Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder behöver två identiska instruktioner för att fatta

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-10-06 12:22

Jag försöker ta reda på vilken version en plugin är av. För att finder ska fatta detta måste jag upprepa "set my version..." för att Finder inte ska bestämma sig för att det är "".
Jag får heller inget fel om jag lägger det som en try-sats. Det blir helt enkelt "" om jag inte upprepar set-satsen?!?

Varför?

tell application "Finder"
	set myVersion to version of alias ("HD:Applications:Adobe InDesign CS2:Plug-Ins:ColorMan:ColorManCS2.framework:")
	set myVersion to version of alias ("HD:Applications:Adobe InDesign CS2:Plug-Ins:ColorMan:ColorManCS2.framework:")
	if myVersion is "" then
		set myVersion to "ColorMan verkar inte vara korrekt installerad. Kontrollera detta."
	end if
end tell
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-10-07 22:14

Nej det måste du inte.

Kolla Eventloggen. myVersion sätts till rätt värde, det är något med if-satsen som inte stämmer.....testar.....

Ändra if-satsen raden t. ex.

if myVersion is "" then -- här kan man skriva null också
		display alert "ColorMan verkar inte vara korrekt installerad. Kontrollera detta."
	else
		display alert myVersion
	end if

Denna returnerar versionen för mig (jag testade ett annat program) i en ruta, det finns säkert en annan lösning.

AppleScript Language Guide: Introduction to AppleScript Language Guide

  • Medlem
  • 2008-10-07 22:36

If-satsen är bara felhantering. Jag vill ju sätta myVersion till version, inte till ett felmeddelande. Felet uppstår alltså redan "från början".

Jag får testa ditt förslag. Tack!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-10-07 22:55

Skriv in en display alert myVersion efter set myVersion... så ser du att den fungerar.

  • Medlem
  • 2008-10-07 23:01

Jag har det längre ner i mitt skript, och då fungerar det inte.

1
Bevaka tråden