Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länk till NVIDIAs erkännande gällande 8600 GT-problem?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Pratade med Apple idag och dom sa:

SNÄLLA hitta fram till NVIDIAS officiella erkännande till detta problem med deras 8600 GT kort så kommer det INTE att vara några problem för folk att få detta ordnat !!

Så...

Snälla vart finner jag detta erkännande från NVIDIA !!

Ps: Har hittat massor med info om detta bla att det skall vara 150.200 miljoner dollar öronmärkt av NVIDIA till att lösa detta problem. Dock hittar jag INGEN info om detta på NVIDIAS hemsida och det gjorde INTE Apple Sverige heller när vi pratades vid på telefon

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-06 18:47

Menar du felet med löddningarna som KAN skapa sprickbildningar?

Skulle Nvidia låta byta ut GPU'er ur existerande datorer räcker nog inte 200M$ så långt. Det här låter i mina öron ganska långsökt. Dom pengarna dom har lagt undan är nog för att hantera reklamationsärenden.

Och är det möjligen det här dokumentet du är ute efter?
Form 8-K

Yepp det tror jag

Som sagt min 16 mån "gamla" MBP är helt obrukbar sedan 3 dagar tillbaka. STORA grafikproblem samt att datorn låser sig helt efter att grafikkortet har hamnat " i panik".

Försöker att reklamera min dator, känns tufft att lägga ner över 22 400 Sek för 16 mån och sedan är det dags att skrota ( eller reparera för ca 11000 Sek) !!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-06 20:30

Okej synd med datorn Lycka till!

Kan det verkligen kosta 11000kr att byta det lilla mxm kortet i datorn?

Japp, 11000 inkl. moms. Hela logikkortet måste bytas om det är grafikkortet som pajat.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-06 23:16

Oj, jag trodde dom hade mxm kort i mbp

Borde inte Apple ha bättre kontakt med NVIDIA än att de ber sina kunder googla fram NVIDIAS problem?

Mod: Kan någon ändra titeln på tråden till begriplig svenska?

16 månader är inom ramen för den lagstadgade garantitiden för den här sortens defekter. Det går alltså att reklamera varan . Googla på hur svensk lag ser ut vad gäller fabrikationsfel och garantier. Då får du fram uppgifter om vad som gäller helt oavsett befintliga eller obefintliga garantikontrakt som ingick i köpet.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-10-07 21:18
Ursprungligen av Martin Rudolfson:

16 månader är inom ramen för den lagstadgade garantitiden för den här sortens defekter. Det går alltså att reklamera varan . Googla på hur svensk lag ser ut vad gäller fabrikationsfel och garantier. Då får du fram uppgifter om vad som gäller helt oavsett befintliga eller obefintliga garantikontrakt som ingick i köpet.

För övrigt finns det ingen lagstadgad garantitid. Du menar reklamationsrätt.
Konsumentverket/KO - Tre års reklamationstid

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Mod: Kan någon ändra titeln på tråden till begriplig svenska?

Fixat.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-07 13:26
Ursprungligen av IcemanCharlie:

Pratade med Apple idag och dom sa:

SNÄLLA hitta fram till NVIDIAS officiella erkännande till detta problem med deras 8600 GT kort så kommer det INTE att vara några problem för folk att få detta ordnat !!

...

Whut?! Det här var ju intressanta nyheter. I vilket sammanhang pratade du med Apple? Deras tekniska support?

Nån annan som har mer tips på hur man går vidare (efter detta) med sin black-screen-of-death? Som har att göra med NVittos skit 8600-krets.

  • Medlem
  • 2008-10-07 23:29

Vilka Mac:ar är drabbade?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 07:30
Ursprungligen av Addex:

Vilka Mac:ar är drabbade?

