Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder ni spaces?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 07:12

Sitter och väntar på tisdag och vad som (i princip) blir min första Mac. Är lite nyfiken över funktionen spaces och hur ni som är mer insatta i operativsystemet faktiskt använder denna funktion? En för arbetsrelaterade saker, en för nöje eller liknande?

Gärna lite tips och idéer om hur man kan integrera det i sin användning av OSX. Tack på förhand!

Hej!

Jag använde spaces förut för att slippa ha så rörigt med många fönster på samma skrivbord, men efter att kopplat till min gamla skärm till imacen så har jag stängt av spaces, ser inte vitsen med det när jag har två fysiska skärmar, räcker bra för mig med en skärm för bridge och en för photoshop elements.

Men jag kanske tänker fel? Har man någon nytta av spaces även om man har två fysiska skärmen?

Jag använder det faktiskt även om jag har två skärmar
Brukar lägga upp det så att jag har programmeringsrelaterade saker på två skärmar (ett space), media i ett annat space, webbläsare och chat i ett och bildbehandling och sånt i det sista.
Sedan brukar det bli lite blandat ändå såklart men jag brukar hålla isär det ung. så i grova drag.
Jag är en sån som alltid har supermånga fönster och program igång samtidigt, så jag klarar mig inte utan spaces längre

Jag aktiverar det genom att dra muspilen längst ner till vänster på skärmen. Exposé har jag längst upp till höger.
Något jag älskar är att man kan använda exposé för att visa alla fönster även om man för tillfället aktiverat spaces så att man ser alla skrivbord.
Så när jag väljer fönster så aktiverar jag först spaces, och sedan exposé.

Folk som inte är vana vid sådant (linux har det också dock) brukar bli rätt impade

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 09:34

Tack för svaren! Ser gärna fler beskrivningar hur ni använder det!

Hur mycket ram kör ni med egentligen? Alla processer i alla spaces ligger väl aktiverade (och drar minne) hela tiden, eller hur fungerar det?

Ursprungligen av zAjben:

Tack för svaren! Ser gärna fler beskrivningar hur ni använder det!

Hur mycket ram kör ni med egentligen? Alla processer i alla spaces ligger väl aktiverade (och drar minne) hela tiden, eller hur fungerar det?

Jo alla program är ju igång så
Jag kör 2 GB ram för tillfället. Ibland känner jag att jag kanske behöver mer.
På sista tiden har jag haft väldigt många pageouts... Fast jag tror jag lokaliserade ett program som var en stor bov och stal minne.

När jag kör med batteri on the go brukar jag normalt sett stänga av alla program jag inte använder för att kunna ha datorn igång lite längre.

men jag tycker spaces är oumbärligt nu för att hålla ordning på saker och ting.

edit:
Hoppas du får mycket nöje med din första mac!

Jag har 2,5 gig ram i min iMac och det tycker jag räcker till bra kan inte säga att kännt något behov av mer ännu, kanske uppstår ett behov om jag börjar köra spaces igen

Snart tisdag och leverans av ny mac till dig, åt oss veta hur det går för dig!

Kan bara instämma: Grattis och välkommen in i mac-världen, du ska se att du inte kommer att ångra dig, jag har aldrig blickat tillbaks..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-12 20:53

Jag använder det inte alls - om det nu säger något.

När jag använde Word på min mac på jobbet hamnade Toolboxen ibland i annat space än själva huvudfönstret. Väldigt irriterande.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-13 00:12

Jag använder Spaces på följande sätt:

1: Program med små fönster och t.ex. systeminställningar
2: Internetrelaterade program
3: Bildbenandlingsprogram
4: Office och "skapandeprogram"

Dessa är de fyra huvudgrupper av program som jag använder. Jag brukar inte arbeta med mer än ett eller två program per grupp åt gången så varje space blir ganska rent.

Jag har aldrig kommit överens med Spaces, utan använder fortfarande det gamla programmet Spirited Away från 2004 som döljer program som är inaktiva.

Tillsammans med Quicksilver tycker jag att jag får en ren och fokuserat arbetsyta.

/c

Jag tycker det är skitbra och använder det nog som de flesta: sorterat på användningsområde.

1 Internet
2 Mail och kalender
3 iTunes
4, 5, 6... fördelat på lite olika program som PS, InDesign etc

Personligen växlar jag nästan alltid med cmd+1 osv, men man kan ju växla med piltangenterna också...
Jag kör detta på en MBA och märker ingen prestandaförlust.

Jag tycker Spaces är en av de största grejorna med OSX. Riktigt bra!

Vet inte om jag tycket det är bra eller inte ännu men så här ser det ut för tillfället
1: Internet
2: blandat
3: iCal Mail och Yojimbo
4: blandat

Kör även extra skärm men på den har jag bara program som ligger på alla spaces, iTunes samt chat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 23:14

Jag har alltid kört på:

1: Webb, chatt och allt-i-allo
2: iCal
3: Nedladdningar/torrents/FTP etc.
4: Bildredigering (Photoshop, Aperture)

Jag kör enbart 1 & 2

1: Mac OS
2: Vista (fullskärm, med VMware fusion)

Med 4GB (2GB till Vista) i ram, så går det blixtsnabbt att byta system med ctrl-2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 23:26

hej jag använder det inte alls

Jag använder 12 spaces på min MacBook 13". Den lilla skärmen gör att det ganska snabbt blir rörigt.

Om jag minns rätt (är ifrån datorn nu) så är det:
1. Safari, Adium, Firefox
2. Mail
3. iCal
4. Photoshop, Cyberduck, Dreamweaver, iWeb
5. iTunes
6. iPhoto
7. Pages
8. Numbers
9. Keynote
10. Football Manager 08
11. OnyX, What's Keeping Me?, VMware Fusion,
12. Hittills outnyttjad.

Svar på frågor:
- Ja, jag använder alla programmen, men inte samtidigt
- Jag slipper gärna se program som "ligger bakom", jag vill gärna ha ordning och reda och endast 1 programfönster uppe i taget, därför har jag så många program i enskilda spaces.
- Anledningen till att jag har vissa program i samma space (se PS, Cyberduck, Dreamweaver och iWeb) är för att jag till exempel vill ha full överblick över allting samtidigt i vissa arbeten. Motsägelsefullt? Nej, tycker jag inte.
- Jag har inte märkt av någon försämring av prestanda/långsammare system sedan jag började använda spaces i denna skala.

1
Bevaka tråden