Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Tiger på iBook G3 clamshell

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 14:19

Hejhej!

Jag har ägnat en del av helgen åt att surfa runt på diverse forum för att försöka hitta lite riktlinjer, men jag hittar ingen komplett guide bland alla trådar...

Någon som kan hjälpa mig?

Målet är att trycka in en Tiger i min iBook, med tänder, klor och svans kvar...

Hårdvaran är för tillfället:

iBook G3 "Tangerine" "Dasslock" 300MHz PowerPC 750 (83.0) (Alltså bara USB 1.1 inte Firewire)

Boot ROM-version: 3.24f1 ska uppgraderas till 4.7.1

128+64 Ram (Ska fixa 512+64 när jag får tag på det...)

6GB HD (om jag inte orkar byta den, har förstått via iFixit att det är en del pyssel...)

Mjukvara:

En strippad installation av 10.3 Panther, kan uppdateras till 10.3.9 (Orginal retail på CD) som startskiva.

xPostFacto 4.

Vill komma till 10.4.11 Tiger (Har Orginal Retail på CD).

Hur kan jag ta mig till målet?

Jag har försökt att köra xPostFacto med Tigerskivan i (och sparat Panther) och den kör igenom första skivan klockrent, men... när den startat om så kör xPostFacto sitt race men sen blir det bara blått...

Någon som har några fina tips eller trådar att peka på som jag har missat?

tack för hjälpen!

Senast redigerat 2008-10-05 16:19

Mitt tips är att om du inte redan registrerat dig som användare av XpostFacto så ska du göra det. För den engångskostnaden får du den support du behöver för att lyckas. Har själv använt XPF på en 7600 med G3-kort men hade aldrig några problem att få det att funka, fast jag gick som längst till Jaguar. Det kan vara många skäl till att det inte funkar och ett av dem kan vara att den interna disken helt enkelt är för liten för att rymma allt du vill ha in, kan också vara att just den datormodellen inte stöder Tiger. Svaren du vill ha finns dock troligen i XPF's forum och jag skulle rekomendera dig att använda det då det är större chans att du får det svar du vill ha...

OWC :: View Forum - Powerbooks

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 15:22

jahapp, jag tänkte mest att folk kunde dela med sig av sin visdom inom området, jag tycker inte att en enkel installation kunde motivera engångskostnaden på 25$... men det kan man säkert orda om=)

Visst får Tiger plats, det finns flera GB ledigt att spinna på... Felet verkar ligga efter första installationsCD:n, allt blir blått... Men jag ska uppgradera ROM nu så får vi se...

Det kan ju vara cd-n som är skadad. Åtminstone tillräckligt för att inte läsas ordentligt i just din dator. Testa att bränna en kopia (funkade för mig en gång).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 16:03

Ska testa!

tack!

Nu uppdaterad till ROM 4.1.7f4

Senast redigerat 2008-10-05 18:10
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-06 00:07

Yupe, med den nya Rom:en så fungerade xPostFactor nästan kalas, var bara tvungen att hårdboota några gånger och köra Openfirmware med reset-nvram och reset-all för att trolla bort xPostFactor där på slutet...

Med tanke på hur lite RAM du har just nu är det bättre att stanna med Panther. Jag har själv ett dasslock med 466 pigga MHz och 576 MB RAM men den är ändå nära smärtgränsen för att använda Tiger. Är det något program som du behöver som kräver Tiger så förstår jag iofs om du vill försöka. Dashboard och Spotlight är ändå inget som funkar särskilt bra med den datorn du har. Exposé finns redan i Panther och är bra med skärmens låga upplösning.

Att byta hårddisk är arbetssamt men inte direkt svårt. Det är pilligt men det går. Man får montera ner i princip hela datorn. Se till att ha rätt verktyg.

1
Bevaka tråden