Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min sida

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 19:45

Tar tacksamt emot kritik på både utformning och innehåll på min sida.

Jag får erkänna att jag har tröttnat på att koda sidor, och har gått till enklaste möjliga genom att använda iweb och för alla formulär en extern tjänst.

http://www.hjartgruppen.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 20:41

Jag måste iväg, men generellt clean, men jag saknar bilder. Måste finnas med, annars upplevs den platt.

1. Bilder
2. Huvud av något slag
3. Sidan hoppar lite mellan de olika undersidorna.

Välkommen till de skrivandes skara, nejin ! Ser att du skriver ditt första inlägg här på 99.se.
Ang din webbsida så tycker jag den är..zzzzz. Ja, jag somnar nästan efter en sida. Byråkratgrått och liten text. Tycker du ska hotta upp sidan rejält med bilder, mer färg och lite större text. Det blir inte oseriöst för det utan bara mer intressant att läsa.
Lycka till och gör du något omarbetning så visa det gärna här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 07:40

Kan hålla med om ovan men jag tycker inte att det räcker med bilder och färg.

Visst, sidan är informativ. Det innebär att en kund som vet exakt vad han/hon är ute efter kommer att kunna beställa här. Men en sådan kund behöver ingen hemsida - den kommer att hitta er via telefonkatalogen! Troligen har de redan genomgått utbildning/köpt tjänsten.

Riktar inte ni er mer till de som tänker "vi borde väl", "ska vi väl ha in i vår företagsprofil" etc? De som inte sitter med plånboken uppe och sina anställda färdiguppställda på led för avmarsch till kursen.

Eftersom alla vet att dessa kunskaper och färdigheter är bra (i vart fall har jag svårt att se någon som skulle argumentera emot) så krävs det mer än information till att få folk att komma till skott, få dem att göra det nu.

Jag tror att man måste provocera för handling. Vad handlar er verksamhet om? Att få folk att lära sig att rädda liv för sin egen och andras skull, eller hur? Skippa "Välkommen till .." Inled istället i stil med

Kan du rädda din kollega som får andnöd?
Blir du räddad om ditt hjärta stannar?

Statistik är bra men gör den till här och nu.
I år kommer 3 500 personer att få hjärtstopp utanför sjukhus. Är du eller din kollega en av dem? Om hjärt- och lungräddning sätts in tidigt är chansen att man överlever 2-3 gånger större. Det är därför vi alla bör ha denna kunskap.

Sedan en text som både spelar på företaget hjärta och plånbok. Det är deras förbannade plikt att se till att alla blir omhändertagna dessutom tjänar man in tidiga omhändertagande. Slutkläm med att kunskap är en färskvara och att det därför behövs fortbildning som ni kan stå för.

Skippa kurserna på högersidan - ge istället en kort beskrivning om vem ni är gärna med logga.

Generellt, jag vill ha en direktare ton. Tänk dig en chef som vet att det är bra men inte kommer till skott och egentligen vet han/hon inte riktigt vad det är. Tänk även på att det finns massor av annat som är "bra": friskvård, mental träning, stresshantering etc och arbetstiden är begränsad. Dessutom ska hon/han även få de anställda att producera de timmar de är på jobbet. Det är en sådan person du ska få att prioritera detta.

Slutligen, en förklaring någonstans över alla förkortningar och skriv ut dem första gången

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 10:48

Grymt bra kritik Katinka! Kommer nog ta många delar direkt. Några andra förslag hur jag ska göra med bilder eller liknande för att hotta upp sidan. Vet att den ser lite för tråkigt ut, har bara inte lyckats lista ut vad jag ska göra med den. Vad för en bild jag ska ha, var jag ska sätta den. Fick tippset om ett bultande hjärta i bakgrunden tror dock jag hoppar det.

  • Medlem
  • 2008-10-04 12:14

några funderingar...

