Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Veckans i-landsproblem: Hur få bort Macens original "skrivbordsbild"?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo alltså. Jag tycker den där blå-lila rymdbilden som kommer vid bootning är så himla ful. Var finns den (så att jag kan spara ner annan bild i dess ställe) eller hur kan jag t.ex. få bara en enkel färg?

/System/Library/CoreServices/DefaultDesktop.jpg den filen är bakgrundsbilden så du kan ändra den till vilken bild du vill ha.

/Adam

Systeminställningar > Skrivbord och skärmsläckare är väl enklare för att ändra skrivbordsbilden.

Ursprungligen av panther:

Systeminställningar > Skrivbord och skärmsläckare är väl enklare för att ändra skrivbordsbilden.

Tror han menar vid inloggningsskärmen eller precis innan man är inloggad? Den kan man inte ändra som vanligt via systeminställningar iaf

Ursprungligen av adamsen87:

/System/Library/CoreServices/DefaultDesktop.jpg den filen är bakgrundsbilden så du kan ändra den till vilken bild du vill ha.

/Adam

Gäller Leopard, eller hur? I Tiger har Apple gömt den annorstädes..

Tack för svar, alla.

Jo, det är alltså INTE den vanliga skrivbordsbilden utan just den där blå-lila historien som syns när man INTE är inloggad.

Men jag har inte ens nån mapp som heter CoreServices (jo, men en som ligger långt in under Developer/SDKs/../ och som inte har med saken att göra).

Jag har 10.5.5 och gjort alla mappar/filer synliga i Finder och letat efter DefaultDesktop.jpg utan resultat....

Problemet löst tack vare: macosxhints.com - Change the login window background picture - revisited och alternativet "Property List Editor solution"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-10-13 13:01

Via SpotLight ska du inte hitta den. Och inte själva CoreServices-mappen heller. Dom tillhör operativsystemet och visas inte. Att visa osynliga filer i Finder påverkar såvitt jag vet bara punkt-filer (.profile). Om du går via Findern och navigerar dig fram hittar du mappen. Tro mig. Den innehåller lite för mycket viktigt för att du inte ska ha den i din Leopard.

Jag använder ett program kallat "Desktop2Login" för att lösa detta på ett enkelt sätt.

Var hittar jag då alla skrivbordsbakgrunder? Alltså alla som finns per default?

Bibliotek-->Desktop Pictures

1
Bevaka tråden