Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska en 2.4Ghz MB med 2GB vara segare än min 5år gamla PC?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har mellan modellen som är utrustad med 2.4 Ghz och 2GB Ram.
Den funkade bra i början (runt maj) men nu på sistone så har den blivit sjukt seg.
Bara för att ta ett exempel så kommer min text ca 2 sekunder efter jag har skrivit.
Hade en gammal Pc burk med bara 1GB minne och den va lite snabbare än min mac.
Det konstiga är att den är snabb när jag har startat om den men så fort jag öppnar några program och stänger ner dem så blir den seg igen. här har ni två bilder, en på min docka så ni kan se vilka program som körs och en på aktivitetskontroll.

Det kunde vara intressant att se sortering efter processorutnyttjande

Drygt 50 GB virtuellt minne låter ju fantastiskt mycket. Du måste ha en hel del öppna fönster/tabbar i Safari? Eller har du många ikoner på skrivbordet?

Jag brukar köra en omgång med AppleJack för att se till att det inte är några andra problem med skrivrättigheter och sådant när burken är slö, men i ditt fall vet jag inte om det hjälper.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-10-14 00:13

byt ut ikonerna så ska du se att det löser sig.

Hur mycket har du moddat din macbook? Har du några skins/tredjeparts-modifieringar utöver alla ikoner? Och är alla ikoner utbytta separat eller har du någon programvara som ordnat detta? Vilka är programmen du har igång? Använder du Quicksilver?

Viktigast av allt: Vad har du gjort med den de senaste 5 månaderna som kunnat göra den segare än vad den var i maj? Installerat något? I så fall, vad? Avinstallerat något? I så fall HUR? Använt AppZapper, till exempel?

Citat:

Det kunde vara intressant att se sortering efter processorutnyttjande

Citat:

Drygt 50 GB virtuellt minne låter ju fantastiskt mycket. Du måste ha en hel del öppna fönster/tabbar i Safari? Eller har du många ikoner på skrivbordet?

Jag brukar köra en omgång med AppleJack för att se till att det inte är några andra problem med skrivrättigheter och sådant när burken är slö, men i ditt fall vet jag inte om det hjälper.

Just har jag två tabbar i safari och jag har inte många ikoner i mitt skrivbord, så här ser mitt skrivbord ut.

Förlåt för den stora bilden men jag vet inte hur man minskar bilderna.

Citat:

Hur mycket har du moddat din macbook? Har du några skins/tredjeparts-modifieringar utöver alla ikoner? Och är alla ikoner utbytta separat eller har du någon programvara som ordnat detta? Vilka är programmen du har igång? Använder du Quicksilver?

Viktigast av allt: Vad har du gjort med den de senaste 5 månaderna som kunnat göra den segare än vad den var i maj? Installerat något? I så fall, vad? Avinstallerat något? I så fall HUR? Använt AppZapper, till exempel?

Jag har inte moddat något förutom mina ikoner i dockan som jag har gjort separat och hur alla mappar ska se ut i finder med hjälp av candybar. kan bifoga en bild om det önskas. Programmen som jag hade igång i skrivande stund hittar du i dockan som finns i mitt första inlägg. Använder inte quicksilver eller något liknande program.
jag har installerat en massa program så klart för datorn va helt ny när jag fick den.
Såg nyss att jag har 75 ikoner i min program mapp så jag har väll ca 65 program.
Har inte avinstallerat något som är viktigt kanske något program jag laddade hem och inte gillade efter 5 minuters användning men inget viktigt. när jag avinstallerade programmen så slängde jag bara det som fanns i mappen program. Så jag kan tänka mig att en massa andra mappar finns kvar någonstans i datorn.
Har inte använd det men ska testa nästa gång jag ska avinstallera något.

Mystiskt. Det troligaste är att du ändå råkat installera något program som inte lirar bra med Mac OS X eller rosetta. Mindre troligt är att du drabbats av någon trojan.
En proppfull hårddisk kan också sega ner datorn. Mac OS X behöver ganska mycket ledig plats på hårddisken för att arbeta effektivt.

Kräver inte CandyBar att man installerar APE? Denna primat skulle jag aldrig släppa in i min dator efter vad jag läst om minnesslukning och processorkidnappning. Skulle kunna vara boven i dramat för dig...

OT: Med en sån skrivbordsbild behöver du väl inte modda systemutseendet då det ändå inte är någon som tittar på ikonerna... /OT

M. Sundbom: Vilken trojan skulle det vara förresten?Antalet trojaner för mac kan ju räknas på ena handens fingrar och kräver en viss ansträngning att både få tag på och sedan installera.

