Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är Mecca släppt

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Yeas... nu är Mecca version 0.1 släppt - här ska testas om den nu har allt som Safari saknar...

Mecca - A Social Browser for Mac OS X Leopard

Mysigt mysigt! Blir att testas på momangen.

SNABBTEST: Förväntade mig mer från webbläsaren. Om man bortser från de kanske lite udda funktionerna som dock kanske är superanvändbara för vissa, såsom 3 webbläsarfönster i ett och en coverflow som jag inte riktigt lyckas få igång som det ska (Smälter för Coverflow Funktioner) så känns det som en väldigt stabil webbläsare för att vara version 0.1 och precis släppts tillgänglig. En sak jag dock gillar skarpt är fullskärmsfunktionen. Enkelt och snyggt.

Senast redigerat 2008-10-11 20:54
Ursprungligen av Ipod_Lover:

En sak jag dock gillar skarpt är fullskärmsfunktionen. Enkelt och snyggt.

Håller med... kanske därför att jag ganska ofta använder Opera framför Safari. Själv så gillade jag detta med att kunna ha en "Drawer" ( utdragslåda ?) eller att kunna dela i två fönster. Förutsättning för att kunna få ut något av denna webbläsare är nog att man har hög upplösning och widescreen monitor för annars så kan det bli för trångt. Ett tillfälle då jag kommer att dela upp i många fönster är när man direktrapporterar från MacWorld istället för att klicka på flikarna för att se vad/hur man rapporterar.

  • Medlem
  • 2008-10-11 21:17

Jäkla snabb browser...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-11 22:18

Den ger mig ingenting, en sämre Safari.

Ursprungligen av acke:

Den ger mig ingenting, en sämre Safari.

Men gillar du inte den där grejen när man googlar, ja att man får en minibild av siterna... jag tycker att det är lättare att hitta tillbaka till ett ställe tack vare detta, se url av exemplet:

http://meccabrowser.com/i/serp_player.png

Jag har märkt att många här byter brynare som andra byter skjortor. Själv använder jag bara Safari. Är det bara att ladda ned ex Mecca på mina Macar ? Blir det inte krockar av något slag ? Vilken annan webbläsare är bäst komplement till Safari ? Vista eller XP är inget alternativ.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-12 11:23
Ursprungligen av KaRo:

Jag har märkt att många här byter brynare som andra byter skjortor. Själv använder jag bara Safari. Är det bara att ladda ned ex Mecca på mina Macar ? Blir det inte krockar av något slag ? Vilken annan webbläsare är bäst komplement till Safari ? Vista eller XP är inget alternativ.

Vista & XP? Det är ju inga webbläsare, det är operativsystem.

Själv kör jag endast med Firefox till allting, tycker den har mycket som Safari saknar men kanske skall prova Mecca, det verkar trevligt

Ursprungligen av kainen:

Vista & XP? Det är ju inga webbläsare, det är operativsystem .

Ja, det blev lite för mycket vin igår....vilket för mig innebär två glas.

Ipod_Lover= Okey. Vad bra, då ska jag pröva att ladda ned en webbläsare till. Vilken webbläsare är bäst om man gillar rolig design, bra bildmässigt och inte bryr sig så mycket om tekniska finesser ?

Ursprungligen av KaRo:

Vilken webbläsare är bäst om man gillar rolig design, bra bildmässigt och inte bryr sig så mycket om tekniska finesser ?

Då är det nog Firefox som gäller för dig, då det finns mer eller mindre obegränsat med skins till den webbläsaren.

Då ska jag kolla på den och även på Mecca. Tack !

Ursprungligen av ztaafen:

Då är det nog Firefox som gäller för dig, då det finns mer eller mindre obegränsat med skins till den webbläsaren.

Yep. Firefox är nog bäst om man vill ha roliga teman osv.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Yep. Firefox är nog bäst om man vill ha roliga teman osv.

YES ! Jag har varit i himlen och kommit tillbaka. O:-)
I Firefox kan man byta skins, tillägg och ändra utseendet som man vill. Safari är stilrenare men när man vill släppa loss sin kreativa sida är nog Firefox bäst.
Laddade ned Mecca också. Jag är ju nybörjare på Mac så det är väl bra att pröva allt möjligt innan man bestämmer sig. Trodde att det tog massor med minne men det gör det uppenbarligen inte.

Ursprungligen av KaRo:

Safari är stilrenare men när man vill släppa loss sin kreativa sida är nog Firefox bäst.

