Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Atom-baserad Netbook + AppleTV/Mini-klon på gång?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej,

Tänkte bara berätta om en intressant sak jag la märke till idag. Jag har en MSI Wind (min egen lilla iWind) som jag installerat OS X på. Igår uppdaterade jag den till 10.5.5 från 10.5.4.

Innan uppdateringen kände OS X inte igen processorn alls. Den var "unknown 1.60 GHz processor".

MEN, efter uppdateringen så hittade den processorn med namn och processorbeteckning. Tillochmed TM-märket satt där det ska.

Min gissning (kanske vild) är därför:

1. Nya Mac Minin kommer vara en Atom-baserad Apple-TV-klon. Kanske till och med med intels ännu ej släppta Atom Dual Core. Den kommer vara mycket, mycket tunn. Troligtvis världens tunnaste hemdator. Ingen Blueray/DVD eller CD i denna. Den kommer att ta material (film, musik osv) från iTunes och den kommer inte ha ngn vidare stor HD. Troligtvis en SSD-baserad lösning. Allt övrigt material streamar man trådlöst via TimeCapsule och Airport Extreme. Eventuellt/troligtvis kommer det även finnas en iPod7iPhone-docka på denna enhet. iPod/iPhonen används som hårddisk/lagringsmedia.

2. Det kommer en ny netbook från Apple. 10" skärm. Världens tunnaste. MacBook Thin. Samma formfaktor som MacBook Air. Fast mindre. Priset? Mellan 5-7000 kronor.

Vad tror ni? Vore inte detta mumma?

Min gissning. Detta kommer innan månadsskiftet. Årets julklapp?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-05 00:58

Eller så har dom bara lagt in Atom-id i Darwin 9.5 Kärnan.

Kanske det. Men vore inte det mycket tråkigare?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-05 01:29

Är inte Atom en snigel jämför med en Core 2 Duo? Då vill jag inte se den i någonting alls faktiskt

Såg den här benchmarken:
Intel Atom Processor Benchmarked

Atom Dual Coren funkar nog.

Jag kör OS X på min MSI Wind. Med en 1.6 Ghz Atom. Det flyter på helt OK.
Visst är den inget fartmonster. Men till att surfa, skriva Word och kolla lite HD-klipp funkar den utmärkt. Dessutom drar den ju knappt ngn ström alls.

Det är ju det som är grejen med Atom-processorn. Batteritid liksom.

En netbook är ju en netbook.

  • Medlem
  • 2008-10-05 01:39

2an tror jag inte ett dugg på, varför skulle apple vilja göra en ny macbook air kopia? Då kan de lika gärna förmiska den istället, känns inte apple.

Can: Jag menar att de släpper en netbook. Alltså 10" version av MacBook Air. Macbook Air Nano kanske?

Netbook börjar bli jäkligt stort i PC-svängen. Apple har helt missat den marknaden.

  • Medlem
  • 2008-10-05 03:25

MacBook Helium.

Men jag tror faktiskt inte på den, jag tror Apple fortsätter satsa på Air.

Är väl bara en fråga om NÄR den här tråden kommer låsas på grund utav att du diskuterar en MSI med OS X, men none the less kan din information vara intressant. Samtidigt kan det ju vara så tråkigt att man bara lagt in kärnan i Darwin, men vi får se

EDIT: Precis som med iPhones exklusivitetsavtal med operatörer har jag lite svårt att se varför Apple skulle göra en billig "netbook". Halva grejen med Apple är att det inte är alla som vill lägga extra pengar på datorn för att det är en snyggt designad dator med OS X. Hade de varit lika billiga som andra hade de ju inte känts exklusiva. Men vi får se. Jag får säkert äta upp min hatt igen...

Ursprungligen av henkebarn:

EDIT: Precis som med iPhones exklusivitetsavtal med operatörer har jag lite svårt att se varför Apple skulle göra en billig "netbook". Halva grejen med Apple är att det inte är alla som vill lägga extra pengar på datorn för att det är en snyggt designad dator med OS X. Hade de varit lika billiga som andra hade de ju inte känts exklusiva. Men vi får se. Jag får säkert äta upp min hatt igen...

Om Apple släpper en subnotebook och tar 5-7000 kronor för den är den allt annat än billig. För de priserna ligger kring 2-3000, och de lite större kring 4000 kronor.

5000 kronor för HP2133. Som inte ens är i närheten av lika kool. Dessutom har ju Apples datorer OS X. Vilket väldigt få PC-maskiner har.

Det är det väl värt att betala minst en tusing för.

/Klaus

De maskiner du hittar för 2-3000 är inga Atom-maskiner och de är mycket begränsade, knappast något att köra vare sig Windows eller OS X på. Asus Eee PC 901 och MSI-WInd kostar 4000. Acer Aspire One börjar i o f s på 3000 men du behöver komma upp till 4000 för att få tillräckligt med minne. Någonstans där börjar de trevligare netbookarna dyka upp, mellan 4-7000 finns ett gäng trevliga maskiner och det är nog här någonstans Apple borde positionera sig. Säg runt 6000. Det räcker för att vara konkurenskraftig med netbooks i allmänhet. De som vill ha en netbook för 2500? Köp en Eee vet jag, eller varför inte en iPod Touch eller iPhone med ett mini BT-keyboard (den dagen de tillåter det vill säga..)

1
Bevaka tråden