Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Piratebay-resurser för Mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-10 22:49

Alla här på 99 känner naturligtvis till Piratebay. Och dom flesta har tankat ner en och annan "meg".

MEN !

Vilka lagliga resurser finns att hämta där? Och tro mig - det finns lagligt material att tanka. Och då rimligen Mac-relaterat.

Så tipsa gärna!

Om du söker kan du säkert finna en mängd öppen källkodsprojekt där. Förutom det vet jag att förlaget bakom Cult of Mac lade ut sin bok som PDF där för något halvår sedan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-11 02:22

Jag kan svära på att allt som finns på piratebay och är "fritt" finns säkert att hitta på versiontracker eller motsvarande.

Om inte annat går det att nosa upp via google.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-11 11:36

olaglig kan aldrig bli laglig eller var det tvärtom

pssssssssss.. ni får inte nämna denna pirat site vid namn...... Ej seriöst.:tveksam:

olaglig nedladdning är alltid olaglig finns inget legalt i det.... sånt sysslar inte vi seriösa människor som hänger här.

Vi är lagliga ända ut i fingerspetsarna dvs... tangentbords knapparna..

Eller O:-)

så tacka vet jag Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker

Ursprungligen av CUBEIS:

pssssssssss.. ni får inte nämna denna pirat site vid namn...... Ej seriöst.:tveksam:

olaglig nedladdning är alltid olaglig finns inget legalt i det.... sånt sysslar inte vi seriösa människor som hänger här.

Vi är lagliga ända ut i fingerspetsarna dvs... tangentbords knapparna..

Eller O:-)

så tacka vet jag Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker

Du är jätterolig, verkligen. Men försök att hålla dig till ämnet. Han söker lagligt material.

Själv har jag lagt upp en del musik som jag komponerat och även medverkat i där alla parter varit OK med distributionen. Ett exempel är Pulltyg och Läderstring Live @ Piren, som är en konsert med ett gäng vänner. Vi ligger inte på något bolag och har inte något ansvar alls. Bryter inte mot några lagar att ladda upp eller ner den plattan.

Ursprungligen av CUBEIS:

"alla parter varit OK med distributionen" det brukar låta så .

Det är så. Och jag försöker inte promota något jag varken tjänar pengar på eller pysslar med idag, så cut it.

EDIT: Och nej, vi ska inte uppmuntra till olaglig fildelning, men laglig sådan är det inget fel på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-11 12:49
Ursprungligen av CUBEIS:

"alla parter varit OK med distributionen" det brukar låta så.

Brukar? Då lägger du alltså också ut dina alster i bukten?

Ursprungligen av CUBEIS:

Ska vi uppmuntra till olaglig fildelning eller inte ?

Det är frågan !

Nej, olaglig fildelning skall vi inte uppmuntra. Laglig fildelning däremot är jag helt för. Det riktig farliga uppstår när ordet fildelning likställs med ordet olaglig. Piratebay möjliggör onekligen olaglig spridning av upphovsrättskyddat material genom att tillhandahålla serverplats för torrent trackers, men det betyder inte att allt som går att ladda ner via dessa servrar är olagligen distribuerat, eller ens att den versamhet Piratebay bedriver är olaglig. Skilj på begreppen!

Ursprungligen av CUBEIS:

Sen kan du promota dina amatör musikalster bäst du vill. Vi behöver defenitivt ingen reklam för dom här eller hos Pirate bay.

Reklam för amatörmusik har ju faktiskt ett eget forum på 99.se, så möjligen kan man hålla med om att reklamen borde hamna i det forumet, men det var ju egentligen inte så mycket reklam som ett exempel för att belysa ett argument och alltså passar det här. Att du inte behöver reklam för någon annans egenproducerade musik hos Piratebay, som du ju uppenbarligen ogillar, är ju någonting du helt klart inte vinner något på att dela med dig av.

EDIT: Glömde ju att nämna mitt exempel på macrelaterad opensourceprogramvara som distribueras via TPB. Jag ladda för något år sedan hem en utmärkt version av ubuntu 6 anpassad för att köras under Parallels på Macbook. Mycket smidigt.