Sky APE (application enhancer) som pesten! Ta bort alla program som kräver APE och avinstallera även APE förstås. CandyBar kräver dock inte APE, men ta bort dina ikoner ändå. Du kommer ändå att tröttna på dem.

Tipset att logga in som en "ren" användare är bra. Får du fortfarande inte upp farten går det säkert snabbare att installera om Mac OS X än att felsöka i evinnerlig tid.

Ursprungligen av johan_tanying:

M. Sundbom: Vilken trojan skulle det vara förresten?Antalet trojaner för mac kan ju räknas på ena handens fingrar och kräver en viss ansträngning att både få tag på och sedan installera.

Som sagt mindre troligt att det är en trojan, men denna är känd för att sega ner åtm nätverkstrafiken. Men med tanke på skrivbordsbilden kanske trådskaparen rör sig i de erotiska cyberlandsskap där trojaner härjar som mest...;)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-14 09:19

Ett enkelt sätt att kolla om det är Mac OSX generellt eller användarspecifika program/tweaks som slöar ner är ju att lägga upp en användare till och logga ut/starta om och logga på med det "rena" kontot. Sen lägga på dina fixar och ögongodis en i taget för att se vad som slöar till det.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-14 13:39

Det är onödigt att skapa en ny användare, logga in som gäst istället.

Om du bara har avinstallerat genom att dra programmet till papperskorgen, så ligger det filer kvar. Program brukar lägga till saker i Användare / Bibliotek / Application Support.
Med de flesta mjukvaror så följer det med en textfil som talar om hur man avinstallerar program på rätt sätt...

Men bästa tipset är att minska det virtuella minnet.
Kolla även vad du har som startobjekt.
Kanske du har för många grejjer där?

Ursprungligen av Raphael:

Men bästa tipset är att minska det virtuella minnet.

Konstigaste tipset snarare. Hur gör man det i OS X? Om det går att minska VM tror jag ändå inte att det hjälper.

Citat:

Mystiskt. Det troligaste är att du ändå råkat installera något program som inte lirar bra med Mac OS X eller rosetta. Mindre troligt är att du drabbats av någon trojan.
En proppfull hårddisk kan också sega ner datorn. Mac OS X behöver ganska mycket ledig plats på hårddisken för att arbeta effektivt.

Hur vet jag vilket program som jag måste avinstallera? lagom surt att ta bort alla program man har. Jag har lagom mkt ledig plats på min hårddisk, just nu har jag 26GB av 142.

Citat:

Kräver inte CandyBar att man installerar APE? Denna primat skulle jag aldrig släppa in i min dator efter vad jag läst om minnesslukning och processorkidnappning. Skulle kunna vara boven i dramat för dig...

OT: Med en sån skrivbordsbild behöver du väl inte modda systemutseendet då det ändå inte är någon som tittar på ikonerna... /OT

M. Sundbom: Vilken trojan skulle det vara förresten?Antalet trojaner för mac kan ju räknas på ena handens fingrar och kräver en viss ansträngning att både få tag på och sedan installera.

hahaha sant inte många som gör det dom tjejer som har lånat datorn stirrar mer än mig lol.

Citat:

Sky APE (application enhancer) som pesten! Ta bort alla program som kräver APE och avinstallera även APE förstås. CandyBar kräver dock inte APE, men ta bort dina ikoner ändå. Du kommer ändå att tröttna på dem.

Tipset att logga in som en "ren" användare är bra. Får du fortfarande inte upp farten går det säkert snabbare att installera om Mac OS X än att felsöka i evinnerlig tid.

Citat:

johan_tanying skrev:
M. Sundbom: Vilken trojan skulle det vara förresten?Antalet trojaner för mac kan ju räknas på ena handens fingrar och kräver en viss ansträngning att både få tag på och sedan installera.

Som sagt mindre troligt att det är en trojan, men denna är känd för att sega ner åtm nätverkstrafiken. Men med tanke på skrivbordsbilden kanske trådskaparen rör sig i de erotiska cyberlandsskap där trojaner härjar som mest...

Hur vet jag om jag har APE? hur vet jag vilka program som kräver det?
kommer låta mina ikoner vara kvar jag har tröttnat på dem vanliga men kan ikonerna vara orsaken till att min dator är seg? känns som att felet är lite större, men vad vet jag är ny till mac.
Loggade nyss in som gäst i min mac och så här såg det ut när jag klickade på aktivitetskontroll.

