Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte formatera annat än FAT32 - vad göra?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett litet problem som jag går bet på att lösa och ser nu om någon annan kan hitta ett VARFÖR.

Problemet är att jag på Tradera ropade in ett fickminne typ USB - fast detta minne är en mini-hårdisk i storlek som en kola. Jag noterade att det var formaterat för FAT32 så jag bestämde mig för att ändra på detta. Tanken var att kunna ha ett bootningsbart OS på den. Jag hade inte tänkt ut vilket, funderade på OS9 eller en linuxdist. Så väl inne i Skivverktyg så hamnar jag i läget att det är omöjligt att fullfölja en formatering till HFS, HFS+, NTFS (Paragons). Endast FAT32 samt "ledigt utrymme" accepteras. Finns ingen positiv inverkan om jag så skiftar mellan de 3 valbara partitionskartorna.

Så gott folk, varför är det på detta viset, är det Skivverktyg som suger eller hur ska man/jag se på problemet och få det löst?

Mass Storage Device:

Kapacitet: 7,45 GB
Borttagbart medium: Ja
Borttagbar enhet: Ja
BSD-namn: disk3
Version: 1.00
Busström (mA): 500
Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek
Tillverkare: Prolific Technology Inc.
Mac OS 9-drivrutiner: Nej
Typ av partitionskarta: Huvudstartpost (MBR)
Produkt-ID: 0x2506
Serienummer: 000000000000
S.M.A.R.T.-status: Stöds inte
Tillverkar-ID: 0x067b
Volymer:
MINIDISK:
Kapacitet: 7,45 GB
Tillgängligt: 7,4 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: MS-DOS FAT32
BSD-namn: disk3s1
Plats: /Volumes/MINIDISK

Inte ens på sambons sons PC med WinXP så gick det att formatera till NTFS, den hängde sig av försöket...

Senast redigerat 2008-10-14 16:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 17:12

Har exakt samma problem fast med en WD Mybook 500GB USB den vägrar formateras till något annat än FAT32 har försökt med skivverktyg och i windows xp. det suger hårt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 21:41

I Skivverktyget finns det att prova Partitionera.

Testa det och välj olika valmöjligheter. Bara för att forcera någonting....

Eller ladda ner annan formatteringsprogram...

Det problemet har jag aldrig varit med om. Har ni sett till att välja själva enheten, dvs inte volymen, i listan till vänster när ni formaterar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 21:51

Ja, man ska inte välja volymen.
Bara på fysisk hårddisk namn ( t.ex. Seagate + modell nr )

För min del är jag ganska säker på att jag aldrig kommer kunna formatera annat än FAT32 på den, gör iof inte så mycket för de filer jag ska ha på den kommer bara att vara små... allt efter att ha försökt förstå vad MBR står för, se Wikipedia:

Master boot record - Wikipedia, the free encyclopedia

Läs avsittet om MBRs and disk partitioning..

Kan det vara så enkelt som så här:
I skivverktyg välj fliken partionera. Välj att partionera som en partition och klicka på alternativ. Välj GUID eller Apple Partition Map. Då borde du kunna välja att formatera den som "Mac OS Extended".

Ursprungligen av metalmike:

Kan det vara så enkelt som så här:
I skivverktyg välj fliken partionera. Välj att partionera som en partition och klicka på alternativ. Välj GUID eller Apple Partition Map. Då borde du kunna välja att formatera den som "Mac OS Extended".

Tackar... det funkar bra!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 22:44

tack för alla tips ska testa har länge haft problem med den här förbannade disken tappade bland annat över ett års skolarbete ahhahahaha man måste skratta. inte gråta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 23:18

Det finns en lösning, har haft samma problem, hinner inte leta nu bara.
Här kanske det var...
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/242576-maxtor-one-touch-4-plus-1tb-varning.html

1
Bevaka tråden