Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G4 med kasst tangentbord går inte att starta

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-07 11:00

Efter omstart av PowerBook G4, 12", får jag meddelandet:

/etc/master.paswd: No such file or directory
-sh-2.05b#

Efter att ha googlat hittar jag hjälptips här

Problemet är bara att tangentbordet sen en längre tid inte fungerat som det ska, jag kan alltså inte skriva in alla kommandon som krävs. Har provat med externt tangentbord som tidigare varit min räddning men nu verkar datorn inte alls känna av det. Vad göra? Kan man på något sätt koppla PowerBooken till en MacBook som extern hårddisk på nåt vis? Om datorn inte går att fixa skulle jag vilja tömma den på innehåll och få ut DVDn som sitter fast, någon som vet?

Du kan koppla ihop datorerna via FireWire och starta i target disk mode. Då dyker hårddisken på din PowerBook (om den är ok) upp i Finder på den anslutna datorn och du kan rädda filer, köra skivverktyg etc.
Länk: How to use FireWire target disk mode

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-07 11:30

för att koppla din powerbook till macbook behöver man starta datorn i Target-mode detta gör man genom att man håller nere T under uppstart. Men nu fungerar ju inte ditt tangentbord.

Som jag ser det får du kanske skruva ut hårddisken från datorn och koppla den manuelt till en annan dator. kolla efter din dator här iFixit: iPod, iBook, & PowerBook Parts and Accessories och följ steg för steg hur du plockar ut hårddisken.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-07 11:51

Tack!

Tangenten T fungerar men PB vill ändå inte starta i target mode, känner inte för att börja skruva Inte idag iaf.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-07 12:03

Target mode fungerar!

Finns det någon inställning jag kan ändra på eller på något sätt styra PB så att den inte startar i "single user mode" nästa gång?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-07 12:25

Har kört en skivkontroll och som säger att enheten bör repareras, vågar jag reparera? (Har jag något val?)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-07 12:38

Har reparerat enheten och får meddelandet:

"En HFS-enhet kontrollerades
Försökte reparera 1 enhet
1 enhet kunde inte repareras"

Jag tolkar det som att om jag startar om PB så kommer den kanske ändå inte att starta i rätt läge, eller?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-07 12:58

Enheten är nu reparerad och allt verkar ok, men när jag startar om PB så får jag fortfarande samma felmeddelande: /etc/master.paswd: No such file or directory
-sh-2.05b#

Bryter ihop Men är glad över att de viktigaste filerna nu är kopierade

Det fel som skivkontroll hakar upp sig på behöver inte ha med ditt problem och göra. Prova. Men om det fortfarande inte går kan du testa något av de andra tipsen som gavs i länken du angav ovan.

Annars rädda dina filer och prova att installera om Mac OS X (archive and install) om du orkar.

Ditt fel ser ut som om du har möblerat om mapparna i systemet.
Jag har råkat ut för en sådan kund en gång städade lite för nitiskt på root nivå.
Han flyttade ner Library och Användare i Systemmappen och fick precis detta fel.

Kan det vara så?
Det enda som hjälper är ominstallation av systemet, ta arkivera och installera då har du allt gammalt kvar men ett nytt fungerande system.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-07 13:17

Då tangentbordet inte fungerar på PB undrar jag om jag kan köra kommandon som:

"You need to run mount -uw / by typing the command into the shell prompt then typing enter/return to tell your Mac to execute the command. After that you'll need to run fsck -fy until fsck reports that your hard drive is OK. Like before with the mount command you need to type return to tell the shell to execute the command."

från terminal i MB? Eller kan jag göra någon ändring i typ systemfiler eller så? Blir PB fullständigt tokig om jag försöker ominstallera Mac OS X utan ett fungerande tangentbord?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-07 14:04

Kan man ominstallera OS när en skiva sitter fast i läsaren? Kan jag ominstallera OS på PB i target mode från MB?

Ja det kan du göra.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-07 14:12

Vet du hur man gör? Vill inte skada MB på nåt sätt, räcker med en kraschad dator för idag..

Starta PB i Target Disk mode. Koppla in maskinen med Firewire till Macbooken.
Stick i en installationsskiva, starta från den och där du ska välja vilken disk du ska installera på välj PBns disk. Vänta ett tag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-07 19:38

glöm inte Arkivera och Installera!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-07 21:41

Tack så mycket!

1
Bevaka tråden