Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Använd dina egna hörlurar med fjärrkontroll/mic

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-29 22:55

Hej kära 99are!

Ända tills för 30 minuter sedan gick jag och jämrade över att jag inte kunde använda mina vanliga hörlurar, som ger underbart ljud, till min iPhone och SAMTIDIGT ha fjärrkontrollen och mikrofonen från den medföljande lurarna. Jag tog saken i egna händer och efter en stunds tänkande och flitigt arbete så stod den här lilla smidig sak färdig:

IN ACTION

Close-up

Har du ca 20kr, lite tid och tålamod, div. verktyg och en iPhone så är detta aktiviteten att göra när du annars bara sitter och degar framför macen!

Här är lite verktyg du kan tänkas behöva:

  • Lödkolv

  • Tenn

  • Brytbladskniv

  • Gem eller något annat litet att peta med

  • Superlim

  • 3.5mm mini-tele hona, stereo

  • Tång

  • Gummiband

  • Multimeter (<-Absolut inte nödvändigt men bra att ha för att kolla att tennet trängt igenom lackningen av ledarna )

  • Ett par iPhone-lurar med fjärrkontroll (mina var från 2G, vet inte om det skiljer sig något mellan 1G och 2Gs lurar)

Då jag inte hade en tanke på att skriva en guide när jag började göra detta så har jag tyvärr inga bilder från hur jag gjorde det men jag kommer troligtvis göra några mer den kommande tiden så den kanske kommer inom de närmaste dagar/veckorna men under tiden så beskriver jag så utförligt det går.

Börja med att ta fram lurarna vi kommer att slakta. Öppna fjärrkontroll/mic vilket enklast görs genom att försiktigt med en tunn kniv som placeras i mitten av långsidan bända loss den sida av mikrofonen som inte har ett hål.
Om du lyckas bra så kommer du få loss den ena sidan utan hål och då bör det även sitta en metallbygel kvar i plastbiten du fått loss. Lyckas du mindre bra, d.v.s att du får loss plastbiten men metallbygeln sitter kvar i mikrofondelen så är inte det hela världen. Det är nämligen bara att pilla loss bygeln separat och limma tillbaka på plastbiten utan hål.

I mikrofondelen ser du nu en liten tryckplatta och själva mikrofonen. Börja med att pilla upp tryckplattan i den ände där kabeln från iPhonen kommer och när den väl är ute ur sin ram så är det bara att lirka ur mikrofonen ur ramen. Därefter pressar du in kablarna, både den som kommer från iPhonen och den andra som går ut till den högra hörluren, så att tryckplattan och mikrofonen kommer ut en bit från ramen så du kan arbeta fritt.

Nu är det dax att koppla in lödkolven. Löd loss de båda kablar som går till iPhonen, en röd/grön och en vit, som sitter fast i tryckplattan, d.v.s inte de som går till mikrofonen. När du sedan löder tillbaka dessa i ett senare skede så är det iaf den vita på höger sida och röd/gröna på vänster och tryckplattan ligger med kontaktytorna uppåt och mikrofonen från dig.

Med tryckplattan loss från lurarna så pillar du loss den svarta metallklämman som sitter på kabeln som kommer från iPhonen och går igenom ramen till tryckplattan och mikrofonen. Kan vara lite jobbigt då den är ganska hård men med en tång går den ganska smidigt. Denna ska sparas till senare så kasta inte bort den. Den andra kabeln som går till höger hörlur klipper du av på mitten men sparar den delen med den svarta metallklämman och glöm inte spara ramen heller.

Där kablarna till hörlurarna delar sig finns det en plastskarv som håller ihop dessa, d.v.s där lurarna ungefär ser ut som ett Y. Där klipper du av kablen precis under plastskarven så du får du får så mycket kabel som möjligt. Skala nu denna. Där i finns en röd, en grön, två kopparfärgade och en röd/grön kabel. Var försiktig när du skalar så du inte skär av åtminstone den röd/gröna då den som vi kommer använda. I den röd/gröna så går det en vit kabel även, separera dessa från varandra.

