Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sätta upp nätverk med vpn mot "hem"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-10-02 21:21

Vi ska resa iväg en sväng på en sorts kurs där vi kommer att behöva låtsas att vi är hemma i huset där vi jobbar. Då kommer vi att behöva ha tillgång till vårt interna nät på ett tiotal datorer.
Min tanke är att man tar med sig en switch och kopplar upp den med vpn mot företaget och sedan ansluter alla burkar mot denna switch. Går det? Vad behöver man för hårdvara?
Jag tänker mig att vi tar med oss en powermac med två nätverkskot, kopplar upp den mot huset med vpn på port 1 och kopplar sedan switchen på port 2. Är jag rätt på det?

Du behöver två routrar med VPN, en tar du med dig, en kvar på kontoret. Tex D-Link 804HV.

  • Medlem
  • 2008-10-03 15:25

I normala fall kopplar jag upp min dator med vpn mot kontoret. Jag tänkte att jag skulle kunna göra på samma sätt och sedan dela ut min uppkopplade tunnel lokalt på annan ort.

Man måste inte ha två routrar. Vi använder en IPcop brandvägg (Linux, OSS) på en gamal intel holk, Zerina (OpenVPN, OSS) på den, och sedan Tunnelblick (OpenVPN, OSS) på Macarna.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-05 00:26

Det räcker med en VPN "koncentrator". Sen använder ni VPN klienter på dom övriga datorerna. Mac har inbyggt klient för PPTP (Populärt på windows) och IPSEC (populärt för dom som inte gillar windows egna).

Det räcker att ni har antagligen
1.) En mac med OSX Server eller en Mac med OSX och en VPN server (kan ingen såhär i huvudet dock)
2.) En router som klarar att agera som VPN server för, förslagsvis PPTP (Då det är enklare och sätta upp)
3.) Mac klienter (gissar att det är mac )
4.) En router i andra ändan som släpper igenom VPN tunnlar, och då mer än en åt gången (Som dom billigare skräpen gör) alternativt en router till. Men då ska du sätta upp Site 2 Site VPN och då behöver du fast IP adress i båda ändarna.

  • Medlem
  • 2008-10-05 10:32

Asså, jag jobbar på Sydsvenskan. Vi har ganska bra system för vpn-uppkoppling i dag. Mitt problem är att jag vill kunna sätta upp en liten "lokalredaktion" och undrar om det går bra att alla kopplar upp sig med varsin tunnel genom en switch eller om vi måste säta upp nåt mer avancerat.
Ursäkta om jag är otydligt.

1
Bevaka tråden