Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine med många diskar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-09 18:21

Time machine utgår från att man bara har en disk att göra backup på. Jag har systemdisk 250Gb, Datadisk 500Gb, Film 320Gb, Bilder 350Gb o Arkiv 200Gb. Vad jag förstår går det inte att välja VILKEN disk jag skall göra backup på utan jag måste tala om vilka diskar den INTE skall göra backup på. (Ett mycket underligt förfarande). För backup har jag 3 x 500Gb, något knappt, men räcker än så länge. Om jag skall göra backup från en av ovanstående diskar till en av backupdiskarna blir det en massa inställningar. Skulle önska man kunde lägga upp backupmoduler i Timemachine, där varje modul beskriver, vad som skall göras backup på och vilken disk backupen skall läggas på. Dessutom borde man kunna utesluta tim-backupen, men helst kunna välja NÄR backupen skall göras.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-09 18:28

Jag provade lite snabbt på min dator bara... Jag får upp volymerna som inte är systemvolym i kategorin "Säkerhetskopiera inte:" ... vad händer om du tar bort om där?

Edit:
Enligt diverse forum skall det fungera på det viset... Diskar som INTE finns med i "Säkerhetskopiera inte" listan kopieras med time machine.

Senast redigerat 2008-10-09 23:00
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-09 19:23

Jo, visst, men det innebär att jag skall utesluta 4 diskar + backupdiskarna dvs en hel lista och det verkar tungrott. Det hade ju varit enklare få välja disk som skall göras backup på-

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-09 22:59
Ursprungligen av linowe:

Jo, visst, men det innebär att jag skall utesluta 4 diskar + backupdiskarna dvs en hel lista och det verkar tungrott. Det hade ju varit enklare få välja disk som skall göras backup på-

Det är iof bara en engångsinställning som tar mindre än en minut att utföra. Men jag kan hålla med dig att det borde finnas ett "avancerat" läge där man kan välja exakt vad man vill ha med på backupen istället.

Du kanske borde titta på dom andra backup systemen som finns till mac? Tyvärr kan jag inte ge dig något bra tips då jag bara kör med Time Machine...

MvH Bylund

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 23:00

TM fungerar inte som du tänker dig. Du kan inte göra "backupmoduler".

Man kanske kan säga att det är tungrott att ha sitt data på så många separata diskar.
Du har ju mycket större risk och problem med att en av diskarna blir full än om allt låg på samma filsystem.

Om du vill använda TM så föreslår jag att du skaffar EN måldisk som rymmer backuper för alla de diskar du vill backa upp. TM har inga problem att backa upp flera diskar till backup-disken.

Vill du slå på/av backuper kan du göra det i TMs inställningspanel. Eller så kopplar du ur backup-disken då du inte vill att backup ska göras. Men det enklaste är väl att bara låta den vara igång jämt och backa upp allt?

För att skapa en stor mål-volym för TM kan du kombinera fler diskar. Titta t.ex. på Drobo. Drobo Scandinavia / Fix IT
OBS: En RAID-lösning är inte en ersättning för backup eftersom RAID inte sparar filer som du själv råkar ta bort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-09 23:49
Ursprungligen av linowe:

Dessutom borde man kunna utesluta tim-backupen, men helst kunna välja NÄR backupen skall göras.

Testa TimeMachineScheduler - set the backup interval of Time Machine Funkar fint för mig.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-13 09:14

pesc skrev: Man kanske kan säga att det är tungrott att ha sitt data på så många separata diskar.
Svar: Ofrånkomligt när alla är till 3/4 fulla.

  • Medlem
  • 2008-11-05 22:18
Ursprungligen av linowe:

Svar: Ofrånkomligt när alla är till 3/4 fulla.

1,5TB är en lösning...

Time Machine är inställt så att vi som inte har 15 olika diskar inte ska behöva bry oss. Många av oss har en Mac Mini, iMac, MacBook eller MacBook Pro och en disk att göra backup utav. Andra kanske har en Mac Pro eller PowerMac med fler diskar och de vill i regel ha backup utav båda diskarna... Över huvud taget är det få som INTE vill ha backup utav sin disk. Och då blir det enklare för dessa att exkludera i listan än för oss andra att inkludera.

Det är ju gjort för att "bara funka"

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-10 19:21

Det är ju gjort för att "bara funka", skriver henkebarn. Det är klart, det är ju Mac! Men...
det kunde ju vara ett litet kryss för avancerad backup t.ex. Gör backup på disk1 + disk2 till backupdisk1 samt nästa backup på disk3+ disk4 till backupdisk2 o.s.v.
Om disk1 är på 200Gb och disk2 är på 250Gb så kan de rymmas på backupdisk1 på 500Gb etc.

Jag missunnar INTE någon att få en enkel funktion, men utesluter inte heller att man ska kunna få ut MERA av programmet

Hur bra är Time Machine?

Hur bra är Time Machine?
Tar den med program (t ex Adobes CS-paket) när man återskapar?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-14 15:19

Har en liten fråga om Timemachine..
Enstaka mappar osv är jag hemma på hur man återställer, men om nu mot förmodan mitt system skulle fuckas upp, hur återställer jag all data timemachine har hemma vid ett visst datum..?

Dvs, återställa hela disken efter hur Timemachine ser ut. Går det..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 15:43

TM gör backup på ALLT inklusive t.ex. Adobes CS-paket.

Om din disk skulle ryka installerar du en ny disk och startar från återställnings-CDn. Där kan du välja att återställa från en TM-backup. Då blir din disk exakt som den var vid detta datum.

Ursprungligen av pesc:

Om din disk skulle ryka installerar du en ny disk och startar från återställnings-CDn. Där kan du välja att återställa från en TM-backup. Då blir din disk exakt som den var vid detta datum.

Men om man lägger till en extern disk (alltså tar bort den från listan över vad som inte ska backas) vad händer då vid en ev återställning?

Jag har en omvänd fråga på temat Time Machine med många diskar: Om jag har 4 lika stora externa diskar och vill använda två av dem för att göra backup på de andra två, kan jag göra detta med Time Machine? Eller kan Time Machine bara använda en enda disk för att spara backuper?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 14:59

Gör en stripad eller länkad RAID av de två backup-diskarna och lägg en enstaka HFS+-volym där (i skivverktyg). Använd som målvolym för Time Machine.

Fördelen med en länkad RAID är att den enkelt kan utökas. Volymen blir ju känsligare för diskkrasher, men om detta skulle hända har du ju originaldatat kvar och kan börja om med backuperna på en ny målenhet.

1
Bevaka tråden