Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre laddare med ny iPod (modifikation)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-06 23:09

Äger en äldre iPod laddare (den där med firewire utgång) som hittills fungerat prima ihop med samtliga mina iPods (senaste är nano 3g). Vill minnas att jag även laddat min fd. iPhone med den.

Köpte Universal Dock för ngn vecka sedan och märkte till min förvåning att ingen av mina iPods tog laddning när laddaren kopplas till dockan. Det retar mig lite då alla iPods jag googlat upp verkar hantera den spänning som min laddare levererar. Så det är alltså bara ett kompabilitetsproblem via dockan. Är det någon själ som lyckats modifiera eller lösa detta på ett bra sätt?

Laddaren levererar 12 VDC, 1.0A.

Nämnvärt i sammanhanget är det under iPod Dock står 3.3 VDC.

Skulle någon som sitter på den nya laddaren kunna berätta vad de nya leverar?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-07 00:17
Ursprungligen av Shahbaz:

Äger en äldre iPod laddare (den där med firewire utgång) som hittills fungerat prima ihop med samtliga mina iPods (senaste är nano 3g). Vill minnas att jag även laddat min fd. iPhone med den.

Köpte Universal Dock för ngn vecka sedan och märkte till min förvåning att ingen av mina iPods tog laddning när laddaren kopplas till dockan. Det retar mig lite då alla iPods jag googlat upp verkar hantera den spänning som min laddare levererar. Så det är alltså bara ett kompabilitetsproblem via dockan. Är det någon själ som lyckats modifiera eller lösa detta på ett bra sätt?

Laddaren levererar 12 VDC, 1.0A.

Nämnvärt i sammanhanget är det under iPod Dock står 3.3 VDC.

Skulle någon som sitter på den nya laddaren kunna berätta vad de nya leverar?

Jag vet ingenting om hur laddarna på olika iPods funkar, men har du kopplat in en 12V laddare till en pryl som bara vill ha 3.3V så är prylen med 95% sannolikhet grillad och därmed död.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-07 00:38

Självfallet är det så. Men jag har svårt att se att själva iPod Dock skulle konsumera ngn elektricitet (rätta mig om jag har fel). Den är väl bara en hållare med reläkoppling?

Möjligt att den inte hanterar mer än en viss effekt och att 3.3V skulle vara ngt ledtal trots att ingen siffra på ström presenteras (effekt = U*I).

Det finns säkert ngn logisk baktanke med det hela - även om jag inte kommit på den ännu. Men det stör mig att laddaren som fungerar direkt i iPoden inte skulle fungera via dockan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-08 01:23

Vid närmare eftertanke - den har ju en IR-mottagre, den lär konsumera lite el.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-08 07:14

Universal Dock konsumerar el, då den har elektronik, men den tar sin ström från iPoden som dockas, så det är inget problem att köra in 12V till den. Du har väl en iPhone 2G? Det skall ju gå att ladda den med 12V, men kanske den nyaste Universal Dock inte skickar vidare 12V från kontakten därbak...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-11 13:29

Har haft samma problem. Köpte en ny ipod laddare och då funkar det klockrent. Firewire-laddning stöds inte längre i nya produkter. Funkar ju bland annat inte i de nya iPodarna och iPhone 3G

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-11 14:43

Nu var det ju gamla iPods som TS hade som inte tog laddning i universal dockan. Att nya iPhone, iPod nano/touch inte kan laddas med gamla laddare och bilkit m.m. är ju välkänt och man kan skaffa en adapter för att anpassa dessa här

1
Bevaka tråden