Skala kabeln så som jag som jag visar med ett försök till informationsbild:

Detta är därför att ramen är för liten för att hela höljet ska får plats.

Stoppa nu in kablarna genom hålet på ramen, använd det hålet som ligger närmast det rektangulära utrymmet som tryckplattan satt fast i. För även in den del av höljet du skalat av en bit från. Nu klämmer du fast den svarta metallbiten runt den del av höljet och kablarna som finner sig innanför ramen, försök komma så nära hålet som möjligt så kommer inte kabeln "glappa", alltså att den rör sig fram och tillbaka genom hålet, så mycket.

Klipp till både den röd/gröna och den vita kabeln till runt 8-10mm längd. Värm kablarnas ändar med lödkolven så att lacken flagnar, skrapa sedan på ändarna med naglarna på du får rena kontaktytor där tennet fäster. Det räcker med att du får ca 2mm ren yta, mer behövs inte. Ta fram tryckplattan med mikrofonen igen och löd tillbaka kablarna.

"... den vita på höger sida och röd/gröna på vänster och tryckplattan ligger med kontaktytorna uppåt och mikrofonen från dig."

Placera tillbaka i mikrofonen i sitt hål och tryck tillbaka även tryckplattan i sin infästning i ramen. Kabeldelen som du sparade från den högra hörluren kapar du nu vid den svarta metallbiten och sparar ca 3-4mm av kabeln räknat från metallbiten, så att du kan lägga in den i det hålrum där metallbiten låg innan och att den lilla bit kabel går in i hålet men inte sticker ut på utsidan av ramen. Varför man gör detta är för att plastbiten du plockade loss i början fäster i dessa små metallbitar.

När detta är klart är det bara att trycka tillbaka den vita plastbiten. Lossnade metallbygeln får du se till att limma fast den innan du gör detta, mest för att det är betydligt enklare.

Såja! Nu är det svåraste över...

Välj en punkt på kabeln du själv tycker är lagom. På bilderna av min adapter så kan du se att jag valt att göra detta ungefär 6-7cm från kontakten som går in i iPhonen. (Finns även en tydligare bild några rader ner)

Här ska du skala kabeln så att du får bort höljet men inte skär av någon av ledarna. Kabeln ska alltså bara hel fortfarande, bara höljet som ska bort.

Skala bort ca 5-6mm hölje. Detta gör att du får två sektioner av hölje separerade med tomrum, en lång sektion och en kort. Nu genom att hålla över där du skalat bort hölje så pressar du samman den långa sektionen av hölje så att avståndet mellan den korta och den långa blir större. Notera att det är bara den långa delen som ska pressas. När du fått ett mellanrum på runt 15-20mm så får du börja sära på ledarna (d.v.s de mindre "kablarna" i den stora kabeln). Det finns totalt 5 stycken, egentligen 6 men då den röd/gröna är lindad runt den vita så syns endast den röd/gröna. Alla utom den röd/gröna (och vita såklart) klipper du av så nära den långa delen av höljet.

Dessa får du göra samma sak med som när du lödde fast den vita och den röd/gröna, alltså att du värmer bort lackningen på kablarna. Det räcker med bara några millimeter på ändarna

Skruva isär 3.5 mini-tele honan och trä igenom kabeln dubbelvikt som på denna bilden.

Rent generellt så brukar 3.5mm honan se relativt likadana innuti, även fast designen utanpå är olik. Innuti finns det tre metallplattor, den som är längst av dessa brukar oftast vara jordningen. Av de fyra kablar så är de två kopparfärgade jord, röda kabeln är den högra kanalen och den gröna den vänstra. Är du osäker på vilka kontaktbleck som är vilken kanal så visar troligtvis personalen på stället där du inhandlar din 3.5mm hona vilken som är vilken.

När du lött fast den så är det bara att skruva ihop honan och du har skapat din adapter.

Pice of cake för nog de flesta, tror till och med min mor skulle fixa det med denna beskrivning. Men hon är också ganska smart så har du någon fråga tveka inte att dra iväg ett pm!

