Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med formatering till FAT32

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här ämnet har på sätt och vis varit uppe tidigare i andra trådar, men jag får ingen klarhet i det..

Det är så att min far köpte en extern hårddisk för att överföra filer från våran XP-dator till hans MacBook Pro. Men när jag för första gången kopplade in den gjorde jag det på vår Vista-dator.
Det verkar som att den då fick formatet NTFS och inte FAT32 som vi vill ha.
Hade hårddisken fått FAT32 om jag kopplat in den till en XP-dator första gången?

Nu vill vi formatera om den till FAT32 men det verkar ju ganska besvärligt...
Finns det någon idé på hur vi ska gå tillväga?

TACK på förhand!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-29 15:18

Plugga in disken i Macen. Starta Skivverktyg. Markera disken i vänsterkolumnen. Välj fliken Radera och format MS-DOS-filsystem.

Mac klarar inte av NTFS utan bara FAT32? Har jag förstått det korrekt då? Det är ju riktigt billigt av Apple i så fall måste jag säga.. Då kan jag ju inte använda min externa hårddisk från min PC till min Mac utan att ta bort de 300 GB video/musik och andra filer på den.. FAT32 klarar inte av filer över 4 GB eller kommer jag ihåg fel?

Ursprungligen av Pain Reaper:

Mac klarar inte av NTFS utan bara FAT32? Har jag förstått det korrekt då? Det är ju riktigt billigt av Apple i så fall måste jag säga.. ?

Fel - med tilläggsprogram typ det som finns hos Paragon så klarar "macen" visst att formatera NTFS, ( inkl. skriv & läsrätigheter ) kolla denna länk:

Paragon NTFS for MAC OS X - full read and write access to Windows NTFS partitions under Mac OS X

Jag har min MyBook formaterad på det sättet och kan då enkelt gå mellan de olika platformarna, hade stor nytta av att hemifrån macarna hämta en film från en rysk server som Kunskapskanalen skulle ha i sändning - la sedan enkelt över den in i PC-Aviden när jag kom till jobbet på morgonen. Filmen hade fastnat i ca: 3 veckor i ryska tullen som inte är direkt smidiga att ha att göra med.

Olle@mac

Ursprungligen av Pain Reaper:

Mac klarar inte av NTFS utan bara FAT32? Har jag förstått det korrekt då? Det är ju riktigt billigt av Apple i så fall måste jag säga.. Då kan jag ju inte använda min externa hårddisk från min PC till min Mac utan att ta bort de 300 GB video/musik och andra filer på den.. FAT32 klarar inte av filer över 4 GB eller kommer jag ihåg fel?

Det finns en anledning.
MS låter inte någon få mer än läsrättigheter utan att det kostar flis i licensavgifter.
Apple HAR ett eget filsystem som de använder, varför fan skall Apple betala MS en massa pengar för deras mögiga filsystem?

Så, det är riktigt lumpet av Ballmer och hans kompisar istället.

När FAT-32 begav sig var övre filgränsen på 4GB astronomiskt stora filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 15:35
Ursprungligen av Goflorp:

Det finns en anledning.
MS låter inte någon få mer än läsrättigheter utan att det kostar flis i licensavgifter.
Apple HAR ett eget filsystem som de använder, varför fan skall Apple betala MS en massa pengar för deras mögiga filsystem?

Så, det är riktigt lumpet av Ballmer och hans kompisar istället.

När FAT-32 begav sig var övre filgränsen på 4GB astronomiskt stora filer.

Mögigt vet jag inte. NTFS är nått som MS lyckats med riktigt bra faktiskt. Duktigt programmerare som ligger bakom det.

Skulle det verkligen gå för Apple att licensiera NTFS fullt ut? Någon som vet?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-08 08:34

Goda nyheter att det kommit ett riktigt program som kan läsa NTFS. Har uppenbarligen inte funnits så länge.

Själv använder jag HFS+ på alla externa diskar och MacDrive på PCn. Men NTFS är väl egentligen en bättre lösning med ovanstående program.

Ursprungligen av planB:

Goda nyheter att det kommit ett riktigt program som kan läsa NTFS. Har uppenbarligen inte funnits så länge.

Uppenbarligen så uppenbarade det sig för länge sedan då versionsnummret redan passerat 6.x Brukar vara bra att ställa frågan om vissa problem GÅR att lösa... ellr ?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-08 09:19

Stödet för MacOS kom uppenbarligen i våras.

Paragon NTFS for MAC OS X – release history

Uppenbarligen var jag inte 100% påläst... så kan det gå, men håll med om att tipset ändå kan ha varit till hjälp även fast trådens fråga skapades för nästan 2 år sedan, det finns ju alltid någon av forumets läsare som inte kände eller känner till till hur ett problem gick att lösa. Vi får hoppas att Carlsson hade har haft nytta av svaren om dom hade skrivits för 2 år sedan, ja oavsett om han då föredrog FAT32 eller NTFS.

Olle

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-01 12:11

Vart tog MS-DOS / FAT alternativet vägen?

När jag vill formatera ett USB minne till FAT / MS-DOS under "erase" i Disk Utility så finns det bara Mac-formaten tillgängliga där i rullisten. Vad har hänt? (Snow Leopard)

Ursprungligen av planB:

När jag vill formatera ett USB minne till FAT / MS-DOS under "erase" i Disk Utility så finns det bara Mac-formaten tillgängliga där i rullisten. Vad har hänt? (Snow Leopard)

Hur är USB-minnet formaterat nu? Du måste kanske byta partitionstabell. Om det är Mac-formaterat nu, så har det kanske "GUID partition table", och då går det nog inte att formatera FAT.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-01 14:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur är USB-minnet formaterat nu? Du måste kanske byta partitionstabell. Om det är Mac-formaterat nu, så har det kanske "GUID partition table", och då går det nog inte att formatera FAT.

Det är HFS+

Finns det någon lösning?

Edit:

Jag ser nu att jag inte ens kan välja att partionera den.

Från hjälpen:

Citat:

To partition a nonstartup disk:

If you’re partitioning an external disk, make sure it’s connected to your computer.

In Disk Utility, select the disk in the list that you want to format.

Click Partition.

Hittar inget partitionsalternativ alls

Ursprungligen av planB:

Det är HFS+

Ja, filsystemet är HFS+, men vad är partitionstabellen?

Jag ska erkänna att detta bara är en gissning, men jag misstänker att om partitionstabellen är GUID, så går det inte att formatera FAT.

Ursprungligen av planB:

Finns det någon lösning?

Kör en partitionering först, och sätt en annan partitionstabell.

Vet inte. Hos mig finns MS DOS (FAT) med bland alternativen (senaste Snow Leopard)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-01 14:20

Vi skrev nog om varandra: jag hittar inget partitionsalternativ

Ursprungligen av planB:

...hittar inget partitionsalternativ

Klicka inte på "Sandisk" i vänsterkolumnen, klicka på "4.05 GB Sandisk..." i stället.

Senast redigerat 2010-03-01 14:40
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-01 15:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Klicka inte på "Sandisk" i vänsterkolumnen, klicka på "4.05 GB Sandisk..." i stället.

D'OH!

tack

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-01 16:20

Finns det övht någon som fått licens på det?

1
Bevaka tråden