Jag tycker (helt ödmjukt) att det vore bra om den viktigaste kontaktinformationen funnes med på varje sida, t ex adress och telefon, så att det klart framgår vem som är avsändare till "budskapet". Dessutom saknar jag människan bakom, det borde finnas någon sorts presentation om vem du/ni är - vad har ni för särskilda meriter som gör att man borde anlita er? Sidorna borde också få tydligare title-element, är man inne på sidan kontakt och t ex vill göra ett bokmärke så är titeln enbart Kontakt och då missar ni att ännu en gång klargöra avsändaren. Även för sökmotoroptimeringen är det bra att ha organisationens namn i titel-elementet. Navigeringen är lite ointuitiv. Det finns ett FAQ men för att komma till den måste man gå in på Privatperson, och länken till FAQ har en utformning som ser ut som vanlig text och besökaren förstår kanske inte att det är en länk.
Några funderingar i all hast från
/nocke/anneli
Lycka till med fortsatta utvecklandet av sajten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 17:26

Bilder - köp stockbilder! Om du inte är en bra fotograf eller har någon sådan i närheten så lönar det sig. Kollade som hastigast på Stock Photography: Search Royalty Free Images & Photos där du får 10 bilder i det format du behöver för 14 US dollar (ja, 10 kr bilden) och hittade dessa på de första sidorna under Rescure, cpr, Resuscitating

Mature Man - Heart Attack #3657223
Paperwork #260509
Sudden Chest Pain #2898007
Checking for Breathing #7348521

En del behöver man ta bort bakgrunden helt eller istället har ett vanligt kontor (del av skrivbord, paerskord golv etc

Om de ska ligga till vänster eller höger om rubriken beror på vilken bild du använder - personen på bilden ska rikta sig mot oss som betraktare

Kurssidan - Rubrik: Varje anställd en livräddare
Life ring #6921465 (lite beskuren)
Med en text bredvid i stil med: Genom att utbilda och fortbilda personalen försäkrar du dig om att alla vet hur de ska agera om olyckan är framme.

(Om du vill kolla bilderna så skriv in siffrorna utan #)

Meningen "Dessa priser gäller i stor Stockholm, utanför detta område tillkommer resekostnader." Kan du ha på kurssidan men den är lång och låter lite urskuldrande. "För utbildningar utanför Storstockholm tillkommer resekostnader" blir lite kortare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 19:43

Katinka får du prestationsångest här. Men tusen tack för all hjälp. Försöker få ihop det hela på något snyggt sätt. Tänkte ändra rubriken på den första sidan till det du föreslog, ändra färgen på den till "hot"-röd (så att den blir lite upphottad) Tog fasta på ditt förslag till statistik ändring också. Resten av texten har jag inte lyckats komma på något bra till än. Kurserna på sidan vet jag inte om jag vågar ta bort, tror i min fantasi att det gör att själva tröskeln för att faktiskt beställa något minskar.

Håller på att kollar om jag kan göra en sida "kurser" där jag har både HLR och första hjälpen innehållet under, ser lite mycket ut på den sidan just nu dock. Funderar lite på om jag skulle ha en sida "bli kund" eller något i den stilen.

FAQ delen har jag lite medvetet laggt så. Tänker att är man intresserad så vill man läsa om kurserna, vill man sen veta mer så finns det en länk till FAQ.

Funderar på kontaktuppgifterna om de ska få finnas på varje sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-05 16:17

Prestationsångest - du vet inte hur rätt du har!
Fast inte här utan för en företagspresentation (kursuppgift) som jag inte får riktig stuns på. Att kommentera här blir ett bra avbrott men inte utifrån någon osjälvisk godhet. Av en annan medlem här har jag insett hur mycket man lär sig av att se en webbplats och tänka på förändringspotenitial utifrån dess syfte, hitta konkreta förändringar och sedan försöka förklara det i ord för någon man inte känner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-05 23:53

Va tror du om den nu då? Har försökt. Verkar inte kunna göra mycket med titlarna pga iweb, blir bara skräp av det. Inser att jag skulle behöva en logga, men verkar krångligt att ta fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 02:03

Nu har jag även varit duktig och ändrat titlarna i dreamweaver. Usch hemska tanke varje gång jag behöver ändra något på sidorna!

1
Bevaka tråden