Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad duger en antik mini till?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac mini från bronsålsdern, typ. En 1,25 GHz PowerPC-bestyckad mini med hela 512 MB minne. Är på väg att skicka den i elektronikåtervinningen, men om någon har en bra idé på vad den kan användas till så kanske den får leva lite till.

Så berätta, vad gör man med en sådan tingest?

En server, filserver, webserver

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-11 21:01

Min svärmor använder en sådan dagligen, till surf, webb, office och sortering av digitalfotobilder. Hon är hur nöjd som helst.

Släng den för guds skull inte i elektronikåtervinningen Den är väl värd runt 1500 om du ska sälja den skulle jag tippa.

Vi använder en mini till att vara vår filserver och TimeMachine server för ett gäng macar. Att skicka den på återvinning vore inte bra så länge den fungerar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-11 23:56

Jag använder en som filserver, KDX server, torrentladdare etc. Fungerar alldeles utmärkt eftersom det inte är uppgifter som behöver en massa processorkraft.

Alltså, om du ändå funderar på att slänga den, så tar jag gärna över den istället.

Du har ju en fin AppleTv i din hand. goddammit!

Jag har massor med användningsområden för den. Ge den till mig så befriar jag dig från det tunga ansvaret att fundera mer på vad du ska ha den till

Om du har barn så kan dom få den eller lägg annars ut den på Tradera... eller placera den i köket med Arlas webbsidor för att få bra matrecept, eller gör som jag med mina gamla macar, ställ den på bästa plats i vardagsrummet som nostalgisk prydnad... så lever min Color Classic. En del bygger in den i bilen och det är nog det bästa rådet, finns nog en del ställen där du kan få gratis internet när du står parkerad. Kanske är det möjligt att hitta en liten 7"-skärm och kunna ha bilens GPS på den... det är bara att flumma fritt men snälla kasta den inte.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-12 17:09

Man får lätt mer än 2000:- för en sådan på Tradera.

Tack för alla tips! Apple TV har jag redan, och en ppc-mac på 1,25 GHz är nog lite för slö för att dra HD-material, mkv och sånt så minin tillför nog inte så mycket i det avseendet. Men en applikationsserver behöver jag! På den måste jag kunna köra Java 1.6 och då suger ju OS X så nu ska jag testa att installera Linux på den och se hur det funkar.

Nä jag lovar att inte kasta den. Funkar den inte som appserver så får den bli surfdator till mor. Och vill inte hon ha den, då ger jag den till dig, Ztaafen, eftersom du var först att föreslå en sån lösning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-12 23:26

Jag har en Mac Mini G4 ståendes mest för skojs skull, men framför allt som en livlina, utifall min MacBook Pro skulle kola vippen och behöva skickas iväg på reparation eller så.

Min Macbook Pro kolade vippen så nu använder jag morsans Mac Mini G4 som livlina..

  • Oregistrerad
  • 2008-10-13 15:54
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag har en Mac mini från bronsålsdern, typ. En 1,25 GHz PowerPC-bestyckad mini med hela 512 MB minne. Är på väg att skicka den i elektronikåtervinningen, men om någon har en bra idé på vad den kan användas till så kanske den får leva lite till.

Så berätta, vad gör man med en sådan tingest?

Den duger till att säljas billigt till mig

Det blev till sist en Ubuntu-serverinstallation på minin. Läs mer på min blog om ni har lust.

Nu går en installation av SpringSource dm Server på stella.ejeklint.se:8080

Senast redigerat 2008-10-14 13:41

har exact samma specc sm dig. min står kopplad till en ful hd 37" lcd och fungerear som surfdator/mediastation. spelar all film och musik via den. Klarar allt!!!

Ursprungligen av schnider:

har exact samma specc sm dig. min står kopplad till en ful hd 37" lcd och fungerear som surfdator/mediastation. spelar all film och musik via den. Klarar allt!!!

Klarar knappast HD-filmer

Spara den som sagt. Min polare har en gammal globe-g4 i köket, han och hans fru älskar den som "matdator". Den där svängbara monitorn var ju rent av genialisk för såna tillämpningar. De kör teve på den med en tv-sticka - vips, så har de en köks-tv. De kör webbradio från den. De kollar recept och mat och sånt på den. Om man sitter i köket och gaggar kan man kolla saker man pratar om på den, årtal för skivor man diskuterar etc. De har den som musikdator (de där små akryl-bollarna till högtalare låter skitbra faktiskt) vid liknande tillfällen. Och så kör de naturligtvis torrents på den, så laptoparna inte behöver stå på på nätterna.

Det finns jättemycket att använda en sån där till. Processorkraft behöver man ju bara till "stordatorn". Du kanske t.o.m. kan uppgradera minnet på den, om det behövs. Spara, som sagt!

Ja släng 1 Gb på den (kostar typ 350 spänn tror jag) och installera tillbaka OS X när Java 1.6 släpps
Jag har den som server (Web, SVN, Skype, etc) och även surfdator emellanåt, att den bara drar sisådär 20W är ju ett stort plus i det sammanhanget tycker jag.
Om man kan köpa den för 2000 spänn så är det ett fynd i dagsläget (om man inte behöver Intel och såhär innan Snow Leopard).

Ursprungligen av tvamvarg:

Ja släng 1 Gb på den (kostar typ 350 spänn tror jag) och installera tillbaka OS X när Java 1.6 släpps

Det kommer inte att hända. PowerPC är dött för Apple. De kommer avveckla all PowerPC-kod så fort det går utan att allt för många blir arga samtidigt. Just nu är det javautvecklarna som inte har möjlighet/råd/lust att migrera till ny intelhårdvara som får vara arga. Apple det på sitt vanliga sätt: med tystnad. Så.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 17:47
Ursprungligen av Emanuel L:

Klarar knappast HD-filmer

såg du inte att det var en ful-hd inte en full-hd

Skulle vilja ha en sådan och koppla in den i farsans Dell-skärm, mus och tangentbord.
Sedan skulle jag ta Dell-burken, själva datorn och hiva ut den, utför berget.......

Han skulle kunna surfa och kolla Hemnet (nyfiket...), Aftonbladet, min blogg och emaila lite.

1
Bevaka tråden