Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 313 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är tråden om nya MacBook som precis lanserats av Apple.

Mer info hos Apple:
Hemsida: Apple - MacBook
Apple Store: Apple Store (Sverige) - MacBook

Intressanta artiklar:
Answers about the new buttonless MacBook trackpad
Hands on with the Macbook/Pro's removable hard drive

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 20:04

Alltid förväntar man sig för mkt, ville ha precis detta för 899 dollar ;). Blir till att spara lite till då för oj vad den gamla macbooken känns omodern.

Lutar väl åt 12000kr för den billigare modellen. (Bekräftat 11995 på apple store)

Nån som ids slänga in en sammanfattning av specsen med lite förklaringar om vad som är nytt?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-14 20:09

Mindre HDD och minne i den svenska Apple Store jämfört vad som sades under keynoten. Varför?!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-14 20:13
Ursprungligen av tvamvarg:

För den högre specade modellen, ja. Märkligt? Typo?

Ja, det verkar som Engadget skrev fel uppgifter på sin liveblogg.

Ursprungligen av NickZse:

Mindre HDD och minne i den svenska Apple Store jämfört vad som sades under keynoten. Varför?!

Såvida Apple inte tagit en tidsmaskin tillbaka till mitten av 90-talet brukar de vara lite si och sådär med att uppdatera den svenska sajten.

Jaha en sån får det nog bli då. Tveksamt om jag lägger de extra pengarna på MBP i detta fallet... Mer bärbar också. Hm.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-14 20:10

Det är ju faktiskt fruktansvärt bra att den svarta macbooken försvinner. Känns bra att jag har en vit i alla fall, inte helt utfasad ännu så man slipper känna sig efter

De har tagit bort firewirekontakten

Ursprungligen av gusax840:

De har tagit bort firewirekontakten

Det blir att köpa MacBook Pro med andra ord. Det är klart; det egentliga syftet med FireWire-porten i en konsumentdator är ju DV-kameraanslutning. Dessbättre går man ju från band och över till hårddisk/flash, vilket kan kopplas via USB.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Det blir att köpa MacBook Pro med andra ord. Det är klart; det egentliga syftet med FireWire-porten i en konsumentdator är ju DV-kameraanslutning. Dessbättre går man ju från band och över till hårddisk/flash, vilket kan kopplas via USB.

Jasså, jag har mina tre externa hårddiskar (2 x 320Gb, 1x 80Gb) inkopplade via FireWire-porten (och en FireWire 4-portars HUB) i min snygga *svarta* MacBook - som jag definitivt inte kommer att byta. Den är två år gammal och det känns coolt ha en svart när "alla andra" byter till aluminium. Och så kör jag ju en kontakt som andra inte har.

Men allvarligt, FireWires fördel är ju att den har en högre stabil hastighet än USB som är en sämre - enklare, simplare - standard. FireWire hårddiskar kan man boota ifrån, men man kan inte boota från USB.

Känns bra att ha stabil FireWire för hårddiskar, medan all övrig utrustning - extern tangentbord, styrkula, en laserskrivare, en scanner-skrivare, MIDI och kortläsare - kör på USB.

Jag kan förstå varför FireWire skippas, men jag tycker det är tråkigt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-14 21:02
Ursprungligen av Raphael:

Jasså, jag har mina tre externa hårddiskar (2 x 320Gb, 1x 80Gb) inkopplade via FireWire-porten (och en FireWire 4-portars HUB) i min snygga *svarta* MacBook - som jag definitivt inte kommer att byta. Den är två år gammal och det känns coolt ha en svart när "alla andra" byter till aluminium. Och så kör jag ju en kontakt som andra inte har.

Men allvarligt, FireWires fördel är ju att den har en högre stabil hastighet än USB som är en sämre - enklare, simplare - standard. FireWire hårddiskar kan man boota ifrån, men man kan inte boota från USB.

Du kan boota från USB precis lika bra som du kan boota från Firewire på intelmacar.
På PowerPC-macarna hade dock inte Apple utvecklat någon mjukvara som hjälpte dig att boota från USB-enheter. Det går dock även där med lite kunskap.

Men du har klart bättre prestanda med både firewire400 och 800.

Ursprungligen av Raphael:

Jasså, jag har mina tre externa hårddiskar (2 x 320Gb, 1x 80Gb) inkopplade via FireWire-porten (och en FireWire 4-portars HUB) i min snygga *svarta* MacBook - som jag definitivt inte kommer att byta. Den är två år gammal och det känns coolt ha en svart när "alla andra" byter till aluminium. Och så kör jag ju en kontakt som andra inte har.

Men allvarligt, FireWires fördel är ju att den har en högre stabil hastighet än USB som är en sämre - enklare, simplare - standard. FireWire hårddiskar kan man boota ifrån, men man kan inte boota från USB.

Känns bra att ha stabil FireWire för hårddiskar, medan all övrig utrustning - extern tangentbord, styrkula, en laserskrivare, en scanner-skrivare, MIDI och kortläsare - kör på USB.

Jag kan förstå varför FireWire skippas, men jag tycker det är tråkigt.

Det gäller som sagt nyköp, men annars håller jag med dig. Det går dock utmärkt att boota från USB. Angående Target Mode, så går det faktiskt att använda Överflyttningsassistenten över nätverket för att lyfta över gamla konton till en ny maskin. Även vid första uppstarten.

Äntligen har de gjort sig av med den pinsamma combo-enheten och kör helt på SuperDrive (inte floppyn). Det var inte en dag för tidigt.

Är inte FW800 en bättre standard än USB 2? USB 2 ska ju behöva hjälp av CPUn att skyffla dator, medan FW800 klarar detta på egen hand..

Surt, jag har en WD Studio som jag gärna skulle vilja köra med FW800..

Det där med FireWire tror jag inte drabbar den stora massan så mycket, men för dom som det drabbar är det riktigt surt. Jag vet folk som *vill* ha 13 tum för storlekens skulle, men sittar på massor av FW-diskar som nu blir värdelösa i så fall.

Ursprungligen av Adrian B:

Det där med FireWire tror jag inte drabbar den stora massan så mycket, men för dom som det drabbar är det riktigt surt. Jag vet folk som *vill* ha 13 tum för storlekens skulle, men sittar på massor av FW-diskar som nu blir värdelösa i så fall.

Inte bara hårddiskar. Är det inte så att alla de MAJOR audiointerfacen, RME, Mackie, TC, motu mfl har multiknalsinterface bara för Firewire? / Midmus

Ursprungligen av Midmus:

Inte bara hårddiskar. Är det inte så att alla de MAJOR audiointerfacen, RME, Mackie, TC, motu mfl har multiknalsinterface bara för Firewire? / Midmus

Det är ett stort bekymmer faktiskt.

Ursprungligen av Adrian B:

Det där med FireWire tror jag inte drabbar den stora massan så mycket, men för dom som det drabbar är det riktigt surt. Jag vet folk som *vill* ha 13 tum för storlekens skulle, men sittar på massor av FW-diskar som nu blir värdelösa i så fall.

Fast hur många FW diskar har INTE en USB2 kontakt? (..)

Tro mig, jag är ingen USB-fan när det gäller att skyffla data eller köra ljudkort, men jag tycker ändå att de verkligen lyckats med att få fram en optimal konsument-notebook! Känns som att man får jäkligt mycket bra dator av sannolikt mycket hög byggkvalitet.

Sen behöver ju inte jag köpa macbooken, utan kör på pro.. Så det kanske är lätt att snacka:)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-15 08:38
Ursprungligen av ninjamac:

Fast hur många FW diskar har INTE en USB2 kontakt? (..)

Tro mig, jag är ingen USB-fan när det gäller att skyffla data eller köra ljudkort, men jag tycker ändå att de verkligen lyckats med att få fram en optimal konsument-notebook! Känns som att man får jäkligt mycket bra dator av sannolikt mycket hög byggkvalitet.

Sen behöver ju inte jag köpa macbooken, utan kör på pro.. Så det kanske är lätt att snacka:)

Min externa hårddisk har bara FW. Min externa DVD-brännare har bara FW. Jag köpte dessa för att det var Apple-standard. Jag sitter med den allra första versionen av MacBook dvs drygt två år gammal så jag verkligen sugen på en ny, men utan FW....

  • Medlem
  • 2008-10-15 09:38
Ursprungligen av gunek:

Min externa hårddisk har bara FW. Min externa DVD-brännare har bara FW. Jag köpte dessa för att det var Apple-standard. Jag sitter med den allra första versionen av MacBook dvs drygt två år gammal så jag verkligen sugen på en ny, men utan FW....

Exakt! Jag håller med dig till fullo! Hur lönas man för att vara Apples FW trogen, egentligen?

Är det bara jag som tycker att den nya macbooken har gått mer åt pc-hållet i sin design. Tycker den nya macbooken är betydligt fulare än den gamla. Främst p g a det svarta tangentbordet. Hade de gjort tangentbordet i aluminiumfärg eller i vitt hade det varit betydligt bättre. Hade dessutom gärna sett en liten ram av aluminium runt det svarta kring skärmen, precis som på imacen.

Ursprungligen av ninjamac:

Fast hur många FW diskar har INTE en USB2 kontakt?

Det är nog många som har USB2 också, men jag har åtminstone en FW-disk utan USB2.

Sen så förlorar man FireWire Target Mode också, så man kan inte använda flyttassistenten för att enkelt flytta data till en annan Mac, så det är en till nackdel nu när FW försvinner. (Det är samma som för MBA med andra ord, det går över nätverk, men inte direktanslutet.)

Ursprungligen av Adrian B:

Sen så förlorar man FireWire Target Mode också, så man kan inte använda flyttassistenten för att enkelt flytta data till en annan Mac, så det är en till nackdel nu när FW försvinner. (Det är samma som för MBA med andra ord, det går över nätverk, men inte direktanslutet.)

Köra via Airport borde fungera, eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 20:31

skojigt med nya macbookar!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-14 20:33

Synd att det inte var bakgrundsbelyst på den billigare... Har någon koll på de svenska priserna annars?

  • Medlem
  • 2008-10-14 20:34

Här kan vi jämföra mellan de olika modellerna. (med svenska priser)

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-10-14 20:39

Tänk om man kunde ignorera sig själv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:41
Ursprungligen av pierrer:

Verkar som de skrivit fel någonstans, gå in i applestore så kan läsa detta:

Tyckte det verkade konstigt att de skulle ha kvar en 2.4 ghz-modell.

Hur menar du nu?

Bevaka tråden