC-laptops hade för tre år sedan med samma storlek på skärm), å nu har man inget alternativ alls, om man bortser från förra generationen MacBook. Blir nog behålla den...

Har man kikat på en MacBook Pro är det ingen besvikelse alls!

Klart quad-processor och blu-ray hade varit finfint, men utifrån realistiska förväntningar är det julafton.

Den kraftigare 15"-modellen är beställd, och jag är en aningen lyckligare människa. ahh!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 22:23

Har ni tänkt på hur lite Steve Jobs pratade på det här eventet?

Ursprungligen av acke:

Har ni tänkt på hur lite Steve Jobs pratade på det här eventet?

Min uppfattning är att det varit en pågående trend en tid. Jobs har lämnar över allt mer snack till andra vid varje event och keynote under minst ett års tid tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 23:01
Ursprungligen av Adrian B:

Min uppfattning är att det varit en pågående trend en tid. Jobs har lämnar över allt mer snack till andra vid varje event och keynote under minst ett års tid tror jag.

Ja men nu var det extra tydligt då han inte pratade mycket alls.

Ursprungligen av acke:

Ja men nu var det extra tydligt då han inte pratade mycket alls.

Ah, jag har inte hunnit se det själv, bara läst om det hittills.

Kanske är ett led i att ta fokus från Jobs för att mildra smällen när han en dag slutar jobba för Apple?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 23:12
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, jag har inte hunnit se det själv, bara läst om det hittills.

Kanske är ett led i att ta fokus från Jobs för att mildra smällen när han en dag slutar jobba för Apple?

Mycket troligt. Det har väl gått upp för dem att det inte är sunt att fokusera hela Apple runt Steve. Speciellt inte nu när han börjar bli gammal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 22:33

Nu har jag beställt en MBP 15" av den kraftigare modellen med SSD samt en iPod nano 16GB med studentrabatt

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 22:46

Blir ingen Macbook för mig, när de inte har firewire. Jag skall leta en gammal beggad MBP med Ti firewire chippet.

Ursprungligen av depulse:

Blir ingen Macbook för mig, när de inte har firewire. Jag skall leta en gammal beggad MBP med Ti firewire chippet.

Det går ju att köpa till ett enkelt litet expresskort hos macoteket för endast SEK744 Macline Combo USB2-FW400 Expresscard Var själv lite smågrumsen, men blev genast gladare då jag insåg den möjligheten, så då blir det 15000 för mellanmodellenb macbook med 4gb ram och lite större hårddisk och firewirekortet.

Jag hittar inget om Sudden Motion Sensor på Apples sidor om de nya bärbara, har den funktionen försvunnit?

Ursprungligen av Olav Rust:

Jag hittar inget om Sudden Motion Sensor på Apples sidor om de nya bärbara, har den funktionen försvunnit?

Nej det har den inte. Se eventet, där finns den med i specen.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-15 00:04

Fortfarande ingen bluray?! Vakna Apple. Att släppa en dator utan bluray i dagsläget vore lika idiotiskt som att ha en dator som bara kan läsa CD-skivor. Till PC kan man köpa en blurayspelare med DVD-bränning för en tusenlapp.

Avsaknaden av firewire i MB är helt klart ett minus.

Och varför lämna minsta MB:en, 17" MBP och de gamla skärmarna kvar oförändrade i sortimentet?

Däremot är det positivt med kraftfulla grafikkort.

Synd att ryktena om en 6000-kronors-MB inte stämde.

Ursprungligen av Doktor G:

Fortfarande ingen bluray?! Vakna Apple. Att släppa en dator utan bluray i dagsläget vore lika idiotiskt som att ha en dator som bara kan läsa CD-skivor. Till PC kan man köpa en blurayspelare med DVD-bränning för en tusenlapp.

Whoa! Det har jag missat! Var kan man köpa en tunn slot-in Blu-Rayspelare som passar en MB/MBP för tusenlappen? Fast om du menar en Blu-Rayspelare för stationär så är det ju het irrelevant i sammanhanget. Sen gav ju Jobs och kompani sin tanke med varför de väntar med Blu-Ray.

Ursprungligen av Doktor G:

Avsaknaden av firewire i MB är helt klart ett minus.

Håller med fullständigt...

Ursprungligen av Doktor G:

Och varför lämna minsta MB:en, 17" MBP och de gamla skärmarna kvar oförändrade i sortimentet?

