Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAT32-formaterad på PC funkar ej på PC efter skrivning i OS X

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

En bekant till mig fick låna en PC-formaterad FAT32-disk och lyckades kopiera det han skulle kopiera från HDn till sin Mac.

Sedan kopierar han lite filer från Macen till samma drive utan att omformatera driven.

Men när ägaren fick tillbaka sin disk och skulle kopiera filerna från driven till sin PC, så verkade det som om disken behövdes ominitieras/omformateras. (Möjligen bara att MBR behövdes ominitieras...?)

Själv känner jag igen samma sak - jag har råkat ut för samma sak med min systers PC - men felaktigt avfärdat att det var något fel på drivern...

Nu har jag kollat runt på nätet utan att kunna förstå vad som är problemet! En sak är ju om drivern ursprungligen varit formaterad på macen (MBR kontra GUID för FAT32), men i detta fallet är den formaterad på PCn. Det enda som gjorts på macen är att det kopierats en del större filer till disken...

Är det någon som kan belysa vad som är problemet?

Vidare vore det intressant om det är någon som har en ungefärlig uppfattning om hur pass mycket långsammare en NTFS-skrivning är på macen (med hjälp av MacFUSE+NTFS-3g), vilket skulle kunna vara ett alternativ till FAT32. HFSExplorer är ju ett alternativ oxå - någon som provat detta?

Tack på förhand!
//Mellberg

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-13 13:34

NTFS är mycket bättre än FAT32 på alla vis. Det enda är att du behöver ett program på mac för att kunna skriva till NTFS. Väl investerade pengar.

När jag körde PC formaterade jag t.o.m. USB-minnen NTFS efter det att ett FAT32 formaterat minne blivit korrupt vid något tillfälle.

Paragon NTFS for MAC OS X - full read and write access to Windows NTFS partitions under Mac OS X

Som ett journalfilsystem så är NTFS kanske inte riktigt lika snabbt som FAT32 i vissa lägen, men jag tror inte det har någon större betydelse. Skyfflar man mest stora filer kan man öka klusterstorleken eftersom det går lite fortare då.

Tack för ditt svar!

Jag är ganska väl insatt i NTFS och FAT32 och dess skilnader som påverkar mig som macanvändare, och ser naturligtvis att formatera drivern som NTFS som ett alternativ - men det är inte säkert att det går då det inte är jag som bestämmer i ärendet

Det som jag i första hand söker svar på är varför drivern inte går att läsa utan vidare då den varit på macen vänt...

Vänligen,
//Mellberg

1
Bevaka tråden