Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla delad hårddisk på TimeMachine

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Time Machine

I USB-kontakten bakpå har jag tryckt in ett fett USB-minne.
Tänkte jag och fruga kunde ha den som en gemensam yta att skcika filer oss emellan med.

Men hur gör man ?

Jag ser Volymen i Airportverktyg, men hur kommer jag å den från macen sedan ?

Säkert en baggis för den som vet....

Time Capsule menar du kanske, Time Machine är väl ändå det vi backar upp våra macar med?

Jag ser anslutna diskar till min extreme i finder fönstret när jag klickat på extremen så att den ansluter. Men först måste man ju förstås se att ansluta diskar finns i airportverktyget under hårddiskar.

Det var lite sent igår... en Time Caspule, rätt.

Diskarna finns där. med airportverktyget.
Men jag får felmeddelande vare gång jag försöker ansluta till TC',.
"Kunde ej ansluta"

Fildelning = på i Systeminställningar

Ursprungligen av Goflorp:

Fildelning = på i Systeminställningar

Är det på i Airportverktyget också? Med lösenord?
Kolla inställningarna och åtkomst i airport-verktyget. Det finns en del du kan
ställa in där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-11 13:04

Kan det vara så enkelt att du inte har angett lösenordet när du försöker ansluta?
Det finns en "Connect as" knapp... Där ska man ange lösenord, om du har en lösenordsskyddad Time Capsule...

Jag vet att det är lite som att säga "Är strömmen i" men faktum är att jag för 5 minuter sedan kopplade in min nyköpta TimeCapsule, och jag föll på ovanstående i ca 2 minuter innan jag fattade...

Lycka till

//Sebastian

Hittar ingenstans slå in ngt lösenord.

Vet inte vilken adress jag skall till

Ingen aning om vilket protokoll.

Är det inte meningen att det här skall vara enkelt, det är ju Mac för fan!

tog en bra stund att få det att funka.

Ställde in dela via SMB och tillåt gäster att ansluta med fulla rättigheter.
Då fungerar det.

Lade sedan in volymen under Konton/Startobjekt.

Väldigt smidigt ha en liten gemensam diskyta för att skicka filer mellan varandras datorer.
Skall skaffa ett större Usb-minne och trycka dit. 8gb borde ju vara lagom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 10:27
Ursprungligen av Goflorp:

tog en bra stund att få det att funka.

Ställde in dela via SMB och tillåt gäster att ansluta med fulla rättigheter.
Då fungerar det.

Lade sedan in volymen under Konton/Startobjekt.

Väldigt smidigt ha en liten gemensam diskyta för att skicka filer mellan varandras datorer.
Skall skaffa ett större Usb-minne och trycka dit. 8gb borde ju vara lagom.

Trevligt! Eftersom ni verkar insatta tänkte jag ställa några Time Capsule frågor till er, går nämligen i köpetankar:

- Kan man inte använda en del av TimeCapsule's inbyggda hårddisk för att ha som delad yta mellan två olika datorer?
- Går det att ha en extern hårddisk ansluten till USB-porten på TC, som går att komma åt från både en PC (har en stationär sådan nämligen) och en bärbar mac? Hade varit perfekt att kunna lägga över t.ex. film och liknande mellan de två datorerna på ett enkelt sätt.

Tyckte inte att det förtjänade en egen tråd riktigt. Tacksam för svar!

Jo det går, men det är nog bättre låta den va ifred

Varför inte stoppa i ett USB-Minne i baken på'n och göra som jag ?

Visst kan du ha det. SMB är PC-teknik, så det funkar.
Man måste ange i Airport disk Utility Workgroup etc... och det gäller tydligen enbart för Windows.

Se upp med Max filstorlek bara, FAT32 klarar max 4GB vilket gör att ISO's av DVD:er (4.33GB) skiter sig....

När det hela är klart och du alltså har TVÅ hårddiskar att använda så kommer Time Machine lägga av!

Man måste gå in i Time Machines's inställningar och markera den disk man tidigare använt som kopiedisk (här syns också din minnepinne-hårddisk i listan nämligen). TM blir lite konfunderat med vart den skall göra av säkerhetskopian.

Man få ett felmeddelande som är lite missvisande "kunde ej lägga skivan på skrivbordet"... och det är ju inte direkt hälpsamt - det höjde mitt blodtryck flera enheter.

Väcker en gammal tråd...

Köpte en Time Capsule i förra veckan dels för att köra backup och dels för att lägga musik biblioteket till mitt Sonos system.
Detta fungera perfekt men nu till mitt lilla problem.
Vi är två användare av iMacen så har vi också två konton på macen.
När jag är inloggad och lämna datorn och min fru vill komma åt en del filer så kan hon inte accessa datat på Time Capsulen. Om hon däremot logga ut i findern och logga in igen kommer hon åt datat men i gengäld så får jag samma problem.

Jag har öppnat fildelning och aktiverat fildelning på Time Capsulen.

Det verkar som så att den som loggar in först på datorn är den som kan accessa datat på Time Capsulen

Är det något annat jag har missat eller går det helt enkelt inte vara inloggad samtidigt på macen?

Problemet är nog att TM går på maskinens MAC-adress (nätverkskorts-ID-nummer).
Ni byter ju aldrig MAC-adress.

1
Bevaka tråden