Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook g4, låta batteriet ta slut??

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lät batteriet ta slut på min flickväns ibook g4 och hon säger att jag skadat den pga av detta. Låter otroligt i mina öron, men jag är en pckille och vet inte hur mac funkar.

Hon påstår nu att den blivit seg pga av det osv osv.

Kan nån klar göra detta för mig, stämmer det? Har ni hört eller varit med om nått sådant?

Tack på förhand

L

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 13:40

Nu är det bara att slänga den. Annars så kan det bli ännu värre: överhettning och den kan t o m explodera. Det har blivit en bakvänd jonisering i batteriet vilket är ganska vanligt på en del märken. Apples batterier görs av det Koreanska företaget Heittapa Altihoupa.

Ursprungligen av n.o'd:

Nu är det bara att slänga den. Annars så kan det bli ännu värre: överhettning och den kan t o m explodera. Det har blivit en bakvänd jonisering i batteriet vilket är ganska vanligt på en del märken. Apples batterier görs av det Koreanska företaget Heittapa Altihoupa.

Nån som orkar vara seriös?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 13:57

Förlåt,
Det kan ju förstås ha blivit så att någon systemfil blev korrupt om batteriet plötsligt tog slut. Men det är väl inte så vanligt men din flickvän känner ju sin dator bäst.
Jag har tyvärr inget tips för åtgärder men jag hoppas att det kanske löser sig.

  • Medlem
  • 2008-10-04 14:32

batterivård

Om jag kommer ihåg rätt från kursen i batterivård, jag gick för en tio år sedan eller så, så borde det tvärtom pigga upp hennes dators batteri. Men som föregående talare skriver så känner hon förstås sin dator bäst. Det avgörande borde egentligen vara huruvida hon lät datorn stå på laddning tillräckligt länge efter urladdningen....
/nocke/anneli

Problemet enligt henne är inte att batteriet blir dåligt utan att själva datorn/systemet tar skada av att batteriet laddas ur och datorn stängs av.

Har Systeminställningar -> Strömsparare fastnat i "fel" läge?

Det kan ha uppstått ett problem när datorn självslocknade, det har hon rätt i. Prova det som står här och se om det hjälper.

Sist PMU (power management unit) krånglade till det för mig, dog bluetoothfunktionen. Men den kom tillbaka efter en PMU-återställning. Läs och prova.

1
Bevaka tråden