Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning mellan Mac OS X 10.5 och Mac OS 8.6

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur använder jag fildelning mellan en iBook (Mac OS X 10.5.5 och AirPort-kort) och en PowerBook (Mac OS 8.6 och ett Orinoco-kort)? Med fildelning aktiverat i OS X kan PowerBooken koppla upp sig mot den genom både Väljaren och Nätverksnavigation och mot användarnamn och lösenord montera utdelade mappar på skrivbordet. Den dyker inte upp i listan, men det går bra om man anger IP-adressen manuellt. Tvärtom går däremot inte. OS X får ingen kontakt om man försöker att kontakta PowerBooken från OS X.

Men om man försöker att kopiera en fil händer ingenting. Ibland överförs ett par K, men inte mer och efter ett tag stänger OS X ner kontakten.

AppleShare är uppdaterat i PowerBooken till 3.8.8. Båda sitter på samma trådlösa nätverk med statiska lokala IP-adresser.

Kan man inte uppdatera datorn med gamla Mac OS till version 9.2.2?
Kanske funkar bättre då.

Ursprungligen av star-affinity:

Kan man inte uppdatera datorn med gamla Mac OS till version 9.2.2?
Kanske funkar bättre då.

Jag har provat med 9.1, men det gjorde ingen skillnad.

Jag har kopplat ihop både OSX och 9.2.2. med 7.6.1 (PM 6100), så systemversion 8.6 skall räcka till.

Har du slått på fildelning överallt? Apple Talk under Nätverk i OSX systeminställningar?

Har den gamla PBen ingen ethernetport? Trådbundet nätverk kan fungera bättre om den gamla PBens kort är skakigt pga ålder, gamla standards e dyl. Det är möjligt att en så gammal maskin/OS behöver en s.k. korsad nätverkskabel om du inte går via hub.

Vilken PB är det? Om den har plats för PC-kort (PCMCIA) kan du stoppa in en simpel kortläsare för CF-kort, föra över alla filer, stoppa in i annan, vanlig kortläsare och kopiera till iBooken. Eller vice versa. Ja, en PB kan t.o.m. ha CF-kort som startskiva och få upp flåset riktigt ordentligt jämfört med en gammal såsig inbyggd hårddisk. Finns mer på Low End Mac: The Mac Experience.

Ursprungligen av johan_tanying:

Har du slått på fildelning överallt? Apple Talk under Nätverk i OSX systeminställningar?

Överallt är fildelning på och AppleTalk satt till AirPort/Orinoco.

Ursprungligen av johan_tanying:

Har den gamla PBen ingen ethernetport? Trådbundet nätverk kan fungera bättre om den gamla PBens kort är skakigt pga ålder, gamla standards e dyl. Det är möjligt att en så gammal maskin/OS behöver en s.k. korsad nätverkskabel om du inte går via hub.

Vilken PB är det? Om den har plats för PC-kort (PCMCIA) kan du stoppa in en simpel kortläsare för CF-kort, föra över alla filer, stoppa in i annan, vanlig kortläsare och kopiera till iBooken. Eller vice versa. Ja, en PB kan t.o.m. ha CF-kort som startskiva och få upp flåset riktigt ordentligt jämfört med en gammal såsig inbyggd hårddisk. Finns mer på Low End Mac: The Mac Experience.

Det är en PowerBook 2400c. Den har ingen inbyggd Ethernet utan kan köra seriesnöre och IR. För att köra trådlöst har den ett Orinoco-kort i en av PC-kortplatserna.

Jag misstänkte att det var nätverket felet låg i. Men allt går bra när jag provar fildelning mellan den och en Pismo med 9.1 och AppleTalk satt till AirPort. De två lyckas prata trådlöst med varandra, överföra stora filer o.s.v. Till och från Macen med Leopard som står på samma nätverk går det dock inte alls.

Jag provade att koppla iBooken med Leopard till Pismon med 9.1 över Ethernet, men de lyckades inte prata med varandra, vare sig med eller utan AppleTalk.

Kör sneakernet då - CF-kort i ditt fall...

1
Bevaka tråden