Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa uppgraderingen till PM G5?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en nyinköpt G5 2x1.8 med 2.5GB ram och GeForce FX 5200 64MB.

Suget efter en Mac Pro är stort, men jag ska försöka uthärda köpkrampen och köra vidare med G5'an. Jag använder mest Photoshop CS3 och snart CS4, och kör Leopard för dess smidiga förhandsvisningsfunktion för att bläddra bland bilderna. Vad bör jag lägga en tusenlapp på - mer ram eller ett nytt/beg grafikkort? Går nog att fylla resterande 4 minnesplatser med 4-6-8GB till, och ett ATI Radeon 9200 128MB kostar 1190.- ungefär. Använder en alu-Cinema 20" i nuläget. Vad ger mig mest för en tusenlapp - ram/grafikkort?

Du får väl forska lite i hur CS4 drar nytta av ett grafikkort. Fram till nu har ju Photoshop främst krävt snabb CPU och mycket RAM medan grafikkortets prestanda har varit egalt. Snabba diskar och dedikerade (separata, fysiska) diskar för system - bildfiler - scratch är ju också viktigt för Photoshop.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-10-08 08:26

Du ska inte köpa ett ATI Radeon 9200 eftersom det är ett PCI-kort, och inte ett dugg bättre än det du redan har.
Satsa hellre tusenlappen på mer RAM.

Han måste väl mena ett ATI 9600? Såg faktiskt inte att han skrev 9200 - ett sådant med 32 meg har jag ju för bövelen i min gamla iBook.

Ok, det verkar som att grafikkortet blir kvar eftersom det blir dyrt i förhållande till prestanda att köpa ett nytt grafikkort till en så gammal dator. Hade tänkt köpa en Cinema 23" eller Eizo 24" i framtiden, men vid det laget har jag förhoppningsvis en Mac Pro så då är inte grafikkortet ett problem.

Beroende på vad som händer på mån/tis nu med nya datorer kanske det blir att sälja MacBooken och PowerMacen och bara köra på en ny MBP eller liknande.

Så om min PowerMac ska uppgraderas alls blir det nog till 4GB eller kanske 6GB RAM.

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden