Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-butiken i Sundsvall i konkurs

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mycket tråkigt. Har alltid blivit trevligt bemött när jag har varit där. Har inte handlat så mycket (en dator och en mini-DVI>VGA-adapter), men brukar ofta hänga där när jag väntar på bussen eller liknande. Känns jäkligt trist att jag måste vända mig till Stockholm nästa gång mitt topcase spricker... :/

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-02 14:40

Du behöver inte ha begränsad budget för att agera så här. Du blir inte förmögen om du spenderar mer än nödvändigt. Tittade på 'Fifth Gear' igår. De hade ett inslag om ägaren till Phones4You. Han skulle shoppa bilar för £500 000. Han letade efter bilar som inte sjönk så mycket i värde. I klassen supersportbil så ville han att värdet skulle gå upp.

Det är inte snällt mot affärerna då de har sin hyra att betala.

Man vill ju inte gärna verka som en gam men såg idag att det satt ett anslag på dörren om konkursutförsäljning med numret till konkursförvaltaren. Undrar om de avser sälja hela butiken med inredning och allt till en aktör eller om de kommer att slå upp dörrarna och sälja till alla och envar...

Som det är nu har de 10% på Apple-prylar, finns bara två alu-iMacar kvar.
25% på högtalare, fanns inte så mycket kvar av det heller.

Macbook Airn fanns kvar också. Den hämtar jag när den går för 50%.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-10-03 18:47

Att kalasa på liket har aldrig någon haft något problem med.

Vi är alla som gamar.

Grejen är också att man nu kan köpa Apple på både Mediamarkt och Elgiganten, kanske till bättre priser också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-04 10:02

En idé är ju att åka till östersund om topcasen spricker. Holodeck har Apple-service, lagar det mesta i mac-väg. Lite närmare än Sthlm och Umeå.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-04 12:50

Det var tråkigt att höra, köpte båda mina Macbooks hos dem.

Får väl traska dit på måndag då och se om det finns något kvar att köpa. Det är många konkurser i Sundsvall nu. Såg i tidningen att inredningsbutiken Version af Sundsvall, eller vad de nu heter, även i centrum ska stängas. Eventuell utförsäljning skulle visst ske till veckan...:/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-04 16:35
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Får väl traska dit på måndag då och se om det finns något kvar att köpa. Det är många konkurser i Sundsvall nu. Såg i tidningen att inredningsbutiken Version af Sundsvall, eller vad de nu heter, även i centrum ska stängas. Eventuell utförsäljning skulle visst ske till veckan...:/

Living in Sundsvall menar du.
Vision af Sundsvall har inte riktigt gått omkull ännu. De hoppades på julhandeln.

Ursprungligen av Sidde:

Living in Sundsvall menar du.
Vision af Sundsvall har inte riktigt gått omkull ännu. De hoppades på julhandeln.

Jipp menade Living...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Får väl traska dit på måndag då och se om det finns något kvar att köpa. Det är många konkurser i Sundsvall nu. Såg i tidningen att inredningsbutiken Version af Sundsvall, eller vad de nu heter, även i centrum ska stängas. Eventuell utförsäljning skulle visst ske till veckan...:/

Kan väl inte anse att tre butiker (Postero och Living-butikerna) är många konkurser. Men visst det kommer nog bli fler eftersom många har varit naiva när det gäller etableringen i Sundsvall.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Kan väl inte anse att tre butiker (Postero och Living-butikerna) är många konkurser. Men visst det kommer nog bli fler eftersom många har varit naiva när det gäller etableringen i Sundsvall.

Dynesius' musikaffär bommade igen för någon vecka sedan också. Var in där och tittade och petade på en gammal Hammond-orgel men det blev inget köp

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-06 13:31
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Dynesius' musikaffär bommade igen för någon vecka sedan också. Var in där och tittade och petade på en gammal Hammond-orgel men det blev inget köp

Det var tråkigt. Då är det bara MB kvar eller ?

Märkligt. 1 musikaffär i en så pass stor stad. I lilla Pite har vi 2.

WT

Ursprungligen av waveterm:

Det var tråkigt. Då är det bara MB kvar eller ?

Märkligt. 1 musikaffär i en så pass stor stad. I lilla Pite har vi 2.

WT

Allt detta hänger ihop med bankkrisen. Ena stunden har bankerna utlovat butikerna ökad kredit å andra stunden drar man in krediten helt och hållet för att förhindra att man själva går omkull

Med tanke på att fler företag i centrala Sundsvall är på väg i konkurs så är det intressant att se om den kommande expansionen kommer att bli aktuell. Det finns tydligen idéer hos kommunen och ett investmentföretag att bygga yttligare en galleria där nuvarande fisktorget är.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Med tanke på att fler företag i centrala Sundsvall är på väg i konkurs så är det intressant att se om den kommande expansionen kommer att bli aktuell. Det finns tydligen idéer hos kommunen och ett investmentföretag att bygga yttligare en galleria där nuvarande fisktorget är.