Gissningsvis alla med NVIDIAs 8600GT-krets...
Men MBPs (senaste gen och näst senaste gen) med den kretsen är speciellt hårt drabbade. Kolla in Apples egna supportforum där är det livat på den här fronten.
RSS-länk

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-08 09:59

Eftersom jag aldrig spelar spel på min Macbook Pro kanske jag inte är i farozonen. (hoppas, hoppas, hoppas)

I alla händelser är det trist att höra sådana är nyheter.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-08 10:53
Ursprungligen av planB:

Eftersom jag aldrig spelar spel på min Macbook Pro kanske jag inte är i farozonen. (hoppas, hoppas, hoppas)

I alla händelser är det trist att höra sådana är nyheter.

Spelar ingen roll. När grafikchippet dör så blir skärmen bara svart och det fungerar inte med extern skärm.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-08 12:06
Ursprungligen av nllub:

Spelar ingen roll. När grafikchippet dör så blir skärmen bara svart och det fungerar inte med extern skärm.

Jag förstår inte vad du menar. Var kommer extern skärm in?

Efter som jag aldrig spelar spel på min MBP så utsätts den inte GPUn så ofta för hög belastning.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-09 13:29
Ursprungligen av planB:

Jag förstår inte vad du menar. Var kommer extern skärm in?

Efter som jag aldrig spelar spel på min MBP så utsätts den inte GPUn så ofta för hög belastning.

Du belastar grafikkortet hela tiden du använder datorn. Vare sig du spelar eller inte. Renderar filmer eller inte. Surfar mycket? Tittar på youtube? Grafikkortet får arbeta. Tittar på film? Mycket h.264? Grafikkortet får arbeta.. Klickar runt i finder? Grafikkortet får arbeta.
Det är mycket vanligt att grafikchipen i 2.2/2.4 modellen pajar. Har bytt logik på flera stycken.
När grafikkortet går sönder, så får du ingen videosignal överhuvudtaget från logiken så du kan inte använda datorns skärm och du kan inte använda extern. Datorn går inte använda. Det var lite kasst formulerat av mig det tidigare inlägget. Ibland kan skärmen gå sönder och då fungerar datorn fint med en extern skärm, så man kan använda den som stationär. Det hade egentligen inget med ditt inlägg att göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 15:29

nllub har rätt. Har själv råkat ut för det. Kunde logga in i datorn genom VNC och såg då att Apple System Profiler hittade inget Nvidia kort utan hittade endast ett Intel GMA chip (ja jag har en Macbook Pro) och skärmen var svart. Jag antar att GMA chippet är på moderkortet men används inte. Apple bytte ut moderkortet och jag hoppas att nvidia kortet går inte sönder igen.

Vad gäller felet så kan det drabba alla nvidia 8600-8800 kort. Grafik kortet används hela tiden när datorn är på annars hade du inte sett något så det spelar ingen roll om du spelar spel eller inte.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-09 15:39

OK så det är ingen skillnad i belastning att rita upp ett finderfönster jämfört med att spela 3D spel?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-11 17:50
Ursprungligen av planB:

OK så det är ingen skillnad i belastning att rita upp ett finderfönster jämfört med att spela 3D spel?

Nja man kan ju tycka det. Jag vet exakt inte hur det fungerar men att spela spel sliter ju helt klart mer på processorn än vad det gör att rita upp ett finder fönster, grafiken däremot ska ju alltid skicka allt som händer i datorn till skärmen så det sliter ju på det hur man än använder datorn.

EDIT: Fasen att dom släppte det där nu, jag beställde ett sånt logikkort häromdagen för att byta ut det, kunden lär ju inte vilja betala och det kommer bli en massa jobb att få apple att inte fakutera oss. gargh.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-09 15:51

Jag tror det är sista gången jag köper en bärbar. Det är rena ryska rolletten. Det har försvunnit en hel del användarglädje när man vet att datorn när som helst kan bli oanvändbar. Hade den kostat 7000:- hade det varit en sak, men nu kostade den 18000:- för 13 månader sedan och heter "Pro" och skulle uppenbarligen klara tuffa tag.

Jag har dessutom läst i internationella forum om hur vissa t.o.m. fått byta moderkortet två eller flera gånger för grafikkretsens skull.