/genell

Senast redigerat 2008-10-11 16:25
Ursprungligen av CUBEIS:

"alla parter varit OK med distributionen" det brukar låta så .

Ska vi uppmuntra till olaglig fildelning eller inte ?

Det är frågan !

Sen kan du promota dina amatör musikalster bäst du vill. Vi behöver defenitivt ingen reklam för dom här eller hos Pirate bay.

Henkebarn försökte knappast promota sin musik, han bara gav ett exempel.
Inte allt man laddar hem är olagligt...!!! Det låter precis som om vissa tror att fildelning bara är något hemskt.

Nine Inch Nails är ett exempel på ett rätt stort band som släppt musik under en creative commons licens ( Creative Commons - Wikipedia ), "share alike" vilket betyder att man får dela den under vissa villkor.
Ghosts - FAQ
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 United States
Nine Inch Nails - Ghosts I (2008) (download torrent) - TPB) (laglig!!)

Sedan finns det småband som gör likadant.

Välkommen till 2008 då det finns andra sätt att distribuera saker än genom en egen server eller fysiska ting.

Sorry det blev lite OT. Om man ska se det som något macrelaterat så får jag väl lägga in detta citatet från Nine Inch Nails grundare Trent Reznor::

“Everybody in our camp is Mac and that’s it. We’ve adopted a pretty purist attitude,” says Reznor.

Audiohead.net - Interviews - Trent Reznor

Senast redigerat 2008-10-11 15:13
  • Medlem
  • Kungsör
  • 2008-10-11 17:27

Håller mig kanske inte heller till ämnet med det har hänt att jag har tappat bort en installations cd nån gång men haft kvar min cd-key. Då har jag tankat ner från piratebay och knappat in min kod, och det måste ju vara lagligt?! Eller hur!

Ursprungligen av A&A:

Håller mig kanske inte heller till ämnet med det har hänt att jag har tappat bort en installations cd nån gång men haft kvar min cd-key. Då har jag tankat ner från piratebay och knappat in min kod, och det måste ju vara lagligt?! Eller hur!

Njaaa
Dels är det nog inte så lagligt rent byråkratiskt, sedan delar du ju med dig samtidigt som du laddar hem när det gäller p2p hehe

Ibland (läs ofta) känner man dock att man vill ha det alternativet!

Fildelning är inte olaglig. Det är innehållet av din fildelning som KAN göra det olagligt.

Jag tycker inte att specifika trackers bör diskuteras här men jag tycker inte man kan förbjuda det i heller. Det finns säkert ett flertal intressanta trackers för mac användare, således relevant för ett mac community som 99mac är.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-11 14:21
Ursprungligen av CUBEIS:

olaglig nedladdning är alltid olaglig finns inget legalt i det.... sånt sysslar inte vi seriösa människor som hänger här.

Var inte allt för säker på det... O:-)

Personligen tycker jag att the Pirate Bay borde fixa sitt sökverktyg så jag kan avgränsa min sökning mer och exempelvis söka enbart inom macprogram eller macspel.
Nu finns det två alternativ. Antingen söker man på det man är ute efter och avgränsar till program och man kan därefter sortera på plattformar eller så bläddrar man och väljer program - mac-kategorin, men då får man upp allt och det är lite mycket. Man kan även bläddra och få fram de allra mest populära macprogrammen, men är man ute efter nåt specifikt (och lagligt) ger kanske inte alltid det önskvärt resultat.

Även om vi diskuterar opensource programvara så är ju avsändaren anonym när man tar hem filerna från TPB. Hur många programutvecklare av fri programvara använder TPB som distributionskanal?

Varför ska jag tanka t ex NeoOffice från TPB, när jag ändå måste verifiera filerna via NeoOffice egna hemsida? (Som i detta fallet också distribuerar via BitTorrent)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-11 14:48

Tråden är ute på ganska hal is nu när det börjar länkas till material man kan ladda hem, undvik länkar och diskussioner kring piratkopior tack

Tråd rensad på länkarna

Timbuktu släpper lagligt..

Timbuk.nu

Timbuktu-Tack_For_Kaffet

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-12 17:27

atomlab: om modereringen inte passar så får du ta upp det under feedback eller i PM. inte i tråden som blivit modererad.
/mod

1
Bevaka tråden