Kommunpolitikernas huvuden är fulla av korkade idéer. Tex behövde teaterfolket egentligen bara en ny verkstad men istället lovade politikerna dem en ny teater med platser i mängder som troligen aldrig kommer att fyllas men som kommer att kosta oss skattebetalare en förmögenhet i eoner framåt. Det handlar om prestige och "kan de så kan vi" men man verkar inte ha särskilt stor koll på hur det ligger till med behovet. Jag tvivlar på att Norrporten kommer att förverkliga ideerna med en galleria i Statshuset just med tanke på rådande ekonomiska läge och dessutom är stödet för en sådan galleria inte särdeles stort i stan. Jag hoppas Postero får en ersättare som kan ta över stafettpinnen och föra Macförsäljningen framåt i Sundsvall. Det finns ju förstås Elgiganten och Mediamarkt men då måste man först ta sig ut till Birsta...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-05 10:13

Har detta blivit den officiella konkurstråden?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Har detta blivit den officiella konkurstråden?

Yes!!

Den Officiella Sundsvalls-Konkurs-Tråden™

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-05 20:12

Apropå lönsamhet undrar jag hur det går för Macforum i Göteborg när de bytte till ocean-liknande ytor i Nordstan. Det ser tjusigt ut men hyran måste vara en rysare.

Ursprungligen av planB:

Apropå lönsamhet undrar jag hur det går för Macforum i Göteborg när de bytte till ocean-liknande ytor i Nordstan. Det ser tjusigt ut men hyran måste vara en rysare.

Det jag hör är att det går mycket bra.
Service anställer och de som jobbar där kör för fullt.

Var inne idag och handlade mitt, i omgångar:

Ett stycke Airport Extreme-kort till min G5'a
Ett stycke Wacom Bamboo A5
Ett stycke docka till min iPod Shuffle G1

Någon som vet mer om detta? Ska dom sälja partier eller är det nystart med samma gamla gäng igen?

Ursprungligen av Björnström:

Någon som vet mer om detta? Ska dom sälja partier eller är det nystart med samma gamla gäng igen?

Jag pratade med dem när jag var inne idag och det lät som om det pågick förhandlingar med en möjlig kedja som redan har några butiker igång. De som jobbar i butiken verkar inte vara säkra ännu på om de kommer att ha jobb men de hoppas väl

Ursprungligen av Björnström:

Någon som vet mer om detta? Ska dom sälja partier eller är det nystart med samma gamla gäng igen?

De har haft en "rea" på 10% då försvann alla burkar som fanns i butiken, något lager har de inte att tala av vad jag förstod.
Så nu återstår programvaror och andra tillbehör.

Och personalens datorer hur nu det gör med dessa.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

De har haft en "rea" på 10% då försvann alla burkar som fanns i butiken, något lager har de inte att tala av vad jag förstod.
Så nu återstår programvaror och andra tillbehör.

Och personalens datorer hur nu det gör med dessa.

Då jag var inne fanns det två iMac på skylt (24" och 20") samt några Mini och en ATV och en skärm. Det var en kille där och frågade om han kunde köpa någon av iMac'arna men tydligen var han tvungen att få vänta tills de visste om butiken skulle bli uppköpt - Den nya ägaren kanske vill behålla skyltningen. Då jag skulle gå hem med min Bamboo så fanns det ingen kasse som rymde dess låda så jag fick en tom MacBook-låda (med handtag) och då fick jag en liten kik in i det lilla förrådet med diverse tomma kartonger samt utställningsatrappen med nya Nanon

Ang Dynesius så har väl dom gått i konkurs flera gånger förut och återuppstått.

Lycka till Ni alla!

Oerhört tråkigt att bankerna tvingar Postero gå i konkurs.

Jag har bara mycket positiva erfarenheter av alla som jobbar där. Otroligt trevliga och glada killar som är mycket service minded och kan sin gebit.
Helt suverän service de gånger jag har behövt anlita dem.

Jag verkligen hoppas att någon annan, lite tyngre aktör med kraftigare resurser kan ta efter dem.
Det var otroligt vågat att ta steget att öppna renodlat Macaffär i Sundsvall.

Det verkar inte som om det blir någon mer Macbutik i Sundsvall efter Postero. Var in där igår och som det lät då så hade förhandlingarna med uppköpare strandat, de sa inte så men det lät så. Nästa vecka utökar de utförsäljningen med 50% på allt från onsdag och 70% på allt från fredag. Det är trist att det ska bli såhär...

Bevaka tråden