Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös router, vilken ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-08-06 14:54

Flyttar snart in i ett studentrum på 30kvm, och jag kan egentligen dra nätverkssladd över hela rummet men jag gillar trådlöst. Gå från skrivbord till säng till matbord etc.

Men för att kunna ha trådlöst nätverk i lägenheten behöver jag ju en trådlös router, och det är där ni kommer in. Jag har ingen aning om vad som gäller, vad som är bäst etc.

Jag vill i princip bara kunna surfa trådlöst samt ha en trådlös skrivare inkopplad, inga mer krav. Ifall det blir lite sämre hastighet spelar ingen jättestor roll - om jag måste tanka fort kan jag koppla in sladden, men självklart ska det vara okej speed. Den ska helst vara snygg, varför inte vit Den ska funka och liksom bara stå där och funka, det är väl främst det man vill ha av en router.

Priset är också viktigt. Över 600-700 måste motiveras.

Tack på förhand allihopa.

Utifrån din kravspec, skulle jag föreslå en airport express från apple. Visst lite dyrare än många andra liknande netgear, d-link med fler.

En express har möjlighet att koppla in skrivare, men också kan du strema din musik trådlöst från datorn till stereon. Samt den är lika lättanvänd som övriga produkter från apple, konfigurering sker enkelt via ett program som följer med och inte något tråkigt webbgränssnitt som de flesta andra.

d-link är enligt mig sk*t. Du kan ju satsa på en airport express?

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-08-06 18:36

ja jag funderade på en airport express, den är liten och snygg och borde väl funka bra (eftersom att mina andra appleprodukter tenderar att göra det också). Men sedan läste jag om att folk hade problem med trådlöst anslutna skrivare och dessutom är den som sagt lite dyrare än andra. Jag behöver inte, iaf inte i nuläget, kunna connecta iTunes till stereon, för min nuvarande stereo är datorhögtalarna. Bor i en minilya så det behövs egentligen inget mer än den.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-06 18:54

Har haft min express i två år nu och inte haft några problem.

Du får vad du betalar för.

Vill du ha minimalt med Fuzz, i princip bara stoppa i kabeln och köra så skaffa en APE eller ngn annan Appleprodukt.

Vill du pilla och KAN det så skaffa en NetGear (500:-) eller en D-Link 524 då (300:-).
Se till att byta ut alla standardlösenord och kom ihåg att ingen av de två jag nämner fixar något annat än trådlöst nät.

Vill du ha trådlös skrivare på det går det ju med en Switch och kabel till en nätverksskrivare.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-07 10:23

Men känns ju lite dumt att först köpa en Router för 500 kr och sen en switch på det för att koppla i skrivaren.. Expressen har ju usb vilket är en stor fördel för skrivaren!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 10:25

Köp en begagnad APE. Den äldre modellen är lite långsammare och borde betinga ett lägre pris.

Köp ingen Netgear eller D-link, det är skräpmärken. Satsa på en router med trådlös n-standard. Då behöver du inte koppla in sladden, det går fort nog ändå.
Jag har köpt en Asus WL-500W som jag är jättenöjd med. Den går att flasha om med egen programvara (vilket man bör göra, är dock lite meckigt första gången), den har två usbkontakter så du kan koppla in en skrivare och en hårddisk som sedan delas ut i nätverket. Den är vit också
Någon har dock i en tidigare tråd påpekat att den kostar lika mycket som nya airport-basstationen, och bortsett från möjligheten att lägga in egen programvara så är det inte jättemycket som skiljer dem åt.
Apples är antagligen lättare att installera, medans Asus är flexiblare. Jag kör även Xbmc mot Asusens hårddisk, det krånglade tydligen med Apples router enligt nåt inlägg jag hittade här på forumet.

Utifrån din beskrivning av vad du vill ha den till så skulle jag gissa på att Apple-routern passar dig bättre än Asusen, men jag har gärna fel.

