Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvungen att köra Windows

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Vi har börjat köra med ett nytt CRM system på mitt arbete. CRM systemet är helt web baserat från 24sevenoffice. (SAAS tror jag det kallas). Så för att kolla min mail mm hemma så måste jag köra Windows. Jag har inget annat behov att köra Windows hemma utan söker det billigaste och smidigaste sättet att kunna kolla min jobbmail och mina projekt hemifrån.

Några tips?

// Conny

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-09 12:30

Det verkar som 24sevenoffice inte ens låtsas om att det finns andra webläsare än Explorer så det ser väl ganska mörkt ut som MacOSX-användare, om man inte kör Windows virtualiserat.

köp en begagnad skräpdator som är påväg till tippen. Kör XP, går att trimma ner, lyckades köra XP flytande på en 600MHz laptop. Använd för jobbmail och minröj

Om du har INtel-mac tror jag att Internet Explorer kan köras genom Crossover utan behov av Windows installerat.

Går det inte annars att få Firefox eller dylikt att "låtsas" vara IE?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-09 12:51

Om man kör från gammal skräpdator kan man t o m köra NT4. Klarar IE6.

Jag kör Win2000 på min PC. Fullt användbart system för kontorsuppgifter fortfarande.

Men någon virtuell lösning är den enda rimliga tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 13:50
Ursprungligen av Stakkesta:

Jag har inget annat behov att köra Windows hemma utan söker det billigaste och smidigaste sättet att kunna kolla min jobbmail och mina projekt hemifrån.

I detta läget skulle jag kräva att arbetsgivaren bekostar t.ex. en virtualiseringsprodukt samt en laglig Windows-installation. Eller att de lånar ut en Windows-laptop till dig. Se till att få en riktig lösning som företagets IT-support sköter och inte en "skräpdator".

Eftersom det bara är arbetsrelaterade saker du behöver Windows till så bör företaget förse dig med verktygen. Alternativet är att mailen får vänta tills du kommer till kontoret.

Se till att ha en egen privat Email-adress som du kan köra på din Mac så du inte är i händerna på någon inskränkt företagspolicy.

Om ditt företag jobbade med datorer med hålkortsläsare skulle du väl inte köpa en egen hålkorts-stans för egna pengar?

Prova med ies4osx innan du köper en burk till eller lägger pengar på ett virtualiseringsprogram. Ies4osx kostar inga pengar, bygger på Darwine, och ger dig ett Internet Explorer utan Windows.

I mitt jobb måste jag köra ett spektakel som heter Content Studio (en orgie i brott mot alla GUI-regler) och det fungerar alldeles utmärkt under ies4osx. Jag hade Parallels, men har hivat ut det tillsammans med min gamla windowspartition.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-09 20:26

VirtualBox kanske är värt att prova? Kör parallels själv, så jag vet ej hur virtualbox fungerar.. men det är gratis.

Tack för alla tips och svar.

Jag har även fått svar från 24sevenoffice vad de tycker jag ska göra för att lösa problemet. De rekommenderar Parallels eller Vmware för att köra Windows på Macen. (iMac Intel). Om jag får företaget att betala detta vilket är att föredra?

// Conny

Ursprungligen av Stakkesta:

...vilket är att föredra?

Det finns redan trådar om det. T.ex de här:
http://www.99.se/windows-p-mac/240877-r-b-st-bootcamp-vmware-fusion-parallels-crossover.html
http://www.99.se/windows-p-mac/229778-windows-p-mac-parallells-fusion.html

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-10 02:42
Ursprungligen av Stakkesta:

Tack för alla tips och svar.

Jag har även fått svar från 24sevenoffice vad de tycker jag ska göra för att lösa problemet. De rekommenderar Parallels eller Vmware för att köra Windows på Macen. (iMac Intel). Om jag får företaget att betala detta vilket är att föredra?

// Conny

Innan du går så långt, har du kollat om du inte kan lura websidan genom att byta user agent sträng? Väldigt många websidor som är IE only funkar tillräckligt bra i ex Firefox med User Agent Switcher. Hade jag varit dig hade jag mycket hellre kört Firefox än att behöva dra igång VMware eller Parallels bara för att kolla mailen.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-10 23:53

1.) Din mail kommer du väl åt? 24Seven har väl inga mail lösningar.

2.) Om du vill komma åt CRM systemet hemifrån betyder det ju att företaget vill att du ska jobba hemma, och då skulle jag iaf. förse dig med en bärbar dator (Jag är IT-Chef sjävl )

3.) Även om det inte står att systemet supportar mac, har du testat att ansluta dig, och vad händer i så fall?

Använder denna tråd för en helt annan fråga. Rubriken är passande så jag hoppas kunna få lite hjälp. Jag skulle vilja se NHL hockey från ESPN men har förstått att det inte lär fungera live. Det är inte hela världen då eftersändningar duger bra, men jag skulle vilja få hjälp att tolka följande text:
"Mac users can browse the site and view free items via the ESPN360 Europe Flash Player. Items that are priced may also be available depending on the DRM on our Windows Media Player streams. If more sophisticated DRM is used then Mac users will not be able to access live content because the Mac version of the Windows Media Player does not support the DRM features we use to protect our content from unauthorized use. As soon as Microsoft releases a version of Windows Media Player for the Macintosh that supports these security features, Mac users will be able to access our content"
Kan jag med min Intel iMac från i höstas se matcher i efterhand?
Vore supertacksam för hjälp

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-11 15:22

Varför skulle inte live-sändningarna fungera?

"Is ESPN360/NHL Center Ice Mac compatible?
Yes. Live matches are streamed in Flash, which is a cross plaform codec."

Dessutom:

"Archive matches are also available to Mac users with windows Media codecs installed, but a full screen option may not be possible (depending on the type and version of WM codec used)."

Det kanske inte vore hela världen att prova en månad för 94:.- och ser hur det går?

ok, tack för hjälpen. Men vad menas då med " ...If more sophisticated DRM is used then Mac users will not be able to access live content because the Mac version of the Windows Media Player does not support the DRM features we use to protect our content from unauthorized use." & "To access live premium content that is DRM-protected you must have:
Operating System:Microsoft Windows XP or Vista (Apple Mac is not supported)"

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-11 16:24

Problemet är att det är lite av dubbla budskap här.

Jag kan inte tillräckligt om strömmande video, men om det är så att Flash använder Windows Media-formatet inbäddat OCH detta format dessutom är DRM-skyddat - det är väl i detta läge det blir problem.

Men hur den här tjänsten kommer att fungera för dig - beroende på andra tekniska förutsättningar som bandbredd osv - är nog svårt att svara på om du inte testar en månad.

Ok, tack för hjälpen iaf, jag ska kolla upp de där

1
Bevaka tråden