Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook Pro (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är tråden för att snacka om nya MacBook Pro som precis lanserats av Apple.

Mer info hos Apple:
Hemsida: Apple - MacBook Pro
Apple Store: Apple Store (Sverige) - MacBook Pro

Intressanta artiklar:
Answers about the new buttonless MacBook trackpad
Hands on with the Macbook/Pro's removable hard drive

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:07

Vacker.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 07:18
Ursprungligen av zAjben:

Vacker.

Ser ut som en HP.
Tråkigt att man som fd. pc-snubbe skall behöva gå tillbaka till svart plast igen. Riktigt trist. Att inte 17" får vara med i leken är ju också en historia ... Är väl lite gnällig i jämförelse med halleluja-kören här men kom igen! Svarta tangenter mot alu-chassi ... O:-)

Ursprungligen av Ricard:

Ser ut som en HP.
Svarta tangenter mot alu-chassi ... O:-)

Betydligt mkt snyggare än silver, MBP har ju sett ut som den gjort nu i ett antal år helt rätt att ändra design, men du kanske föredrar röda, gula tangenter ?

Gillar man inte designen är det väl bara att inte köpa hur lätt som helst!

Tror dock denna kommer sälja som smör

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 08:35
Ursprungligen av motif:

Betydligt mkt snyggare än silver, MBP har ju sett ut som den gjort nu i ett antal år helt rätt att ändra design, men du kanske föredrar röda, gula tangenter?

Slutledningsförmågan är på topp! Jag skrev ju att som fd PC-snubbe så uppskattar jag den minimalism som kännetecknar mac - inte minst deras gamla tangentbord. Jag får utgå från att du skämtar gällande gula eller röda tangenter ...
Ändra gärna designen och låt den följa Air allt mer men modda inte för sakens skull. Nog om det.

Citat:

Gillar man inte designen är det väl bara att inte köpa hur lätt som helst!

Enkelt.

Citat:

Tror dock denna kommer sälja som smör

Det gör de säkert men frågan är vilken som kommer sälja. Förmodligen kommer Macbook att sticka iväg en del nu när den fått sig den kanske starkaste boosten!

Men men ... Det som stör mig mest är att de inte kom med en helt nu 17"! Har suttit och väntat på att få handla det rätt länge nu. Men men. Vi får se. Skall ner till lokala handlaren senare i dag och prata lite med dem.

Ursprungligen av Ricard:

Ser ut som en HP.
Tråkigt att man som fd. pc-snubbe skall behöva gå tillbaka till svart plast igen. Riktigt trist. Att inte 17" får vara med i leken är ju också en historia ... Är väl lite gnällig i jämförelse med halleluja-kören här men kom igen! Svarta tangenter mot alu-chassi ... O:-)

Håller fullständigt med dig! Svarta tangenter är en riktig designmiss i mina ögon.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-15 09:59
Ursprungligen av mullenuh:

Svarta tangenter är en riktig designmiss i mina ögon.

Hur blir det med reflexer i den "glossy" skärmen med ett vitt eller alu tangentbord? Kanske finns det en tanke. Synskadade brukar också ha lättare att se vita tecken på svart bakgrund.

Ursprungligen av Mija:

Hur blir det med reflexer i den "glossy" skärmen med ett vitt eller alu tangentbord? Kanske finns det en tanke. Synskadade brukar också ha lättare att se vita tecken på svart bakgrund.

Visst kanske det kan vara mer funktionellt med ett svart tangentbord men jag dissar det enbart av designmässiga skäl. Sen tycker jag att det är lite konstigt att apple har valt svart tangentbord mot alubakgrund på alla sina nya bärbara medan deras vanliga tangentbord har vit knappsats mot alubakgrund som i mina ögon bra mycket snyggare.

Fin som fasen tycker jag.

Jag ogillar det svarta runt skärmen, jag. Tycker de kunde kört silver där också men ändå behållit svart t-bord. Gillar verkligen inte deras svarta look, inte på iMac heller.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-14 20:10

Första klagomålet: Samma upplösing på skärmen... Hade vart fint med bara lite mer pixlar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:11

Men en PRISHÖJNING!!! Vad fan... 18495...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-14 20:12

Är tangenterna mjuka eller hårda?

Föredrar aluminium - men förstår att de vill uppdatera utseendet efter evigheter med samma utseende.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-14 20:14
Ursprungligen av planB:

Är tangenterna mjuka eller hårda?

Tror inte det är så många som har klämt på den ännu så kan vara lite svårt att få reda på det men ser ju ut som Macbook tangenter.

Men varför uppdaterade dom inte 17" med den nya designen?

Sen tycker jag det är väldigt bra att knappen på trackpaden är borta. På mina datorer använder jag aldrig trackpadknappen, när jag inte har mighty mouse parad förstås.. Och knappen på Air är ju bara för smal för vara bekväm.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-14 20:16
Ursprungligen av nllub:

Men varför uppdaterade dom inte 17" med den nya designen?

Enligt den Q&A som de hade efteråt så skulle det komma.

Citat:

10:57AM Q: What's up with the 17-inch?
A: Tim: It's being refreshed today as well.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-14 20:17
Ursprungligen av Mattias L:

Enligt den Q&A som de hade efteråt så skulle det komma.

