Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 GHz vs. 2.4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-05 16:23

Jag har investerat i helt ny Airport Extreme och en styck helt ny Airport Express basstation. För att utnyttja den allra senaste tekniken så provade jag först med att köra ren n och 5 GHz. Till min förvåning gav det sämre täckning i min två:a, än att köra på default n b/g-kompatibel radio. Jag använder Express'en till att streama ljud i köket och det hackade en hel del med 5GHz, och ibland började den t.o.m. blinka gult. Jag har bara 50m^2 men det är rätt mycket vägg mellan de olika basstationerna och datorn (MBP 2.2GHz).

Kanske är 5GHz så nytt att det inte är riktigt optimerat än?

Era erfarenheter?

Lustigt, för mig har det varit exakt tvärtom.. Min Airport Express går bara att använda som trådlös accesspoint och Airtunes-uppspelare samtidigt om jag "låser" den på 5 Ghz.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-05 17:01

Jag är bara glad att det fungerar så jag slipper flytta och bygga om min nya arbetsplats i ett hörn i lägenheten.

Av olika skäl så befinner sig Extreme, Express, och dator i tre av lägenhetens fyra hörn - inte optimalt precis. Med default-n/g/b-radio har jag alla fyra strecken i täckning. Med 5GHz och n-only var det sällan full styrka på signalen. Det viktigaste var dock att stream'en till Expresen i köket fungerar utan problem - jag använder den hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-05 23:37

Räckvidden blir sämre ju högre frekvenser som används. Högre frekvens ger kortare våglängd och kortare våglängder absorberas mer av de hinder som de stöter på (väldigt förenklat uttryckt).
Fördelen med att köra 5Ghz kan dock vara att det är färre apparater i ditt hem som arbetar på de frekvenserna (mikrovågsugn, trådlös telefon, mobiltelefon etc..) och att det därmed blir färre störningar.

Innan du väljer vilken kanal du skall köra på, dra igång ett program som heter iStumbler (bara att googla lite) och se efter vilka kanaler de andra trådlösa näten kör på, välj en kanal som är ledig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-06 12:27

Jag tänkte att det kanske fanns en fysikalisk anledning. Tack för info:n.

Kan också vara så att du har något eller en granne som kör på 5ghz och samma kanal som dig som stör ut dina signaler.

Alla mjukvaror uppgraderade?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-10 08:53

Jag kör med default-n på 2.4Ghz och det är stabilt, snabbt och fint. Att köra på 5GHz är inget egenvärde i sig sålänge det inte är några andra problem med det.

1
Bevaka tråden