Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falköping
  • 2008-10-07 12:02

Jag har nu i 2 månader försökt skicka mail från min G4. Programmet heter imail och det är teliamail som jag vill skicka.Den är helt ok på teliain brev men vill inte skicka ut mail. Jag har läst instruktionsboken tyvärr är den för annat program min dator heter MAC G4 10.3.9. Jag har även pratat med Telia och de kan inte lösa detta heller.Jag skulle slängt ut min MAC för länge sedan om:( jag hade pengar för på PC så tog det aldrig sådan här tid att fixa saker.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-07 12:30
Ursprungligen av Rufsy:

Jag har nu i 2 månader försökt skicka mail från min G4. Programmet heter imail och det är teliamail som jag vill skicka.Den är helt ok på teliain brev men vill inte skicka ut mail. Jag har läst instruktionsboken tyvärr är den för annat program min dator heter MAC G4 10.3.9. Jag har även pratat med Telia och de kan inte lösa detta heller.Jag skulle slängt ut min MAC för länge sedan om:( jag hade pengar för på PC så tog det aldrig sådan här tid att fixa saker.

Har du telia som bredbandsleverantör..?

Ursprungligen av Rufsy:

Jag har nu i 2 månader försökt skicka mail från min G4. Programmet heter imail och det är teliamail som jag vill skicka.Den är helt ok på teliain brev men vill inte skicka ut mail. Jag har läst instruktionsboken tyvärr är den för annat program min dator heter MAC G4 10.3.9. Jag har även pratat med Telia och de kan inte lösa detta heller.Jag skulle slängt ut min MAC för länge sedan om:( jag hade pengar för på PC så tog det aldrig sådan här tid att fixa saker.

Nu har du allt postat i fel tråd. Du får betydligt snabbare svar om frågan hamnar under rätt rubrik.

Men OK då. Väldigt OT i denna tråd (någon moderator får gärna flytta):

Om du har PC eller Mac är egalt: Har du ställt in allt enligt Telias kontoinformation? Telias SMTP (utgående post) är mail1.telia.com. Kryssa också i att SMTP server kräver autentisering och det skall vara samma som för ingående post. I Entourage ligger det under Advanced settings under Accounts. Heter säkert nåt liknande i Mail (inte iMail)

Om du frågat här får två månader sen hade du nog fått svar lite tidigare... Sen skadar det inte om du talar om vad du redan testat och vad som då inte fungerat.

1. Jag har brutit ut ovanstående tre inlägg till en egen tråd. Släng inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

2. Vilket mail-program handlar det om? Du skriver imail. Men jag tror nog att du menar Mail (dvs Apples mail-program).

3. Din dator heter inte "Mac G4 10.3.9". 10.3.9 är versionsnumret på OSX. Och någon Mac-modell som bara heter "Mac G4" finns inte. Just i det här fallet spelar Mac-modellen mindre roll, men det är ändå bra om man lämnar så många och så korrekta upplysningar som möjligt när man ställer en fråga. Din dator är kanske en iMac G4, eller PowerMac G4, eller PowerBook G4, eller iBook G4, eller Mac mini G4.

Ursprungligen av johan_tanying:

Har du ställt in allt enligt Telias kontoinformation? Telias SMTP (utgående post) är mail1.telia.com.

Kan också vara mailout.telia.com eller smtprelay1.telia.com. Jag har Telia och använder den sistnämnda.

Ursprungligen av johan_tanying:

Sen skadar det inte om du talar om vad du redan testat och vad som då inte fungerat.

Japp, mycket viktig påpekande. Ju mer information man lämnar (t.ex vilka olika inställningar man har provat, och vad som hände då), desto bättre svar får man.

Ursprungligen av Rufsy:

...men vill inte skicka ut mail...

Förklara gärna lite närmare vad du menar med "vill inte skicka ut mail". Vad händer när du försöker skicka mail? Får du något felmeddelande? osv osv

Senast redigerat 2008-10-07 15:26

Tråkigt att du har problem.
Personligen upplever jag det enkelt att ställa in Mac för skickande av mail, det gäller bara att fylla i enligt de uppgifter man får från mail-företaget, i ditt fall Telia.
Dvs, fyll i de uppgifter du har fått från Telia om användarnamn, lösenord och SMTP-server.

Om du använder Apple Mail så går du in på Inställningar / Konton.
Tryck + för att lägga in ett nytt konto och svara på frågorna enligt de uppgifter som du har fått från Telia, eller markera ett existerande konto i listan och tryck Kontoinformation.
För att redigera skickande av brev tryck Serverinställningar.

Server, utgående post: < fyll i Telias SMTP-server, du har fått denna i ett informationsbrev från Telia när du köpte deras internet >

Autentisering: Lösenord
Användarnamn: < ditt användarnamn, samma som du har för mottagande av brev >
Lösenord: < ditt lösenord, samma som för mottagande av brev>

Klicka även i "Använd SSL" och kör på Port 25.

Jag använder tre olika mejleverantörer och har dessutom internet från en helt annan firma än mina mejlleverantörer. Fungerar klockrent och har gjort det från början. Har tagit mig max ett par minuter att ställa in allt och förstår därför inte din kommentar om att PC skulle gå fortare här. Däremot så är det väl så att Telias kundsupport inte är världens bästa på Mac och deras handböcker talar om hur man gör i WIndows och Outlook Express.

Men, det är ju samma inställningar - de ligger bara under andra alternativ på datorn.

1
Bevaka tråden