Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdelista för externa tabeller

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För första gången vill jag jobba med Filemaker direkt mot en SQL databas - tidigare har jag valt att importera informationen till en lokal tabell i FM databasen. Men jag har stött på patrull - det verkar inte som om det går att skapa en värde-lista från en extern databas; när jag vill välja vilket fält ur en given tabell jag skall använda för att bygga upp värdelistan så är alla externa tabeller utgråade.

Det fungerar dock utmärkt att bygga en portal och visa informationen för externa tabeller.

Någon som vet - är det inte möjligt att skapa värdelistor utifrån externa tabeller?

/Mikael

Jag kan tänka mig att filemaker inte kan indexera extern SQL information, men jag kan ha fel där.

Låter som ett rimligt antagande - jag har precis (en minut sen) hittat en bekräftelse på det jag misstänkte: "Fields from ODBC data sources cannot be used in value lists.".

Utan denna begränsning hade jag kunnat lösa mitt problem på ett mycket elegantare sätt...

mvh /MIkael

1
Bevaka tråden