Utbudet av billiga wlan routrar med de specifikationer du önskar är ganska skralt. Som tidigare nämnts har Asus några modeller som funkar, den billigare kräver dock (inte så) lite meckel, medan den dyrare funkar hyfsat direkt. Zyxel har en P-335U som kostar ca 900:- och sedan finns D-links DI-524UP för ca 680:-. Stabilitetsmässigt sätter jag som andra vissa frågetecken för D-links budgetsortiment. Rekomendationen blir faktiskt Apple AirportExpress. Tänk också på att det sällan funkar med multifunktionsskrivare över wlan, utan oftast bara själva skrivarfunktionen. Dessutom är vissa routrar utrustade med USB port för ANTINGEN printer ELLER hårddisk. Apples funkar däremot med BÅDA.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-08-09 15:24

blir en airport express, för som vanligt är ni bra på att övertyga.

Min D-Link DIR-635 RangeBooster N™ 650 Router har funkat klockrent sedan dag ett. Spinner som en katt sedan 8 månader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-09 18:23

Airport express fungerar ej med lös USB-hårddisk. Airport extreme gör det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-13 20:30

Skakar liv i den här tråden igen.

Jag måste köpa ny trådlös router för min gamla (en 3com) har börjat tappa täckning.
Numer så kommer jag inte åt mitt trådlösa nät alls från mitt sovrum som är det rum som ligger längst bort från routern (bor i en drygt 70 kvm stor 3a). Jag är därför extra mån om att min nya router skall ha bra täckning.

Att koppla in en hårddisk låter också trevligt så AP Extreme ligger därför bra till.

Klarar även AP Extreme av att att streama min musik? I specen så framgår det bara att det går om man även kopplar in en Apple TV.. Jag har kabeln från stereon i hela tiden - så det väger jag nog tyngre än att kunna koppla in en disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 22:46

Nej, Extreme kan inte streama musik. Express kan det.

Vill du både streama musik och ha en extern hårddisk får du köpa både Extreme och Express (eller AppleTV)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-14 08:56

Tack för snabbt svar pesc!

Ja, då lutar det nog mer åt Expressen. Haken är bara att telejacket som jag måste koppla bredbandsmodemet till sitter i köket (en bra bit från stereon..). Blir till att dra låånga sladdar..

Jag är ett stort fan av Linksys WRT54GL. Skulle aldrig köpa något annat efter att ha haft en sådan. Skulle vara en WRT54GS så man får USB också :).

Ursprungligen av phindus:

Jag är ett stort fan av Linksys WRT54GL. Skulle aldrig köpa något annat efter att ha haft en sådan. Skulle vara en WRT54GS så man får USB också :).

Jag kör också Linksys WRT54GL, har haft många olika routrar men ingen har varit så stabil som Linksys.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-14 13:07

Jag har hört lovord om den här Linksys tidigare. Skulle ni rekommendera den framför AP Express? Med stabil menar ni att den inte strular eller vad är det som är så bra med den? Bra täckning?

Finns det andra bra lösningar för att kunna streama musiken trådlöst?

Ursprungligen av Hallon:

Jag har hört lovord om den här Linksys tidigare. Skulle ni rekommendera den framför AP Express? Med stabil menar ni att den inte strular eller vad är det som är så bra med den? Bra täckning?

Finns det andra bra lösningar för att kunna streama musiken trådlöst?

Jag rekommenderar den över alla andra routrar iom att man kan flasha om den och få så otroligt mycket extra funktioner som man i vanliga fall får betala 1000-tals kronor för. Stabil är den också, har nog aldrig behövt starta om den för att den krånglar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-14 13:29
Ursprungligen av phindus:

Jag rekommenderar den över alla andra routrar iom att man kan flasha om den och få så otroligt mycket extra funktioner som man i vanliga fall får betala 1000-tals kronor för. Stabil är den också, har nog aldrig behövt starta om den för att den krånglar.

Det låter ju väldigt bra. Dock är jag inte säker på att jag kommer nyttja dessa funktioner (?). Visst är det bra att den är stabil, men om AP Express är stabil och har bra täckning så väger det lite tyngre att den kan stream musik.

Den 3com jag har nul har fungerat klockrent under flera flera år - tills nu då. Har i princip aldrig behövt starta om den. Så jag har ingen erfarenhet av hur en icke stabil raouter beter sig. Är det vanligt att dom är "ostabila" eller??

Mitt ADSLmodem däremot är ostabilt.. den åker jag på att starta om då och då...