Har skickat över flera bilder på hur det såg ut på min skärm till Apple SWE. ( Går det att lägga upp en bild här så Ni får/kan se ?!)

Har även lämnat in den till Apple Helsingborg för en genomgång samt ett kostnadsförslag men det ser ut som 11.000 :-

För mig blir INTE skärmen helt död utan tidigare så blev det linjer och rutor över HELA skärmen. På slutet när "äpplet" kommer igång och den "roterande" ringen snurrar så blir det linjer över äpplet och snurrande ringen stannar och HELA datorn låser sig i detta stadie

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-10 12:30

Fy f*n va gött och se !!

Kommer du till Helsingborg så är barrundan på mig !!!

MacBook Pro: Distorted video or no video issues

  • Senast ändrad:09 October, 2008

  • Artikel:TS2377

Symptoms

In July 2008, NVIDIA publicly acknowledged a higher than normal failure rate for some of their graphics processors due to a packaging defect. At that same time, NVIDIA assured Apple that Mac computers with these graphics processors were not affected. However, after an Apple-led investigation, Apple has determined that some MacBook Pro computers with the NVIDIA GeForce 8600M GT graphics processor may be affected. If the NVIDIA graphics processor in your MacBook Pro has failed, or fails within two years of the original date of purchase, a repair will be done free of charge, even if your MacBook Pro is out of warranty.
What to look for:

  • Distorted or scrambled video on the computer screen

  • No video on the computer screen (or external display) even though the computer is on

Specific products affected:

  • MacBook Pro 15-inch and 17-inch models with NVIDIA GeForce 8600M GT graphics processors

    • MacBook Pro (17-Inch, 2.4GHz)

    • MacBook Pro (15-Inch, 2.4/2.2GHz)

    • MacBook Pro (Early 2008)

  • These computers were manufactured between approximately May 2007 and September 2008

Products Affected

MacBook Pro, models with NVIDIA GeForce 8600M GT graphics processors

Resolution

If your MacBook Pro is exhibiting any of the symptoms listed above, please take it to an Apple Retail Store or an Apple Authorized Service Provider (AASP) for evaluation, or call your local Apple Contact Center. Before visiting the Genius Bar at the Apple Retail Store, please make a reservation.

Apple is issuing refunds to customers who may have paid for repairs related to this issue. Please contact Apple for details on the refund process.
Note: If your MacBook Pro is not experiencing any of these symptoms, you do not need to contact Apple. [font="Helvetica"]
[/font]

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-12 15:12

Ja, hur blir det egentligen för dom som redan betalat för reparation?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-13 00:46
Ursprungligen av planB:

Ja, hur blir det egentligen för dom som redan betalat för reparation?

Det hjälper att läsa först.

"Apple is issuing refunds to customers who may have paid for repairs related to this issue. Please contact Apple for details on the refund process.
Note: If your MacBook Pro is not experiencing any of these symptoms, you do not need to contact Apple. "

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-27 09:11

Ville bara fylla på att min MBP är nu repad, helt gratis, av Apple. Hade tappat tron på Apple, men i slutändan så..
Nu är det bara att hoppas att den håller lika länge som min gamla trotjänare PB-G4, som fick dra ett tungt lass under MBPs frånvaro.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-27 09:22

Nvidia-historien har tagit bort en del av användarglädjen, trots allt. När två år gått kan min MBP bli ett dyrt dörrstop vilken dag som helst. Tekniken går framåt heter det. Ibland undrar jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-27 11:32
Ursprungligen av planB:

Nvidia-historien har tagit bort en del av användarglädjen, trots allt. När två år gått kan min MBP bli ett dyrt dörrstop vilken dag som helst. Tekniken går framåt heter det. Ibland undrar jag.

Vad kan Apple för det? I det här fallet är det inte ens Apples fel eftersom alla laptops (spelar ingen roll vilket märke) som använde just det chippet har precis samma problem. Bara för att Apples datorer är dyrare betyder det att de är immuna mot hårdvaru fel. Det är inte det du betalar extra för. Det är för det exklusiva som kostar.

//Rob

Bevaka tråden