Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Titta på NEF i Windows?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en god vän som använder Nikon D300.

Efter ett tag lyckades jag övertyga honom om att det var bättre ur redigeringssynpunkt att fota i RAW (NEF).

Kruxet är att jpg kan han se rätt i Utforskaren eller vad det heter i Windows.

På min Mac (Har jag för mig) syns de direkt i bildvisningsläget i Findern.

Finns det ngn plugin eller ngt enkelt program typ "Bildvisaren" att använda för att se bilderna?
Han tar mkt bilder och vill inte läsa in allt i Lightroom.

Notera att vi pratar Nikon och Windows (kör inget av det själv - därför ber jag er här om hjälp)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-13 16:14

Nu sitter jag på jobb, men på rak arm, så kan din vän se NEF via det medföljande Nikon View-programmet. Jag googla lite hastigt och det fanns diverse småprogram för visning av NEF i Windows. Kör din vän XP eller VISTA?

Ska kolla lite mer noga när jag kommer hem.

Han kör Vista i den datorn som "krånglar" ....

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-13 17:02

OT: Bara för att vara lite sådär dryg och jävlig, men vilken dålig kombination!

Tror inte det finns någon plugin för förhandsgranskaren, men nu vet jag heller inte vad jag pratar om. Installerar han Nikon Veiw programmet så måste han ju ladda in alla bilder i det för att det ska fungera så det smidigaste är väll bara att köra in dom i lightroom. Behöver ju inte göra kopior på dom och det han inte vill titta på så ofta gör han en mapp typ "Arkiverat" eller något så kommer han endå åt dom när han vill.

OT: Tell me about it. Han är en skön kille, men tyvärr är han förlorad till den mörka sidan

Är förhandsvisningen i Finder så himla unik, har inte Redmond hunnit kopiera det ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-13 18:18

Insåg nu att jag inte läst huvudinlägget så noga. Att det handla om typ ett plugin för Utforskaren, för att kunna se NEF-filer.

Hitta inget direkt som säger att man kan installera något plugin för Utforskaren. Men lite codec-plugin för Windows VISTA hitta jag. Det var det bästa jag hitta.

Microsoft Professional Photography: Codecs

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-10-13 19:35

Mac visar nef-filer direkt i Findern, i windows måste du först "framkalla" bilderna i Nikons programvara Bridge eller liknande. Mac är helt enkelt mycket bättre här!
Kanske finns det nån plugin, men jag har inte sett det till något raw-format.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-13 20:46
Ursprungligen av tobbehj:

Mac visar nef-filer direkt i Findern, i windows måste du först "framkalla" bilderna i Nikons programvara Bridge eller liknande. Mac är helt enkelt mycket bättre här!
Kanske finns det nån plugin, men jag har inte sett det till något raw-format.

Bridge är väll Adobe? Har inte testat Nikons egna programvara men Canons och Olympus är ju helt j*vla värdelösa! Nä Lightroom är det enda som gäller, utforskaren kan ju ingenting, inte ens förhandsvia jpg. Windows måste starta "förhandsvisaren" eller vad det heter och den stödjer väll inte raw?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 11:21

Jag har ingen Nikon och ingen dator med Vista på men hittade detta efter en snabb googling: Nikon (NEF) RAW Codec for Windows Vista Free Download.

Det är kanske till hjälp?!

-Jimmy

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-10-16 06:21
Ursprungligen av nllub:

Bridge är väll Adobe? Har inte testat Nikons egna programvara men Canons och Olympus är ju helt j*vla värdelösa! Nä Lightroom är det enda som gäller, utforskaren kan ju ingenting, inte ens förhandsvia jpg. Windows måste starta "förhandsvisaren" eller vad det heter och den stödjer väll inte raw?

Glömde ett kommatecken efter Bridge!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-10-15 22:56
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-16 12:10

Ah okej. Men är bridge något att ha när Lightroom finns?

  • Medlem
  • 2008-10-16 13:22

Detta är ett forum huvudsakligen för Macanvändning. Det vet väl du om någon, Goflorp. Att Digitalfoto har ett forum är i första hand för att användare vill kunna använda sin kamera med sin Mac, inte för att de vill kunna använda sin kamera i största allmänhet.

Flyttar tråden till ett ställe den egentligen inte heller hör hemma i.

Admin

1
Bevaka tråden