Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule, ett bra köp för mig?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 00:12

Sitter och funderar på om Time Capsule är ett bra köp. Vad tycker ni som har en, är ni nöjda? Och vilken storlek ska man välja? Har i dagsläget en MB med 100GB disk (80GB används) och ska köpa en MBP inom kort. Räknar med att ha ca 150-200GB data på båda datorerna som kommer att behöva backup.

Vad jag vill kunna göra:
- Koppla in en Canon IP5200 skrivare för att kunna skriva ut trådlöst (även från PC).
- Regelbunden backup - Time Machine känns som ett bra alternativ.
- Möjlighet att lagra en del filer "centralt" som jag kan komma åt via Internet, t.ex. från jobb eller utomlands.

Uppfyller TC mina önskemål? Vad finns det för alternativa lösningar som rekommenderas? Finns det någon anledning att inte köpa en TC?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-08 10:41

Jepp, TC kommer att uppfylla dina önskemål. Ur backup-synpunkt är TM klockren (ställ in den och glöm den!) eftersom den alltid kör när den ska och inte "pestar" användaren med en massa statusmeddelande.
Däremot säger den till om det har gått en vecka utan att den har kunnat köra.

Skrivardelningen är bara beroende på om det finns drivrutiner för både Mac & PC.

Det går nog att skapa en liknande lösning (förutom TM) med en nätverksansluten hårddisk (NAS) men det blir inte lika enkelt utan kräver mer handpåläggning för att köra.

Har du råd, så kan jag inte finna någon anledning att inte skaffa en TC!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 13:40
Ursprungligen av Macsimal:

Jepp, TC kommer att uppfylla dina önskemål. Ur backup-synpunkt är TM klockren (ställ in den och glöm den!) eftersom den alltid kör när den ska och inte "pestar" användaren med en massa statusmeddelande.
Däremot säger den till om det har gått en vecka utan att den har kunnat köra.

Skrivardelningen är bara beroende på om det finns drivrutiner för både Mac & PC.

Det går nog att skapa en liknande lösning (förutom TM) med en nätverksansluten hårddisk (NAS) men det blir inte lika enkelt utan kräver mer handpåläggning för att köra.

Har du råd, så kan jag inte finna någon anledning att inte skaffa en TC!

Tack för dina synpunkter.

Låter ju som att TC kommer passa bra. Försöker bli av med lite sladdar längs golvet också. Det finns inga rykten om en ny TC inom den närmsta perioden som man bör avvakta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 22:10

Beställde precis en med 500GB disk i. Känns bra!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-08 23:46
Ursprungligen av odelsteken:

Beställde precis en med 500GB disk i. Känns bra!

Samma modell som jag har! Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 01:39

Nästa pryl på köplistan!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-09 21:20

Jag är rånöjd med min Time Capsule. Det jag kan sakna är ändå möjligheten att kunna koppla den via USB (WiFi rockar ju ändå men) just för att kunna få en högre överföringshastighet!

Snabbare överföring

Ursprungligen av CEk:

Jag är rånöjd med min Time Capsule. Det jag kan sakna är ändå möjligheten att kunna koppla den via USB (WiFi rockar ju ändå men) just för att kunna få en högre överföringshastighet!

Time Capsule har Gigabit Ethernet och kan skyffla 15MB/sek om du kör en MacBook. Om du har stationär dator kanske det går ännu snabbare. Men skaffa KAT-6 kablar för säkra prestanda.

Det vore trevligt om någon kunde testa en riktigt snabb NAS-disk kopplad mot en TC eller någon annan Router med Gbit switch för att se vad max hastighet är mot en MacBook.

Jag är lika nöjd. Funkar som ett spjut att backupa två bärbara och bjussa på en Brother-skrivare.

Kom bara ihåg att ev eventuell scannerfunktion inte kommer funka över trådlöst...

Ursprungligen av Goflorp:

Jag är lika nöjd. Funkar som ett spjut att backupa två bärbara och bjussa på en Brother-skrivare.

Kom bara ihåg att ev eventuell scannerfunktion inte kommer funka över trådlöst...

Varför skulle det inte fungera? Jag har en Canon MP800 och det fungerar fin fint!

Ursprungligen av djsimon.se:

Varför skulle det inte fungera? Jag har en Canon MP800 och det fungerar fin fint!

TWAIN som Brother använder har ingen aning om vart den skall skicka datat.
Hur den skall hålla reda på var förfrågan kom ifrån.

Funkar det på Canon att ha en Scanner som läser in ngt och att scannern är kopplad via Wifi (att du kan starta t ex Photoshop och hämta in en bild) så är det ju bara att gratulera. Då har Canon lyckats skriva ihop ngt som funkar på Mac för en gång skull.

Jag har kastat scanners från canon för att programvaran vart skit.

Däremot lyfta på locket, scanna till t ex ett USB-minne funkar utmärkt.

Letat på Canons vedervärdiga site i en halvtimma nu och skrivare MP800 står ej att finna. MP850 finns med Ethernet finns, är det denna du menar och då trådansluten ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 11:02
Ursprungligen av Goflorp:

Kom bara ihåg att ev eventuell scannerfunktion inte kommer funka över trådlöst...

Om man köper en skrivare/scanner som ansluts via nätverk och inte med USB till TimeCapsule (eller annan Airport) är det större chans att få det att fungera.

Jag har en Brother DCP-770CW (billig, plastig men OK), som har inbyggt trådlöst nätverk. Det funkar utmärkt att skriva och scanna från Mac över nätverk. Trevligt att kunna ansluta en skrivare och ställa den var som helst utan att dra sladdar.

Ursprungligen av pesc:

Om man köper en skrivare/scanner som ansluts via nätverk och inte med USB till TimeCapsule (eller annan Airport) är det större chans att få det att fungera.

Jag har en Brother DCP-770CW (billig, plastig men OK), som har inbyggt trådlöst nätverk. Det funkar utmärkt att skriva och scanna från Mac över nätverk. Trevligt att kunna ansluta en skrivare och ställa den var som helst utan att dra sladdar.

För min del var det underförstått att när vi pratade om Wifi och TC att vi då menade att plugga in Skrivaren i baken på TC och få den trådlöst utdelad.
Här vet jag ingen tillverkare som fått det att fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 22:11

Tack för er input, nu blev jag mer övertygad om att jag gjort ett bra köp.

1
Bevaka tråden