Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man bort "Letter" som förval? (Vill ha A4)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utskriftformat:
Hur får man bort "Letter" som förval? (Vill ha A4)
I OS9 höll man ju ner Alt vid OK-klicket, så sparades det valet, men här återgår mitt FirstClass och mitt AdobeReader till amerikanska pappersformat hela tiden... (ja jag kör svenskt system och svenska programvaror).

/sjovall

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-09-10 09:02

Har du provat Utskriftskontroll / Inställningar... ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-10 09:04

har du prövat att ändra format även i printcenter.

David - SMACK!

Ett perfekt litet progg som funkade t.o.m. på mitt tjuriga FirstClass. Nu slipper jag mata in A4 manuellt i "letter"-facket på skrivaren som står 30 m bort!!

Man kan annars gå in och konfigurera CUPS (utskriftshanteraren i OS X) manuellt via webbgränssnittet:

1. Gå till http://localhost:631/

2. Klicka på "Manage Printers"

3. Nu visas en förteckning över de skrivare man lagt till. Klicka på knappen "Configure Printer" för den skrivare som man vill ändra förinställningen på.

4. Nu visas en massa inställningar som kommer att vara olika beroende på vilken skrivarmodell det är och vilka finesser den har. Men det ska finnas en rubrik som heter "General" någonstans, och där finns rullgardinsmenyn "Media Size". Välj "A4" där.

5. Klicka på knappen "Continue" för att spara inställningarna.

6. Klart! Nu ska meddelandet "Printer din_skrivares_namn has been configured successfully".

Ett tips som kan vara väldigt praktiskt om det är några andra skrivarfunktioner som man är dödligt less på att behöva ställa in varje gång man ska skriva ut är att göra även det i CUPS. Särskilt praktiskt är det om man har en skrivare med duplexenhet och alltid skriver ut på båda sidor. Gör bara utskrift på båda sidorna till förinställning i CUPS, så behöver man aldrig välja det manuellt i dialogrutan längre!

Några år senare...

Jag kör leoparden och har en nätverksskrivare ansluten via airport express, den återgår hela tiden till US letter, fast att jag valt A4 under Skrivare och Fax i systeminställningar.

Kollade CUPS som jag inte visste existerade, men där blir jag ombedd att skriva användarnamn och lösen, vet inte vad det är minsann. Är det något standard som gäller där eller, för där finns ett alternativ att ändra till A4 i alla fall.

tack o bock,

jon

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-08 22:42

Användarnamn och lösen är samma som din administrativa användare på macen.

dock bara förnamnet, tackar och bockar så himla mycket. Äntligen A4

1
Bevaka tråden