Fast nu är de ju inte helt oförändrade. MacBooken har fått SuperDrive som standard och ett lägre pris, och 17" MacBook Pro har ju fått högre upplösning som standard, större hårddisk och SSD som alternativ. Men jag förstår vad du menar. En av anledningarna till att de gamla Cinema Display är oförändrade ligger väl i att den nya skärmen bara fungerar till de nyss släppta produkterna.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-15 00:28
Ursprungligen av Capeman:

Whoa! Det har jag missat! Var kan man köpa en tunn slot-in Blu-Rayspelare som passar en MB/MBP för tusenlappen? Fast om du menar en Blu-Rayspelare för stationär så är det ju het irrelevant i sammanhanget.

Touché. Men likväl finns det bärbara från t.ex. Sony och Asus som har bluray.

Ursprungligen av Capeman:

En av anledningarna till att de gamla Cinema Display är oförändrade ligger väl i att den nya skärmen bara fungerar till de nyss släppta produkterna.

Vilket är ett annat misstag. Möjligheten att använda sig av en DVI-kabel borde om inte vara standard i alla fall finnas där.

Ursprungligen av Doktor G:

Touché. Men likväl finns det bärbara från t.ex. Sony och Asus som har bluray.

Det är förvisso sant. Men man skall betänka två saker. Först kostnaden. Jag kan tänka mig att en slot-in Blu-Ray hamnar runt 3000,-. Det andra är att stöd för DRM måste byggas in i OS X's kärna, vilket Apple inte gärna vill göra. Jobs själv sade ju: "Blu-ray is just a bag of hurt. It's great to watch the movies, but the licensing of the tech is so complex, we're waiting till things settle down and Blu-ray takes off in the marketplace.".

  • Medlem
  • Enköping
  • 2008-10-15 02:17
Ursprungligen av Doktor G:

Touché. Men likväl finns det bärbara från t.ex. Sony och Asus som har bluray.

Som Capeman så sant skriver ovan krävs stöd för Blu-ray (och HDMI!) i systemet, Det finns i Vista, men inte i OS X. Blu-ray och HDMI kräver kryptering internt i datorn, vilket tar massor av resurser och är en orsak till att Vista presterar sämre än XP.

Jovisst - "a bag of hurt" ... Vi skulle få ett långsammare system fullt av DRM ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 01:26

Bara spegelskärmar i framtiden? Fy f*n!

Vad 17 ska jag köpa för laptop nu då? Switcha tillbaka till Linux?

  • Oregistrerad
  • 2008-10-15 02:12

Capeman: Sant, DRM är ett sattyg.
I en annan tråd här på 99mac länkade någon en bärbar HP med bluray för 12 000, så det är inte omöjligt att tillverka bärbar med bluray till överkomliga priser.

Men jag väntar med att bestämma mig för om gårdagens lanseringar är bu eller bä tills jag har läst Arstechnicas grundliga genomgång. Till skillnad från en viss svensk Mactidning är skribenterna där mycket kunnigare än vad jag är, så att jag lär mig något varje gång jag besöker sidan istället för att irritera mig över ännu en idiotisk "så importerar du foton i iPhoto"-guide.

Därefter kommer "produkt X kanske inte är så dum ändå"-stadiet. Därpå brukar jag fingra på ett ex i en affär och överväga att köpa en.

Jag tyckte att herr Jobs lät jävligt klen också under tiden han pratade. Frågan är om han inte blir sämre med tiden.

I övrigt är jag glad. Bra specar (är inte intresserad av bluray) och schysst design. Jag gillar det.

BluRay känns bara hype i dator, En BD film med 1080p gör sig inte rättvist på en datorskärm, att använda datorn som en BD spelare till sin platt tv tror jag inte heller på!
Så jag förstår att de inte implenterat det ännu, visst är dett häfftigt att "ha" det men behövs det i dagsläget ? svar: Nej!

Gör som många andra inkl mig kör PS3 till platt tv eller kör en extern BD spelare kommer ju aldrig kunna få den kvalité eller bild varken på eller från datorn!

Ps. pioneer släpper sin nya BD spelare LX 71 i dagarna äckligt snygg

http://www.big-screen.de/deutsch/image/produktbilder/news/news-2008/bdp-lx71.jpg

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-15 09:58

Är det inte lite knepigt att det enbart finns USB på vänster sida? Mighty Mouse har ju ganska kort sladd och jag kan tänka mig att man kommer känna sig lite begränsad..(?)
Jag är fortfarande motståndare till BT-möss då precisionen inte är den samma.

Bevaka tråden