Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte komma in på internet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nora
  • 2008-10-06 13:43

Jag bestämmde mig för att rensa datorn igår och installerade om Mac OS. När jag var klar med allt och skulle sätta mig och ladda ner alla mina program som jag hade förut. Men jag kunde inte hitta det trådlösa internet som jag hade kopplat upp mig till i flera månader tidigare. ibland hittade jag det och ibland inte. men när jag kom in på det trådlösa så var det väldigt segt och det försvann ungefär var 5:e min. Vi har bredband genom telia och har Dlink trådlös router.

jag har aldrig haft problem med att hitta det trådlösa förut och det hoppade nästan aldrig ur. jag ringde till telia och dom sa att jag har en uppkoppling till internet.

jag har märkt att dom flesta andra datorerna i huset inte har några större problem med att hitta det trådlösa förutom en annan som har nästan samma problem. fast det är ingen mac.

det jag undrar är om det är någon inställning på min dator jag måste fixa eller om det är så att det är fel på min router?

svar skulle vara väldigt uppskattat!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-06 14:03

Låter som du bör byta ut D-linken, eftersom den fungerar darrigt mot andra datorer också.

Jag fick aldrig igång wireless på min gamla D-link överhuvudtaget när jag skaffade mac för ett år sedan. Det är inga evighetsmaskiner.

Ursprungligen av p1nk1s:

det jag undrar är om det är någon inställning på min dator jag måste fixa eller om det är så att det är fel på min router?

Fullständigt omöjligt att svara på om du inte berättar vilka inställningar du har gjort i din dator, och i routern.

Du kan också få berätta vilken version av operativsystemet du kör? Och har du installerat några uppdateringar efter ominstallationen?

  • Medlem
  • Nora
  • 2008-10-06 14:25

jag installerade om med skivorna jag fick när jag köpte datorn i okt 2007!

jag har inte kunnat göra några uppdateringar eftersom jag inte kan komma in på internet och ladda ner dom!

Ursprungligen av p1nk1s:

jag installerade om med skivorna jag fick när jag köpte datorn i okt 2007!

Och vad innebär det? Vilken version har du?

Ursprungligen av p1nk1s:

jag har inte kunnat göra några uppdateringar eftersom jag inte kan komma in på internet och ladda ner dom!

OK, det kunde ju tänkas att du hade hunnit installera något, de stunder då det fungerade...

Har du provat att ansluta till routern med kabel i stället? Och hur fungerade det i så fall?

Och du svarade inte på den första frågan, angående inställningarna i din dator och i din router. Det går ju inte att avgöra om en inställning är fel, om vi inte vet vilka inställningar du har.

  • Medlem
  • Nora
  • 2008-10-06 14:46

jag tror att det är 10.4 men jag är inte helt hundra. jag har inte den senaste uppdateringen utav mac os som det står 10.4.11. jag har inte hunnit ladda ner det än.

saken är ju den att när jag försöker ladda ner uppdateringarna så hoppar internet ur. jag har provat att koppla modemet till datorn med kabel men det var lite körigt där med.

alltså jag vet inte sj vilka inställningar jag har på datorn. det är ju dom som kom med. jag hann göra en uppdatering utav airport jag tror det var 2007-004. men annars vet jag inte. jag har ju inte ändrat något på airport inställningarna. och dlinken har jag ingen aning om det är ju ett öppet nätvärk och så. så det finns ju inget lösen ord.

men annars har jag ingen aning tyvärr :/

Ingen aning? Det var ju ett bra svar. Du vill ha hjälp, men vill inte ens gå in i Systeminställningar och titta vilka nätverksinställningar du har?

Men eftersom det fungerar ibland, så är det kanske inget fel på inställningarna.

Så då kastar jag ut några andra lösa teorier i stället:

- Kan det kanske vara så att ni har blivit fler som använder det här nätverket, att routern inte klarar av så många samtidiga användare?

- Har ni provat att byta kanal på routern? Kanske någon granne som kör på samma kanal och stör signalen.

- De stunder då det fungerar - hur stark signal har du då? Kanske routern (eller du) har flyttats så att signalen nu måste gå genom fler väggar?

  • Medlem
  • Nora
  • 2008-10-06 15:13

nej alltså jag sitter på jobbet nu och kan tyvärr inte kolla det just nu. men jag kan ta fram mer info om nätverksinställningarna senare!

när det fungerar kan det variera mellan starka signaler och väldigt låga signaler. det är helt olika.

när jag kom hem till morsan igen för 2 mån. sen så var vi lika många datorer som vi är nu och då var det inga problem.

vad menar du med att byta kanal på routern? är inte så himla bra på sånt här...:/

En teori till:
Eftersom det är ett öppet nätverk, så kanske alla grannarna också använder ert nätverk. Och då kan det kanske bli lite "trångt" ibland om de kör några tunga nerladdningar eller så.

  • Medlem
  • Nora
  • 2008-10-06 15:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En teori till:
Eftersom det är ett öppet nätverk, så kanske alla grannarna också använder ert nätverk. Och då kan det kanske bli lite "trångt" ibland om de kör några tunga nerladdningar eller så.

det tror jag nog inte.... vi bor lite mer på ute på landet så våra grannar kan nog inte nå vårat nätverk!

Ursprungligen av p1nk1s:

vi bor lite mer på ute på landet så våra grannar kan nog inte nå vårat nätverk!

Detta hade ju också varit en bra upplysning att lämna redan från början, så hade vi sluppit lägga tid på de teorierna. (om grannar och kanaler osv)

Du får återkomma när du har kollat upp inställningarna i datorn och i routern, så får vi se om vi kan komma på fler motfrågor då.

  • Medlem
  • Nora
  • 2008-10-06 15:54

ok jag gör så....vad är det för inställningar du vill ha reda på då? vart ska jag leta efter dom?

  • Medlem
  • Nora
  • 2008-10-06 17:20

när jag var hemma nu på lunchen så bytte jag till en gigabyte router ist. och då kom jag in på nätet och det var inget strul men jag fick höra nu att dom andra datorerna hemma inte kunde komma åt internet.... hmmmmm:tveksam:

1
Bevaka tråden