God kväll//Olliie

Senast redigerat 2008-09-30 00:17
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-09-30 15:49

Enklast om du vill ha dina favvolurar på originalsladden är att löda fast nya hörsnäckor. Ett par cx300 blev riktigt najs. Dra av den grå gummiringen på applesnäckorna med en tång. Trä sedan av allt vitt som inte är sladd. Behåll knuten på originalsladden. Löd dit dom nya snäckorna. Håll rätt på hur kopplingen såg ut från början. En av trådarna är röd resp grön ((höger/vänster). Lycka till!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-30 16:00
Ursprungligen av babyman:

Enklast om du vill ha dina favvolurar på originalsladden är att löda fast nya hörsnäckor. Ett par cx300 blev riktigt najs. Dra av den grå gummiringen på applesnäckorna med en tång. Trä sedan av allt vitt som inte är sladd. Behåll knuten på originalsladden. Löd dit dom nya snäckorna. Håll rätt på hur kopplingen såg ut från början. En av trådarna är röd resp grön ((höger/vänster). Lycka till!!!

För oss med dyrare hörlurar som inte känner för att slakta dem i förmån för att behålla sina orginal-iphonelurar så är väl det en mindre bra ide. Annars är tanken god.

Mvh//Olliie

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-09-30 23:55
Ursprungligen av Olliie:

För oss med dyrare hörlurar som inte känner för att slakta dem i förmån för att behålla sina orginal-iphonelurar så är väl det en mindre bra ide. Annars är tanken god.

Mvh//Olliie

Men du sabbar ju inte dom "dyra" lurarna bara för att du plockar bort själva örongrejen. Jag kan närsomhelst byta tillbaka till senneheisers originalsladd och vice versa. Det är ju det som är det fina.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-01 01:25
Ursprungligen av babyman:

Men du sabbar ju inte dom "dyra" lurarna bara för att du plockar bort själva örongrejen. Jag kan närsomhelst byta tillbaka till senneheisers originalsladd och vice versa. Det är ju det som är det fina.

Förutom att A: hemmalödning ger ofta sämre ljud och B: garantin ryker. På ett par hörlurar som kostar 300 kr spelar det ingen större roll, men 800+ kr så kanske man börjar bry sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-05 15:09
Ursprungligen av shandar:

Förutom att A: hemmalödning ger ofta sämre ljud

Varför skulle det göra det ?

WT

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-07 00:21
Ursprungligen av waveterm:

Varför skulle det göra det ?

WT

Kanske borde tillägga att det gäller om man inte är ett proffs på att löda. Jag meckade med ett par gamla hörlurar och bytade ut kabeln, gör man inte det rätt får du rätt mycket motstånd i lödkontakten vilket påverkar ljudet. Lång historia kort: ljudkvaliteten tog en rätt ordentlig smäll efter mitt experiment

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-04 07:44

Apple headsetet är ju slaktat. Då hade det väl varit lika bra att bara löda på ett 3.5mm jack efter mikrofonen på headsetet och koppla in de vanliga lurarna där? Eller ännu enklare köpa en headset adapter på eBay för en femtiolapp och sedan sälja originalheadsetet för lika mycket på Tradera, så har man fått vad man vill gratis?

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-10-04 16:40

Kör med en Griffin SmartTalk (Griffin Technology: SmartTalk) till mina Sennheiser, funkar kanon...helt utan lödning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-05 15:00

Inovativt måste jag säga....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-07 00:25

Ok !

Du får träna på lite diversekabel så du blir bra på löda !

WT - kan löda......

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-10-08 11:22

Att löda fast en kabel kan ju en idiot göra. Sämre ljud? Bah!

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2008-10-10 03:16

Fixade iordning ett hörlursset nu med mina CX300 snäckor, blev riktigt bra, blev lite missnöjd med ihoplimningen av dom när allt var klart bara.. visste inte att superlim fastna så direkt haha

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-11 09:40
Ursprungligen av nysta:

blev lite missnöjd med ihoplimningen av dom när allt var klart bara.. visste inte att superlim fastna så direkt haha

Det är väl självklart att ljudet påverkas om halva ditt finger sitter fast i elementet?

1
Bevaka tråden