Det var även därför jag gick över från Opera till Safari. Pga att Safari passar in i OS X, vilket tex Opera inte riktigt gör, även fast deras nya versioner med Macintoshtemat passar in lite bättre än vad de gjorde innan så känns det dock som lite av känslan av att vara ett "native" program fortfarande saknas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 16:08
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Det var även därför jag gick över från Opera till Safari. Pga att Safari passar in i OS X, vilket tex Opera inte riktigt gör, även fast deras nya versioner med Macintoshtemat passar in lite bättre än vad de gjorde innan så känns det dock som lite av känslan av att vara ett "native" program fortfarande saknas

Får se om den här killen kan styra upp den. and now… Opera / journal / hicksdesign

Ursprungligen av acke:

Får se om den här killen kan styra upp den. and now… Opera / journal / hicksdesign

Trevligt! Förhoppningsvis får vi såsom Mozilla gjorde med sin version av Firefox 3.0, Ett utseende som både ser ut och fungerar som ett mac program ska.

Ursprungligen av KaRo:

Jag har märkt att många här byter brynare som andra byter skjortor. Själv använder jag bara Safari. Är det bara att ladda ned ex Mecca på mina Macar ? Blir det inte krockar av något slag ? Vilken annan webbläsare är bäst komplement till Safari ? Vista eller XP är inget alternativ.

Jadå. Du kan i princip hämta vilken webbläsare utan något problem alls att de ska kollidera. Då de kör som enskilda program så ska ju inget inträffa. Det är ju inte som när man installerar ett nytt antivirus när man redan har ett installerat (ett stort misstag som jag ångrar) på en PC.

Använder just nu endast Safari här på Macen men har även suttit länge på Opera och Firefox. Är rätt sugen att gå tillbaka till Opera igen för vissa funktioner som man saknar för tillfället men får se hur det slutar.

Kanonbra, för även om det finns bra grejer i Opera så är det baske mig inte lätt att ställa in det så att man blir 100% nöjd... en webbläsare som jag tyvärr har gett upp hoppet om är Shiira som hade kommit ganska långt... undra vad som hänt med japanen som höllt i allt. Kanske dags att ta en ny titt på Omniweb... för håll med om att det är LITE kul att kolla hur andra än Apple skapar webbläsare.

Det finns ju ganska många webbläsare för OSX, en som bygger på Shiira är "Demeter"... har inga synpunkter på om dom är på rätt väg i sitt utvecklande... fast det kan ju för nyanlända f.d Windowsanvändare vara bra att känna till.

Demeters hemsida

Andra ( 11-12 stycken ) kan man hitta här:

Sökresultat om webbläsare på Versiontracker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 20:51

Varför behöver man fler webbläsare än Safari och Firefox? Hur många olika sätt kan man surfa på?

Ursprungligen av acke:

Varför behöver man fler webbläsare än Safari och Firefox? Hur många olika sätt kan man surfa på?

Det är som med sex, man vet inte föränns man provat på´t

Ursprungligen av Olle@mac:

Det är som med sex, man vet inte föränns man provat på´t

Men sidan man hamnar på om man klickar på länken i första inlägget ger en ju migrän, den var ju inte ens snygg 1998....

Tycker det andas lite oseriöst skräp över det hela.

Senast redigerat 2008-10-14 05:46
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-12 21:10

Varör behöver man safari och firefox det finns ju så många andra kompetenta webläsare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 22:32
Ursprungligen av thomk:

Varör behöver man safari och firefox det finns ju så många andra kompetenta webläsare

Ah, du vänder på det. Så klurigt av dig. Jo för att de två är de som funkar snabbast, är stabilast och funkar bäst med andra program och med hemsidor.

Namnet "Mecca" verkar inte ha varat särskilt länge. Clique är tydligen det nya namnet.

  • Medlem
  • 2008-10-13 12:11

Det ser ut som att deras hemsida har blivit stulen...

Ursprungligen av stfm:

Det ser ut som att deras hemsida har blivit stulen...

Eller så är det ett namnbyte på gång...

Ursprungligen av iTod:

hey all: Mecca browser is going down for a couple of days. will be back soon, no worries.

Ursprungligen av iTod:

I'm renaming the app. other than that everything is cool & you'll be able to continue to use the app if you have it already. wont take long.

Twitter / iTod

Länken omdirigerar nu till en parkerad sida hos GoDaddy, det gjorde den inte förut. Jag gissar att de fått problem med namnet "Mecca" och kommer byta till det nya namnet "Clique" och att de inte fått upp sin riktiga sida än på nya domänen.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-13 23:33
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Länken omdirigerar nu till en parkerad sida hos GoDaddy, det gjorde den inte förut. Jag gissar att de fått problem med namnet "Mecca" och kommer byta till det nya namnet "Clique" och att de inte fått upp sin riktiga sida än på nya domänen.

Det är väl någon extremist i vanlig ordning som hängde upp sig på namnet.

Finns det specifikationer om hur *bra* och även hur *snabba* alla webbläsare är, ja någon form av benchmarktest alltså. Omniweb är väl den äldsta browsern för OSX... den kommer väl från tiden med O:set "NeXT" om jag inte minns fel.

Bevaka tråden