"Refreshed" ja. Gå in på sidan och kolla. Dom har lagt till 4GB minne som standard och större disk men ingen designförändring..

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-14 20:14
Ursprungligen av planB:

Är tangenterna mjuka eller hårda?

Föredrar aluminium - men förstår att de vill uppdatera utseendet efter evigheter med samma utseende.

Knapparna på den gamla modellen är väl inte av aluminium, iallafall inte på min.

Ursprungligen av planB:

Är tangenterna mjuka eller hårda?

Föredrar aluminium - men förstår att de vill uppdatera utseendet efter evigheter med samma utseende.

Den gamla har också plast-tangenter, även om de är silverfärgade?
Det tror jag mina knappar är iaf

Tycker nog att den gamla är snyggare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 20:13

Glossy skärm.. Inte kul för en fotograf som mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-14 20:49
Ursprungligen av c5j:

Glossy skärm.. Inte kul för en fotograf som mig.

Ger inte gloss högre kontrast? Är inte det bra?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 21:16
Ursprungligen av planB:

Ger inte gloss högre kontrast? Är inte det bra?

Jo det ger högre kontrast. Vilket inte är bra. Som fotograf vill man inte att foton ska "sota igen". Dvs man vill inte att mörka partier ska vara helsvarta typ. Det blir svårare att se hur sådana mörka partier "egentligen" ser ut med en glansig skärm. Nu kan jag inte uttala mig om nya MBP. Den har säkert bättre skärm än nuvarande MB osv. Men sedan är det där med störande reflektioner. När man bildbehandlar vill man ha så lite störande element som möjligt såklart.

Ursprungligen av c5j:

Jo det ger högre kontrast. Vilket inte är bra. Som fotograf vill man inte att foton ska "sota igen". Dvs man vill inte att mörka partier ska vara helsvarta typ. Det blir svårare att se hur sådana mörka partier "egentligen" ser ut med en glansig skärm. Nu kan jag inte uttala mig om nya MBP. Den har säkert bättre skärm än nuvarande MB osv. Men sedan är det där med störande reflektioner. När man bildbehandlar vill man ha så lite störande element som möjligt såklart.

Glossy och matt skärm är helt identiska i mörker. Enda skillnaden är att infallande ljus "smetas ut" över hela skärmen på den matta, medan de reflekteras där de träffar på glossy. Själv jobbar jag med film, och föredrar glossy när jag inte sitter i mörka studion. Då ser man vart ljuset träffar och kan vrida skärmen. På den matta skärmen blir hela bilden blek och färglös.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-14 20:13

Tror faktiskt att det är en prissänkning, de har skippat den absolut billigaste modellen istället. Speccarna är som de brukar vara på modellen som brukar ligga på 21.995:-

Jo, de gamla var snyggare inuti, men de nya är snyggare utanpå. Det är min åsikt i frågan.

Synd att de inte släppte en med Quadro-kort, men det ser ju rätt bra ut ändå.

Många frågor som dyker upp:
Kommer de att gå att få in mer RAM är de 4GB den skeppas med? deras specar har ju inte alltid stämt.
Vilken typ av SSD-disk skeppas de med?
Sa de vad den skulle kosta med 2,8Ghz'arn?

Glossy gör ju inte så mycket om det finns rejält med tryck i LED'arna, men det känns inte troligt att de är starkare än en reflektion av en direkt solbelyst yta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:20

Härligt! De verkar verkligen ha lyckats med designen! Jag tycker att de faktiskt lyckas få de bärbara mer och mer stilrena för varje revision (vilket väl ändå varit lite av Apples signum sedan länge). Brick känns fullständigt klockrent ur alla synvinklar! Skärmen blev väldigt snygg (precis som på Imac antar jag) även om tangentbordet lättare lämnar märken på den.
De dubbla grafikkorten var otroligt välkommet! Det kommer blåsa bort den irritation jag länge känt för onödig värmeutveckling och slöseri med batteritid. Jag är lyrisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:23
Ursprungligen av sodemus:

De dubbla grafikkorten var otroligt välkommet! Det kommer blåsa bort den irritation jag länge känt för onödig värmeutveckling och slöseri med batteritid. Jag är lyrisk.

Agreed! Men är det inte konstigt att batteritiden inte utökades alls? Kanske sker mer så i praktiken? Tänkte om man kör med en C2D och ett integrerat grafikkort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:26
Ursprungligen av sodemus:

Härligt! De verkar verkligen ha lyckats med designen! Jag tycker att de faktiskt lyckas få de bärbara mer och mer stilrena för varje revision (vilket väl ändå varit lite av Apples signum sedan länge). Brick känns fullständigt klockrent ur alla synvinklar! Skärmen blev väldigt snygg (precis som på Imac antar jag) även om tangentbordet lättare lämnar märken på den.
De dubbla grafikkorten var otroligt välkommet! Det kommer blåsa bort den irritation jag länge känt för onödig värmeutveckling och slöseri med batteritid. Jag är lyrisk.

Nja, den svarta 'sorgekanten' är verkligen inte rolig...
Annars gör de allt rätt!

Nån som har en aning vad det är för märke eller prestanda på SSD:n? 4600kr känns lite saftigt...

Bevaka tråden