Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express kopplar bort windowsmaskin

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-07 22:09

Har en Airport Express som servar en bärbar mac samt en stationär pc.. har haft ganska märkliga problem sedan pcn kom in i bilden..

När jag sätter min bärbara mac i vila eller startar den finns det tendens att pcn i sin tur blir bortkopplad från expressen. Samma kan hända då ytterligare enheter, typ en iphone kopplar upp sig på nätverket. Då blir windowsmaskinen bortkopplad.

Jag har provat massa olika inställningar. Automatiska.. ange mac-adresser, obegränsat med enheter, etc i inställningarna men inget verkar riktigt fungera.

Någon som varit med om liknande och har en lösning?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-10-07 22:14

Kan du beskriva din definition av begreppet "bortkopplad"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-07 22:30

Den trådlösa anslutningen bryts på pcn.
Därefter börjar windows leta efter nätverket igen och kopplar sen 15 sekunder senare upp sig mot det igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-10-07 22:57
Ursprungligen av markus:

Den trådlösa anslutningen bryts på pcn.
Därefter börjar windows leta efter nätverket igen och kopplar sen 15 sekunder senare upp sig mot det igen.

Hur har du ställt in det nätverksrelaterade på respektive maskin och airport express? Lite mer detaljer vore bra.

Vad menar du med trådlösa anslutningen? Tappar den IP-adressen och/eller radiokontakten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 22:31

well...

Windows stöter ju medvetet bort Apple så nu är det payback time!

  • Medlem
  • 2008-10-07 22:51
Ursprungligen av atomlab:

well...

Windows stöter ju medvetet bort Apple så nu är det payback time!

Håll sånt här i Loungen™ om det ska upp på bordet över huvud taget.

Admin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-12 23:52

Windowsmaskinen förlorar kontakten till det trådlösa nätverket. Ingen aning om den förlorar ip-adressen. Informationen är inte direkt tydlig.. Maskinerna har alltid samma ip-adresser i airporten i alla fall. Har kört med mac-adresser i inställningarna och vanlig, automatisk delning. Ska titta lite i loggfilen på expressen. Hur kan jag under windows få mer information om bortkopplingen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-10-13 13:13

Du är fortfarande lite vag med förlorar kontakten. Du ska kunna se både signalstyrka och vilken IP-adress som det trådlösa interfacet på PC:n har.
Menar du att datorerna har olika IP-adresser sett från Airporten? Du skriver nämligen samma IP-adresser vilket inte är helt klart vad du menar.

Men framför allt: kan du ge oss vilka inställningar (alternativ och värden) du har gjort på datorerna? Och även på basstationen.

Ursprungligen av frazze:

Du är fortfarande lite vag med förlorar kontakten. Du ska kunna se både signalstyrka och vilken IP-adress som det trådlösa interfacet på PC:n har.
Menar du att datorerna har olika IP-adresser sett från Airporten? Du skriver nämligen samma IP-adresser vilket inte är helt klart vad du menar.

Men framför allt: kan du ge oss vilka inställningar (alternativ och värden) du har gjort på datorerna? Och även på basstationen.

Låt mig reda ut det för dig för man begriper vad han säger om man läser mellan raderna:

Mac har alltid samma IP-adress.
PC har alltid samma IP-adress.
Adressen till den ena datorn är inte SAMMA som den till den andra.

PCn tappar kontakten med nätverket, d v s den förlorar radiokontakt (Windows säger då att den inte har någon anslutning. Om IPn förlorats så säger det "begränsad eller ingen anslutning")

Mer exakt när tappar PCn kontakten? Har haft strul med PCs och trådlösa routers förr utan att det spelat någon roll huruvida macen är ansluten eller ej.

1
Bevaka tråden