Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DropShare - Skicka filer med Mac!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade för några dagar sen DropShare och tycker det helt klart är värt sin egen tråd!
Från dag ett (vilket var ett par år sen) har jag saknat och undrat varför det inte fanns något bra sätt att skicka filer från Mac. Polarna sa "Skicka över MSN" och jag fick svara "Nja, alltså det är ju Microsofts filöverföringsprotokoll..." I bland kunde jag fråga "Men... har du Skype?", varpå alla förutom en sa nej. Han har bara mig på Skype. Tyvärr har inte alla vaknat (eller råd) och skaffat Mac heller, så iChat är bara att glömma

Visst, det finns tusen olika tjänster a la SpeedyShare etc, men det är drygt att först tanka upp filen, fixa länk och sen låta någon tanka ned den. Gärna med någon form av begränsning för storlek på fil.

För de som har AirPort Extreme, brandvägg eller något som förindrar kommunikation med port 8090, så måste det fixas. Temporärt kan man köra Port Map (Port Map and TCMPortMapper) men annars är det lätt att i AirPort Extremes AirPort Utility skapa en regel för detta.

Personlingen skulle jag ev. kunna betala en liten summa, mot att progammet stilades till lite. Nu uppmanar de till att spela deras spel, för att supporta dem, vilket jag är helt ointresserad av. Ta bort ful spelreklams-banner i programmet och fixa layouten lite, både själva main program-rutan men även html-sidan man laddar ned filerna från. En knapp för kopiera genererad länk och att "kryss" inte stänger programmet helt, utan gömmer det, skulle vara najs. Vid start vill den kolla med tillverkarnas sida "spogg.com", vilket brandväggen inte får säga nej till, för då tror det att porten inte är öppen. Ja, lite små-fixar. Men annars så gör den precis vad den ska - Kanonbra!
Ett alterantiv till DropShare är Papaya, men detta kostar och funkar inte till Tiger.

Detta är säkert "old news" för många, men de jag nämnt det för har blivit skitglada!
Jag brukar inte vara ambitiös och skriva om något så här, men detta kände jag var viktigt. Någon som läser detta kanske blir fett nöjd

DropShare - Sharing files has never been easier

Idén är faktiskt klockren. Jag testade Papaya och det fungerar jättebra så jag köpte in licenser till mac.se: http://www.99.se/mantaray-mac/247935-papaya-ing-r-nu-i-mac.html

Någon som kör DropShare?
Det funkar och allt, men det går skitsegt när någon ska tanka från mig. De får nostalgiska modem-hastigheter, typ 33.6kbps...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-13 12:50

Verkar riktigt nice! Tack för tipset
Det känns lite som att det _kan gå_ via någon annan än min och mottagarens ISP när man kör någon "online"-baserad tjänst. Jag kanske oroar mig i onödan

Edit: Testat nu och det här är ju inte alls samma grej som Papaya och DropShare. Här måste du ju tanka upp filen först, inget för mig.

Senast redigerat 2008-10-13 16:37
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-13 14:47

Jag kör papaya som alla supportrar på mac.se har gratis licens till... fungerar klockrent

Ursprungligen av kainen:

Jag kör papaya som alla supportrar på mac.se har gratis licens till... fungerar klockrent

Ja, det är fint, men alla kör inte Leopard

Kan nån som kör DropShare berätta hur det funkar för er?

Hej!
Någon vänlig själ där ute som kan, steg för steg, berätta för en nybörjare vilka inställningar som ska göras för att få Dropshare att fungera med Airport Express? Inget verkar fungera. Jag har lagt till porten 8090 i Airportinställningarna men inget händer. Missar jag något?

//c

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-15 17:47

Samma här, skapat en regel i Airport extreme men skiten funkar inte iaf. Trist, för när jag körde min gamla netgear så bara funkade det. Någon vet vad man gör för fel?

Senast redigerat 2009-07-16 05:48

Brandväggen, kanske? Kolla vad som är öppet och stängt där.

1
Bevaka tråden