Ursprungligen av Hallon:

Det låter ju väldigt bra. Dock är jag inte säker på att jag kommer nyttja dessa funktioner (?). Visst är det bra att den är stabil, men om AP Express är stabil och har bra täckning så väger det lite tyngre att den kan stream musik.

Den 3com jag har nul har fungerat klockrent under flera flera år - tills nu då. Har i princip aldrig behövt starta om den. Så jag har ingen erfarenhet av hur en icke stabil raouter beter sig. Är det vanligt att dom är "ostabila" eller??

Mitt ADSLmodem däremot är ostabilt.. den åker jag på att starta om då och då...

Expressen är säkert också jätte bra och tänker man inte "pilla" med den så duger den nog alldeles utmärkt. D-link har jag tidigare haft problem med genom att jag fick starta om den då och då för att DHCPn skulle fungera. Dock talar många gott om D-link så det kan ha varit en isolerad incident.

Men kolla in DD-wrt eller Tomato firmware om du är intresserad. Båda mycket kompetenta firmwares för WRT-serien.

Tänk på att den Linksys-modell som rekommenderas här bara har 802.11g (54 Mbps), men Airport Extreme har 802.11n (300 Mbps). Spelar kanske ingen roll nu, om du har en äldre dator som bara har 11g. Men om du köper en ny dator med 11n så vill du nog kunna utnyttja den hastigheten.

Men Linksys har andra modeller, med 11n.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tänk på att den Linksys-modell som rekommenderas här bara har 802.11g (54 Mbps), men Airport Extreme har 802.11n (300 Mbps). Spelar kanske ingen roll nu, om du en äldre dator som bara har 11g. Men om du köper en ny dator med 11n så vill du nog kunna utnyttja den hastigheten.

Men Linksys har andra modeller, med 11n.

Hur kompatibla är de mellan tillverkarn idag iom att standarden inte är fastspikad än? Hur funkar det sedan om man blandar g och n enheter? Går alla klienter på 54Mbit då eller hur fungerar det?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-14 15:15

Finns det någon information om hur bra räckvidden är på AP Express? I specen står det bara att den är 5 gånger så bra.. men hur mycket är det?

Jag har en öppen spis mellan routern och sovrummet.. vet inte om den försvårar täckningen..?

3com:en som jag hade innan hade täckning där inne (innan den blev dålig). Dock inte full.

Ursprungligen av Hallon:

Finns det någon information om hur bra räckvidden är på AP Express? I specen står det bara att den är 5 gånger så bra.. men hur mycket är det?

Jag har en öppen spis mellan routern och sovrummet.. vet inte om den försvårar täckningen..?

3com:en som jag hade innan hade täckning där inne (innan den blev dålig). Dock inte full.

Den har 5 ggr så bra räckvidd om du kör n-standarden jämfört med g-standarden.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-14 15:58

Ok.
Jag kör en Macbok Pro CD 2,0. Vet inte vad den använder för standard.

Är det någon skillnad på räckvidden mellan Linksys och AP Express?

Ursprungligen av Hallon:

Jag kör en Macbok Pro CD 2,0. Vet inte vad den använder för standard.

Den har 802.11g.

Apple MacBook Pro "Core Duo" 2.0 15" Specs (MacBook Pro - MA464LL/A*) @ EveryMac.com

Betyder det att det egentligen är overkill för Hallon att skaffa en router som klarar det snabbare n (istället för g) ? Hans dator kommer ändå att begränsa hastigheten i bredbandet ? Eller har jag missförstått något här ?

Ursprungligen av KaRo:

Betyder det att det egentligen är overkill för Hallon att skaffa en router som klarar det snabbare n (istället för g) ? Hans dator kommer ändå att begränsa hastigheten i bredbandet ? Eller har jag missförstått något här ?

Ja, i princip kan man säga att det blir datorn som begränsar i det här fallet. Men man måste ju också väga in lite andra saker:

t.ex hastigheten på bredbandsabonnemanget, antal datorer i hans nätverk, om datorerna kör trådlöst eller med kabel, om man har mycket trafik mellan hans datorer eller om de bara kör ut mot internet, osv osv.

Alla de sakerna spelar ju en roll när man ska bedöma vad som är flaskhalsen.

Bevaka tråden