Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator som fryser... brrr

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-04 09:18

Jag ha fått stora problem med min macbook 1,1. Flera gånger om dagen måste jag göra en hård omstart. Den fina bilden som förklarar att man måste starta om datorn kommer upp både i uppstartssituationen och när systemet väl är igång. Vidare så har datorn också blivit väldigt ostabil och program hänger sig ofta.

Problemen uppkom i och med uppdatering till 10.5.5 men jag har inte lyckats hitta någon annan med liknand problem med 10.5.5.

Är det att göra en ny installation som gäller eller är det datorn som börjar ge sig?

MVH
Peter

Självfallet testar man att ominstallera/gå tillbaka till föregående uppdatering

"Den fina bilden" är väl troligen den roliga "kernel panic" och motsvarar väl nämast Blue Sceen of Death.

Total ominstallation är nog att rekommendera, men du kan ju göra en kolla först om det uppstår i speciella situationer. Alltid när en viss hårdvara är ansluten etc.
Om inte annat så lär man sig alltid ngt under den resans gång

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 22:06

Det blir nog total ominstallation av systemet. Nu tar datorn 20 minuter på sig att starta. Titt som tätt blir halva skärmen grå och datorn hänger sig. Väldigt skumt.

Kan du boota upp maskinen på systemskivan och hoppa ur installationen och istället köra Apple Hardware Test?

Skulle kännas gött att kunna sortera bort hårdvarufel....

Hårdvarufel, sa Bull.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-09 10:23

Jepp, ett minne som var trasigt.
Tack så mycket för hjälpen

1
Bevaka tråden