Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatering av HDD, snabb hjälp önskas!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-19 13:58

Hej.
Sitter hos syrran och ska formatera om hennes NTFS-disk till HFS+.
Men det går inte. Det enda som händer är att Skivverktyg hänger sig!:tveksam:
Har provat att först försökt formatera om det till FAT. Men det hjälper inte. Och Att formatera den till HFS+ går inte heller!
HJÄLP!!! Vad ska jag göra?
HDD:n är en gammal goding! En extern Iomega på hela 160 GB!

EDIT: Kollar man i Tvångsavsluta program står det att Skivverktyg inte svarar.

Senast redigerat 2008-06-19 14:12
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-19 15:15

Är du bekant med Terminal? Du kan använda ett verktyg som heter fdisk.
Om du vill svänger jag ihop en lite guide.

mvh
/genell

  • Medlem
  • 2008-06-19 16:23

Kom på att den troligtvis inte är kompatibel med Mac. Men det ska väl inte spela någon roll?

Klart den är kompatibel med mac. Men om det är en 2,5" USB-disk utan extern strömförsörjning kan det bli problem då vissa datorers USB-kontakter inte klarar av att leverera tillräckligt med kräm. Det kan ju också vara något problem relaterat till OSXs oförmåga att skriva till NTFS (man kan bara läsa). Kanske att något i Skivverktygsprocessen kräver skrivning till skivan?

Nu är väl det en 3,5"-disk med egen transformator, right? USB är ju alltid lite voodoo, och i samband med en disk vars filstruktur kanske är skadad osv kan mycket konstiga saker hända. Min lokala Kodak-handlare lyckades så sent som i förrgår steka mitt USB-minne så att det inte monterades på skrivbordet vare sig på deras tre PC-häckar eller på mina macar (jobb och hemma). Skivverktyg bara stod och tuggade. Provade med flera maskiner tills en gammal IBM tänkpadda lyckades montera minnet och man kunde föra över informationen. Verkade gå med USB1-fart och ibland stod Utforskaren och snurrade länge och väl innan den kunde komma in i nästa mapp. Nåväl. Formaterade om i FAT32 och nu verkar det funka igen.

Sensmoral: Testa att koppla upp disken till en PC och formatera om till FAT32. Koppla sedan in i macen och formatera om till HFS+.

FAT32 (kallas MS-DOS i macens Skivverktyg) kan iofs läsas och skrivas av OSX men formatet är uråldrigt och klarar inte filer större än 4GB (inga DVD-skivavbilder här inte). Dessutom väldigt skakigt att försöka lagra och köra OSX-program från den. Inte heller går det att boota från den om man exvis vill göra en bootningsbar backup med SuperDuper eller CarbonCopyCloner.

  • Medlem
  • 2008-06-20 09:56

Ok, tack Johan. Förökte koppla ihop disken med en data med XP på. Men det gick bara att välja att formatera disken i NTFS. Och du hade rätt med om att det var en 3,5" med transformator. Nu skänker jag bort min gamla 500GB:are till syrran istället. Så får hon lite mer space också!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-26 19:22

Då trådkapar jag lite, jag har precis vart och handlat mig en Maxtor basics 750GB som jag tänkte hänga upp på min APExtreme. Nu är det så att eländet vägrar bli formaterat med något annat än FAT32, så fort jag försöker formatera den till HFS+ så lägger skivverktyg ner verksamheten och informerar om att ett formateringsfel har inträffat plus att den sabbar volymen på skivan också. Om jag ber skivverktyg att formatera den i FAT32 så går det alldeles utmärkt men så vill man ju inte ha det. Någon som har en teori?

Har exakt samma problem. Fast med Seagate

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 21:25

Kanske partitionskartan har blivit fel?

I Skivverktyg, välj hårddisken (och inte en av partitionerna) i käll-listan till vänster.

Välj fliken Partitionera (och inte Radera). Här kan man skapa om partitionskartan, men jag kommer inte ihåg hur och har ingen hårddisk ledig som jag vill labba med

Detta har löst ett liknande problem för mig.

Gjorde som du sa... Men jag kan inte ändra ngt eller göra några inställningar

Bild på "skiten"

Så här ser det ut:

Hmm.. jag har nu insett att jag måste välja "Volymsystem".. Finns en liten rullningslista sär jag skall välja antal partitioner.. Jag skall bara ha den till mina bilder.. antar att jag bara behöver en partition?

Fixat det nu.. Valde två partioner. funkar perfekt

löste det på samma sätt. formatterade två partitioner i HFS+, men konstigt att man inte kan göra det på 1 partition

Ursprungligen av ru4real?:

Fixat det nu.. Valde två partioner. funkar perfekt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 07:47

Vad bra!

Jag kommer ihåg att jag lyckades göra om så att jag fortfarande hade en partition.

Jag ser att "Schema för partitionskarta" är "Huvudstartpost (MBR)" hos dig. Då jag hade mixtrat klart stod det "Apple..." nånting...

(Förlåt att jag är så luddig men jag vill inte blåsa en av mina hårddiskar för att labba.)

Ursprungligen av pesc:

Vad bra!

Jag kommer ihåg att jag lyckades göra om så att jag fortfarande hade en partition.

Jag ser att "Schema för partitionskarta" är "Huvudstartpost (MBR)" hos dig. Då jag hade mixtrat klart stod det "Apple..." nånting...

(Förlåt att jag är så luddig men jag vill inte blåsa en av mina hårddiskar för att labba.)

MBR = master Boot Record = Startbar volym på PC/Windows
Apple GUID = Startbar volym på IntelMac.

Tror att info på disken ryker om man byter här, så följ upp med formattering.
Annars står man där med en partitionerad men oformatterad disk...

Köpte en Maxtor OneTouch 4 Plus idag och hade samma problem. Löste sig (med hjälp av denna tråd) med två partitioner för mig också.

Mycket märkligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 22:33

Jag har en Maxtor OneTouch 4 där jag lyckades bygga om partitioneringstabellen så jag fick endast en partition med HFS+. Det går! Klicka på alternativ-knappen under partitionskartan.

Nu har jag redan börjat jobba med båda partitionerna, och det är inget större problem att ha den delad, men även om det går att få till en så är det märkligt att man ska behöva trixa för att få det att funka.

jag tänkte att jag skulle svänga tråden en gång till.
Jag har en god vän som jag just övertalat att köpa en MB, denna har han nu köpt begagnad och har således en annan användare. jag försöker boota från min leopardskiva men jag får inget val om att radera disken först (vilket jag läst mig till att man ska få?) och när jag försöker fortsätta installationen börjar den göra det men säger sedan att jag inte kan installera på den disken?
Sen har jag försökt radera disken i skivverktyg vilket inte heller går då knapparna är skuggade då jag har markerat disken samt tryck på radera knappen i övre delen av fönstret. Första gången jag försöker göra detta på mac har endast formaterat PC innan..
Någon som har ett bra förslag eller gör jag helt fel?

Har du en "retail" leopardskiva eller en maskinspecifik (som medföljde köp av annan dator)? Om skivan är för en annan datormodell är det inte säkert att den kan användas.

Stämmer har en skiva för min MB inte för hans.... Tyvärr finns det ingen leopardskiva till hans MB.
tror du det skulle fungera om man tog ut diske och monterade den i en kabinett? Eller gör det ingen skillnad?

Köpte en kabinett i går endast 199:-. Stoppade i disken och formaterade genom min MB sen var det bara att installera. då fungerade det utmärkt.

1
Bevaka tråden