Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handbrake kvalité

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med Handbrake och behöver få ut material från DVD i högsta tänkbara kvalité. Kan någon hjälpa mig med inställningar för det?

Average bitrate: 3000 kbps
2-pass encoding.

Det räcker - ursprungsmaterialet (DVD-video=mpeg2) är ändå ingen diamant precis.

kalas. tack så mycket.

En liten följdfråga på detta ämne (bättre än att starta en ny tråd
då det är så nära relaterat)...

Om man vill justera kvaliteten neråt på en redan rippad AVI fil
från 50fps till 25fps och från nästan 2000kbps till 1000kbps ?

Jag har provat Handbrake (kan ej encoda om en AVI) samt även
MPEG Streamclip som ska göra jobbet men den fullföljer inte
arbetet utan bara krashar (kör iMac Intel)

PC världen verkar ha massor av verktyg för sådant här men inte
Mac OS...

????

AVI är ett filformat - det kan innehålla alla möjliga codecs. Om den är från nätet brukar det vara DivX. Att den är på 50 FPS är ett mysterium - är det inte 30 fps du menar?
Det finns inget klockrent sätt att göra om 30 fps till 25 fps - det är t.o.m. teoretiskt omöjligt. Det blir ryckigt. Jo, avancerade system finns - men det är inte klockrent.

Jag har packat om en ziljon avi's till allt möjligt med MPEG Streamclip. Om det krachar så sätter jag pengarna på att originalfilen är korrupt. Mängden uselt och felaktigt komprimerade DivX- och VidX-filer med filformatet AVI därute är oändligt. Dessa korrupta filer är utan undantag packade av idioter på en Windowsmaskin.

Visst går det att packa ner från 2000 till 1000 - det går att packa upp och ner till vilka värden som helst. Hur resultatet blir är en anna femma. Generellt anser jag att 2000 kbps för vanlig video och 1000 kbps för animerat är ett minimum. Om vi pratar SD och inte HD.

Ursprungligen av SkrotNisse:

En liten följdfråga på detta ämne (bättre än att starta en ny tråd
då det är så nära relaterat)...

Om man vill justera kvaliteten neråt på en redan rippad AVI fil
från 50fps till 25fps och från nästan 2000kbps till 1000kbps ?

Jag har provat Handbrake (kan ej encoda om en AVI) samt även
MPEG Streamclip som ska göra jobbet men den fullföljer inte
arbetet utan bara krashar (kör iMac Intel)

PC världen verkar ha massor av verktyg för sådant här men inte
Mac OS...

????

SVT HD sänder med 50 bilder / sekund.
Jag brukar skala ned inspelningar från SVT HD till 25 bilder / sekund med QuickTime PRO.

Det hade jag ingen aning om...dom kör ju H264 720p vad jag vet. Av någon anledning så kör dom då varje bild två gånger. Är det någon som har en förklaring till varför SVT kör 50 fps? Vad är det jag inte förstår?

Ursprungligen av Mats Larsson:

SVT HD sänder med 50 bilder / sekund.
Jag brukar skala ned inspelningar från SVT HD till 25 bilder / sekund med QuickTime PRO.

Ursprungligen av Zimmerman:

Av någon anledning så kör dom då varje bild två gånger.

NEJ!
De kör INTE varje bild två gånger. SVT spelar in nya program med 50 bilder / sekund med upplösningen 1280 x 720 pixlar.

OK. Men när dom visar broadcastfilm (nästan det enda jag ser på:-) så måste dom väl köra varje bild två gånger?
För sport måste dock 50 (separata) fps vara ett måste antar jag - annars skulle det se ryckigt ut.

Ursprungligen av Mats Larsson:

NEJ!
De kör INTE varje bild två gånger. SVT spelar in nya program med 50 bilder / sekund med upplösningen 1280 x 720 pixlar.

Om du tittar på SVT HD:s programutbud så är det nästan bara egna program. Enstaka program från liknande europeiska kanaler förekommer i bland. De fyller även ut tablån med någon långfilm men då är kvaliteten inte så bra som det nya egna materialet.

Ursprungligen av anders gbg:

Sitter med Handbrake och behöver få ut material från DVD i högsta tänkbara kvalité. Kan någon hjälpa mig med inställningar för det?

Jag brukar ställa in Video-fliken:
2 pass encoding, turbo first pass
2000-3000 kbps

Klicka på Pictures setting och välj
Anamorphic: Strict
Deinterlace FAST

Audio & Subtitles-fliken
160 kbps
48 khz
Subtitles Svenska

1
Bevaka tråden