Så här såg det ut i aktivitetskontrollen när jag startade om min dator och öppnade aktivitetskontrollen.

hahaha jag har klarat mig bra från sånt så tror inte det ska vara ett problem men kollade iaf upp om jag hade trojan för att vara säker och jag hade inte det.

Citat:

Om du bara har avinstallerat genom att dra programmet till papperskorgen, så ligger det filer kvar. Program brukar lägga till saker i Användare / Bibliotek / Application Support.
Med de flesta mjukvaror så följer det med en textfil som talar om hur man avinstallerar program på rätt sätt...

Men bästa tipset är att minska det virtuella minnet.
Kolla även vad du har som startobjekt.
Kanske du har för många grejjer där?

Bra att veta ska in ditt och radera några mappar som jag vet tillhör program som jag inte har kvar. Hur minskar man det virtuella minnet?
Kollade nyss upp vilka startobjekt som jag har och dem jag har är Ituneshelper och Mail.

Klicka på , sen "About This Mac" och "More Info". Gå ner till Software>Applications och kolla om du har några PowerPC-program. Det kanske är nåt av de programmen du använder dagligen som segar ner hela datorn?

Själv har jag en 5-8 stycken PPC-program, som är nödvändiga då och då, vilket inte segar ner särskilt mycket för mig då jag bara använder de ett fåtal minuter åt gången, men har man ett eller flera på hela tiden borde nog datorn sega ganska rejält.

Det virtuella minnet på 36 GB direkt efter omstart (och med nästan allt fysiskt RAM ledigt) verkar inte riktigt friskt. Att alla mer eller mindre inaktiva program drar 600-1000 MB virtuellt minne ser lite underligt ut (mina inaktiva ligger runt 100-200 MB som mest på en 2x1,8 GHz G5 med bara 1,25 GB RAM. Eller ska det vara så i Intel-macar?

Verkar som om du förutom lite kosmetika även installerat andra "extrafinesser"?

Jag har inte hajat det där med virtuellt minne. Min MacBook är snabb och fin och jag har cirka 50GB i virtuellt minne. Samtidigt har jag förvisso 4GB ram.. Vad gör det virtuella minnet och är det bra ju högre det är indikerat i aktivitetshanteraren?

"Virtuellt minne" innebär att datorn skyfflar ut på hårddisken det som inte får plats i minneskretsarna. Minneskretsarna är mycket snabbare än hårddisken, så när det virtuella minnet är aktivt - och ju större det är - desto mer får hårddisken jobba. Ju mer hårddisken jobbar desto långsammare går datorn, särskilt på en MacBook som har långsammare hårddiskar än de stationära Macarna.

Med 2Gb och över så behöver det virtuella minnet knappt användas alls, eftersom minneskretsarna rymmer tillräckligt för att köra flera vanliga applikationer.
Men i det här fallet är det något som är skumt i datorn, något som äter minnet.

Jag tror på att ha så slimmad dator som möjligt, att ta bort det som inte används och städa hårddisken regelbundet. För arkivering kör jag extern hårddisk. Det enda jag har i datorn är det som jag regelbundet arbetar med. Så av min dators 80Gb hårddisk så har jag nästan 40Gb ledigt, och då har jag ändå iTunes på den med massor av musik som jag mycket väl egentligen kunde lägga på den externa hårddisken också (vilket jag faktiskt funderar på att göra ).

Och min dator är snabb...

Ni som har teorierna kring att problemet har med virtuellt minne att göra, ni tror väl ändå inte på allvar att Mac OS X skyfflar ut 30-40-50 GB minnesdata på disk? Det som Aktivitetskontroll redovisar som virtuellt minne är den virtuella adressrymden och dess storlek är tämligen ointressant. Jag tror att ni tänker på växelfilerna.

Ja, växelfilen (och sidor in/ut( var ju 0 i de senaste skärmdumparna. Tycker bara att det verkar lite lustigt att alla applikationers tilldelning av virtuellt minne är ca 5 ggr så stort som för mina PPC-maskiner. Men det kanske skall vara så?

Inte heller ser det som om trådskaparen har några PPC- (Rosetta) processer igång.

Misstänker trots allt att en och annan "haxie" har smugit sig in i datorn med benägen hjälp av en modd-sugen trådskapare! Om du nu inte själv kommer ihåg vad som installerats skulle jag nog tyvärr rekommendera tipset om ominstallation i post #10 istf långrandig felsökning.

Gör först backup på hela disken med exvis SuperDuper eller CarbonCopyCloner. Om du tycker det är jobbigt med ominstallationen av program: Många program kan återinstalleras enkelt genom att dra från backupens programmapp till den nya installationens programmapp.

1
Bevaka tråden